Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kallskuret
#1572220
Hej!
Har en volvo xc70 där jag har fastnat i ett helvete med spjällhuset och spjällhusdjungeln som verkar höra till.

Vi tar det från början, i november 2023 började bilen gå dåligt från start och hamnade i limp mode (PRESTANDA REDUCERAD) men detta gick till sig efter kanske 2-3 omstarter så jag körde på till februari. Redan från start gav bilen felkoderna:
91A7 gasspjällstyrenhet felaktig funktion Permanent,
904D Pedallägesgivare Permanent,
914F Gasspjällstyrenhet felaktig funktion Permanent,

Så jag letar rätt på ett begagnat spjäll med rätt siffror och krusiduller, sant gul etikett vilket jag läst ska vara den uppdaterade versionen, vilket jag även hade.

Monterar det nya spjället och får samma symptom, kopplar in felkodsläsaren och får då fram samma felkoder som tidigare fast dom är intermittent istället för permanent, sen dyker det även upp en ny felkod:
913F Intern styrmodul, arbetsminne RAM fel intermittent.

Kan det vara så att det är fel mjukvara i det nya spjällhuset? Jag har ca 13 mil till närmsta Volvo-verkstad. Är omladdning av mjukvara något som tex Mekonomen kan göra? Eller någon duktig hemmapulare med rätt utrustning? Eller är det ända rätta att skicka in mitt första spjällhus på renovering?
Användarvisningsbild
av Svanis
#1572236
viewtopic.php?f=16&t=173664&p=1535210&h ... l#p1535210

Det måste vara rätt mjukvara ja, samt även rätt procedur när man låter bilen och spjället bekanta sig med varandra, innan man försöker sig på att starta.

Vill minnas lappen som följde med från Atech2 angav att läge 2 i möjligen 5min därefter tändning av , först därefter starta, var tydligen viktigt.
av Kallskuret
#1572277
Enklast för mig borde alltså vara att laga det spjällhuset som blev utbytt eftersom den har rätt mjukvara.

Någon som har testat "renovera" spjällhuset själv? Har kollat på en kontaktlös lösning med magneter.
Nytt avgasrör B234F

Var på Biltema och lämnade tillbaka all[…]

Överhettad passat b5

Du säger att du "kollade kylarvattnet&qu[…]

@lennarte , @Perra83 , Att det gör s&ari[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]