Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1572293
Men det skulle ändå vara viktigt att kunna isolera felet. "OBD1" kan också läsas ut med hjälp av en egentillverkad blinkbox. Tyvärr hittade jag bara denna tyska länk.

http://www.volvo-turbo.de/obd-ii.html
IMG_7262.jpeg
IMG_7262.jpeg (49.31 KiB) Visad 410 gånger
850, modell från '96, OBD-II läge mittkonsol framför växelspaken/växelspaken:


01 - Tändstyrenhet EZK

03 - Fenix ​​​​5.2, Motronik 4.3

06 - ECC (automatisk klimatanläggning)

07 - Motronik 4.3/4.4, AW 50-42, ABS, SRS, instrumentkluster, sätesminne (OBD-II-protokoll, ingen läsning via blinkkod möjlig!)

13 - farthållare
#1572302
Har faktiskt testat just med min ELM327 samt Torque appen men tyvärr så funka inte det.

Senaste är att bilen går bra nu när den är bryggad på reläet. På något sätt så gick den bara bättre och bättre ju längre jag hade den igång och nu är det endast den felsymptomen kvar att det är fel på antennringen så sådan är beställd och kommer på Torsdag till Bilia. Gällande att den fungerar och reagerar ej när man drar ut kontakterna till Kamaxelgivare samt lufttempsensor verkar vara normalt enligt sökningar om detta. Så jag få lägga denna oron till sidan och nu bara hoppas antennring bytet kommer att fixa immobilizer felet och om inte så får den rulla med bryggat relä. Lägger inte mer pengar på denna bil tyvärr. pga felsökning så har det nu bytts kamaxelgivare, vevaxelgivare, bränslerelä och nu snart antennring.

LOVAR att återkomma ifall det blev lösningen då det är sjukt irriterande att läsa trådar där personer har liknande eller exakt samma fel och aldrig skriver om vad som löste deras problem på slutändan.
#1572489
Ja gott folk. Vilken jävla skitbil jag har.

Gick som en klocka häromdagen med bryggat relä. har nu stått ett par dagar och tänkte se idag ifall jag kan köra den till jobbet då familjen är i behov av 2 bilar. Den startade perfekt och sedan lät jag den stå på tomgång en längre tid bara för att låta den få lite tid samt få trygghet med att kunna köra den idag. När den stått på tomgång ca 15 min så tänkte jag testvarva den för att se att allt fortfarande är normalt men när jag gasade till så dog motorn direkt. Och sedan efter det så ville han inte starta längre..... Aaargh ! Vilket jävla skitfel på en bil. Antingen var död hela tiden tills man hittat felet och sen fan fungera hela tiden men mitt skitfel är hur det själv vill.

En grej jag testade dock är lite intressant.

Från allra första början när bilen vägrade startar så var det första jag bytte kamaxelgivaren och efter denna var bytt så starta bilen. Dock så efter bara en liten tid att bilen fungerande så har bilen numera dessa felen som jag nämnt. Idag nu när den inte ville starta längre så drog jag ut kontakten till kamaxelgivaren och provade utan och då den går på Fenix ecu så hostar den igång och går lite si sådär men den startade i alla fall. Då stängde jag av motorn och satte i kontakten till den "nya" kamaxelgivaren och bilen vägrade då starta. Drog ut kontakten igen och då hostade den igång igen och si sådär igen. Denna process gjorde jag flera gången så verkar som att den nya kamaxeln givaren är kass, eller vad tror ni ?

Det var något billigt skit från Autodoc av märket Ridex. Trist bara att den inte höll mer än några uppstarter. Hade av den och kika på den men ser ut som ny men verkar då kass.

Vore helt fantastiskt ifall någon i Skåne har en kamaxelgivare jag kan låna och testa. Surt att köpa nya delar hela tiden bara för felsökning.

Har hektiskt just nu så har inte haft tid att fixa vad som behövs för att bygga en diod felsökningslampa men även här så uppskattar jag ifall någon har en att låna ut till mig =)
Associationsleken, är ni med? ;-P

Fireline (Fisklina)

Fyllt tanken på Ingo som har nedsatt pris i […]

Bilen går normalt annars? Du får g&ari[…]

Då blev luftfiltret bytt och det gamla tv&au[…]