Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1572507
Babianus skrev: tor 07 mar 2024, 19:53 Ja gott folk. Vilken jävla skitbil jag har.

Gick som en klocka häromdagen med bryggat relä. har nu stått ett par dagar och tänkte se idag ifall jag kan köra den till jobbet då familjen är i behov av 2 bilar. Den startade perfekt och sedan lät jag den stå på tomgång en längre tid bara för att låta den få lite tid samt få trygghet med att kunna köra den idag. När den stått på tomgång ca 15 min så tänkte jag testvarva den för att se att allt fortfarande är normalt men när jag gasade till så dog motorn direkt. Och sedan efter det så ville han inte starta längre..... Aaargh ! Vilket jävla skitfel på en bil. Antingen var död hela tiden tills man hittat felet och sen fan fungera hela tiden men mitt skitfel är hur det själv vill.

En grej jag testade dock är lite intressant.

Från allra första början när bilen vägrade startar så var det första jag bytte kamaxelgivaren och efter denna var bytt så starta bilen. Dock så efter bara en liten tid att bilen fungerande så har bilen numera dessa felen som jag nämnt. Idag nu när den inte ville starta längre så drog jag ut kontakten till kamaxelgivaren och provade utan och då den går på Fenix ecu så hostar den igång och går lite si sådär men den startade i alla fall. Då stängde jag av motorn och satte i kontakten till den "nya" kamaxelgivaren och bilen vägrade då starta. Drog ut kontakten igen och då hostade den igång igen och si sådär igen. Denna process gjorde jag flera gången så verkar som att den nya kamaxeln givaren är kass, eller vad tror ni ?

Det var något billigt skit från Autodoc av märket Ridex. Trist bara att den inte höll mer än några uppstarter. Hade av den och kika på den men ser ut som ny men verkar då kass.

Vore helt fantastiskt ifall någon i Skåne har en kamaxelgivare jag kan låna och testa. Surt att köpa nya delar hela tiden bara för felsökning.

Har hektiskt just nu så har inte haft tid att fixa vad som behövs för att bygga en diod felsökningslampa men även här så uppskattar jag ifall någon har en att låna ut till mig =)
Bara att suga tag i en ny kamaxelgivare, ingen bra skrot i närheten du kan fixa en billigt ifrån? Alternativt om du har kvar den gamla och att den fungerar? Du har ju liksom redan konstaterat att den är felaktig, så där kommer ju inte blinkdioden vara till nytta. Vill ändå understryka att det verkligen inte är svårt att bygga ihop en sån felkodsläsare, den kommer säkert till användning förr eller senare. Upplever att 10V-motorerna strular mer än dom andra, och att de kan få problem med att dom vägrar starta eller går dåligt, men självklart bara sporadiskt, så att det blir omöjligt att felsöka vettigt.
#1572508
Hittade en person i annat forum som faktiskt hade ett identiskt problem som mig. Det var fördelarlocket som var kass. Han hade bytt det för bara 3000miles sedan = ca 500 mil så han trodde aldrig att det var det som var felet men det var det. Jag har även kollat mitt fördelarlock och upplevde det som i mycket bra skick men verkar som att skenet kan bedra. värt att köpa ett nytt med även då ny rotor imorgon så får vi se ifall även jag har samma tur.

Länk till tråden.

https://www.volvoforums.org.uk/archive/ ... 13924.html
#1572539
Yiiiihaaaaa. :-)

Var iväg och köpte Biltema kvalitetsdelar :-D

Köpte nya stift, tändkablar, fördelarlock, rotor, vattentempgivare.

Även då löste jag ut en ny nyckelring på Volvo för stt se ifall det löste problemet med immobilizern.

Nyckelringen funka inte tyvärr. Fel kvarstår.

Hade samma symptom idag gällande motorgången. Gick helt okey när den var kall för successivt gå sämre och sämre och för stt sedan bara vilja dö vid minsta nuddning på gaspedalen.

Så snabbtt jag kunde så bytte jag rotor damt fördelarlock, tog typ 7 min och sedan så hoppas jag in och starta bilen och den fungerade klockrent direkt !!!

VILKEN KÄNSLA 😁👍


Så för er som har en helt okey gående motor när den är kall för att sedan gå sämre och sämre till den till slut inte går alls, byt fördelarlock och rotor !

När jag kikade på dessa så såg jag inte mycket slitage eller sprickor mm men se där, mycket man tar för givet och jag hade då exakt samma fel som han i tråden ovan.

Hoppas denna tråd hjälper någon. 😁


Nu hoppas vi bara bilskrället fortsätter funka men känns så.
#1572567
Skönt att det löste sig! :-)

Lite märkligt dock, dessa vagnar brukar det krävas duktigt risiga fördelare/rotor på innan dom börjar gå skumt. Mina egna såg ut som dom skulle ha behövts bytts ut redan för typ 10 år sedan, enda som märktes på den var att den röck på lägre växlar efter man varmkört den på högre växlar/hastighet, som blev värre vid regn/fukt.

bild som referns, och då hade jag ändå torkat/skrapat ur den lite.
DSC01141_resize.jpg
DSC01141_resize.jpg (149.11 KiB) Visad 509 gånger
DSC01137_resize.jpg
DSC01137_resize.jpg (124.25 KiB) Visad 509 gånger
#1572623
Jag håller med dig att de brukar se ut som skit rotor och fördelarlock innan problem uppkommer därav så fokuserade jag inte på dessa utan jag letade på andra ställen. Även så trodde jag inte det var det som var felet då den även gick okey när den var kall men successivt gick sämre och sämre så kändes inte som fördelarlock / rotor. Dock när jag läste hans tråd som jag länkade till så var hans felsymptom exakt samma så tänkte "what the hell" jag chansar 😁

Skickar även med bild på min rotor och fördelarlock. På bilderna så är de helt orörda och ej torkat slipat eller annat och även ifall man ser spår av användning såklart så anser jag inte dem som dåliga men bevisligen är de dåliga.

Hoppas detta hjälper någon att slippa timmar av felsökning och onödiga inköp av delar för att felsöka.

Detta fel hade heller inte uppenbarat sig under en OBD kontroll utan isåfall pekat på annan del som då blivit drabbad av detta tändningfel.

Önskar er alla en bra dag 😊👍
Bilagor
20240308_115201.jpg
20240308_115201.jpg (2.82 MiB) Visad 485 gånger
20240308_114945.jpg
20240308_114945.jpg (2.26 MiB) Visad 485 gånger
#1572647
Babianus skrev:Skickar även med bild på min rotor och fördelarlock. På bilderna så är de helt orörda och ej torkat slipat eller annat och även ifall man ser spår av användning såklart så anser jag inte dem som dåliga men bevisligen är de dåliga.
Fascinerande. Tycker av bilderna att dömma att dom ser ut att vara i fullgott bruksskick. Värt att ha i åtanke att det börjar bli dags att byta(om sisådär 4-5 år), men knappast något som borde orsaka problem nu.

Ett praktexempel på "skenet kan bedra" :-D
Oljud under bilen

Fram? Bak e de fram på med nya isolatorer

Service Renault Scenic 2003

Nu är jag färdig med bilen (tills vidare[…]

Tack för svar! Jo, det blir nog en vana. Man[…]

Jag högtryckstvättar aldrig med full sty[…]