Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1572046
Hejsan alla Volvo gurus ! =)

Har en äldre S70 som funkat bra det ca halvåret som vi ägt bilen men så en dag för ca 1 vecka sedan så plötsligt så vägra han starta. Startmotorn gick friskt men stendöd.

Kända fel var kamaxelgivaren så köpte en ny sådan och för några dagar sedan så montera jag dit den och då startade den och jag trodde allt var fixat. Dock efter ett par dagar så skulle jag starta den igen men samma sympton igen. Ibland så ville den hosta lite men det var allt. Efter det så läste jag att annat klassiskt fel var bränslereläet och som en test så kunde man brygga detta så det gjorde jag och då startade han när han var kall och reagera helt okey på gas när den var kall men bilen gick bara sämre och sämre ju varmare den blev där den till slut gick så pass dåligt att lilla minsta gaspådrag så sucka den till och stannade. Och när jag ville starta den direkt då när den var varm var omöjligt. När jag låtit den stå ca 30 min så provade jag starta den och då gick den igång igen fast gick då fortfarande dåligt.

Igår så tänkte jag då leta efter vakuumläckor mm men hittade inget men konstiga var här att bilen starta bra igen när den var kall för att sedan när den blev varm gå sämre och sämre men här kommer en twist. =) När den stod igång på tomgång i ca 45 min medans jag gjorde annat så tänkte jag testgasa den lite och trodde den skulle dö direkt men till min stor förvåning så reagera den perfekt då på gas !!?? Jag backade ut bilen och provkörde den och fungerade då jättebra men kände att även om bilen tycktes fungera okey nu så vågar jag inte använda den då jag absolut inte litar på en bil som plötsligt går skit / inte vill starta till att på eget bevåg fungera helt okey.
Så jag har idag testa mig vidare och bilen starta idag och verkade gå helt okey men till min förvåning när jag provar testa att dra ut både lufttemperatur sensor samt kamaxelgivaren så ger dessa ingen respons alls på motorgången !!??

Nu är jag helt förbryllad gott folk

Som i filmen så undrar jag ifall när man bryggar bränslereläet ifall man då går förbi ett eventuellt immobilizer fel så att det i grunden är det som är felet kanske och därför motorelektroniken inte fungerar normalt. Men då man forcerar bränslepumpen så går den då i ett "nödprogram" som då gör att ECU inte behöver information från vare sig kamaxelgivare eller temperatursensorn för inloppstempen ?

Snälla hjälp mig fixa detta snarast då jag är i behov av bilen. =)

Länk nedan till min lilla film på youtube

#1572062
Om det är luft/bränslefel eller elfel på ex.vis tändningslåset glappar, så kan inte ECU ha koll på det eftersom ECU räknar med att dessa grundläggande fungerar.
Men ECU kan ha felkoder loggade, har du möjlighet att läsa ut ev felkoder?

Blinkkod-utläsning via OBD-look alike uttag för Fenix (126hk & 144hk)

Medan för Motronic 4.4 (170hk & 193hk) sker felkodsutläsning via instrument via OBD-look alike uttaget, men med annat äldre protokoll än OBD2.

**För att underlätta om eventuella specifika fel beroende på motortyp, bör du nämna vilken motorvariant du har, så kanske tips inkommer fortare **
#1572069
Youtubefilmen är fixad och tackar för snabbt svar. Sorry att jag glömde mer info om bilen. Det är en 144hk som är tillverkad sent 1997.

Jag ska söka lite mer om hur man läser ut felkoder på detta diodsystem. Kan ECU verkligen skicka specifik felkod gällande tändningslås/ immobilizer ?

Jag trodde att ifall det var fel där så skulle den inte starta fastän bränslereläet var bryggat, att den typ stängde av all motorelektronik/ gnista tills den fått grönt från immobilizern så därav vandrade jag vidare med annan felsökning.
#1572108
Tack för svar men önskar bara lite mer förklaring när du säger att ECU ligger utanför immobilizer. Du menar då att immobilizer endast styr bränslereläets funktion och inget annat gällande tex motorelektroniken ?

Så enkelt förklarat så när man har problem med sin immobilizer på dessa årsmodeller med denna typ av system så kan man enkelt kringå det hela med att brygga bränslereläet och motorn ska gå helt som vanligt via ECU ?

Testade idag att plocka av nyckelringen och ta loss kontakten och ta lite elektronikspray men ingen skillnad. Ser på nyckelringen att den aldrig bytt. Klistermärket på den säger vecka 35 , 1997.

Har 3 st nycklar till bilen och testade de andra 2 idag men utan framgång.
#1572112
Själva immobilizern, dvs den som avgör om det är rätt nyckel eller ej, är ett fristående system. Detta system skickar sen en signal till ECU'n som säger hurvida nyckeln blev godkänd eller inte. Baserat på det bestämmer ECU'n om den ska starta bilen eller inte. Uteblir signalen av någon anledning, så antar ECU'n att det är något fuffens på g och vägrar start. Därför går det t ex inte använda dom boxarna i bilar utan immo (<95), men det går fint att byta fritt mellan bilar som har immo(96-98).

-99 flyttade HELA immo-systemet in i ECU'n, nyckelavkodning och allt.
#1572169
Men kan ECU ifall nyckeln ej blir godkänd endast bryta signal till bränslerelä och på det sättet förhindra start eller bryter ECU även annan motorstyrning ?

Anledningen för frågan är ju då bilen startar och går när jag bryggat bränslereläet men går stundtals dåligt stundtals helt okey och som youtubefilmen visar så går den konstigt nog likadant oavsett ikopplad eller urkopplad kamaxelgivare samt ikopplad eller urkopplad lufttemperatursensor vid luftboxen. Man blir förbryllad :-/

Försök nummer 1 avklarat. Gick inte som […]

Volvo 960 dricker mycket

Hej, jag har volvo 960 2.5L automat. Den dricker d[…]

Hej, har en Volvo s40 2. Varvtalet ligger kvar (st[…]

Överhettad passat b5

Dom flesta motorer har ju en normal drifttemp pend[…]