Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1571901
Hej! ytterligare ett problem som jag har. Batteriet laddar ur på ungefär två veckor efter jag laddat det. Kollade idag om den drar ström när den är parkerad men den låg på 0.01-0.03A visade multimetern. Det pendlade lite alltså. Laddade batteriet inatt (det hade laddat ur) och körde ungefär 20 mil. Efter resan kollade jag antalet V på batteriet. Det visade 12.8 ungefär, alltså borde det vara väldigt bra eller? Om den inte drar ström när den står parkerad, varför laddas då batteriet ur efter 2 veckor? Borde jag köpa nytt batteri?
#1571909
På min 97:a var det generatorn som strulade när jag upplevde problem, blev bättre efter batteribyte, men hjälpte inte byta batteriet enbart.

Bytte idag på 97:an, det jag hade blev 6-7 år nu, kör enbart med premium.
Bytte nu ut ett Tudor till Exide(samma koncern & teknik men Exide lite billigare)
Det jag kallar premium är att dessa tar emot laddning effektivare ger märkbart mer startström samt tillåter mer urladdning samt motverkar beläggningar på plattorna inuti , vilket jag behöver när bilen står 2-3v ibland.

Bästa laddare har alltid recondprogram

Mitt 77Ah ger hela 760 i startström
Köpte på Mekster för 1462kr inkl frakt med hemkörning
IMG_7163.jpeg
IMG_7163.jpeg (109.35 KiB) Visad 1127 gånger
#1571913
Svanis skrev: lör 02 mar 2024, 17:01 På min 97:a var det generatorn som strulade när jag upplevde problem, blev bättre efter batteribyte, men hjälpte inte byta batteriet enbart.

Bytte idag på 97:an, det jag hade blev 6-7 år nu, kör enbart med premium.
Bytte nu ut ett Tudor till Exide(samma koncern & teknik men Exide lite billigare)
Det jag kallar premium är att dessa tar emot laddning effektivare ger märkbart mer startström samt tillåter mer urladdning samt motverkar beläggningar på plattorna inuti , vilket jag behöver när bilen står 2-3v ibland.

Bästa laddare har alltid recondprogram

Mitt 77Ah ger hela 760 i startström
Köpte på Mekster för 1462kr inkl frakt med hemkörning
IMG_7163.jpeg
Tack för dina tips. Ska kolla hur många volt batteriet får med motorn igång. Det ska väl ligga på runt 14V om generatorn funkar som den ska.
#1571945
Ett batteri i gott skick bör ligga på 12,5 - 12,7V på morronen efter du stängt av motorn/laddaren. En bra generator bör ligga på 14 till 14,4V direkt efter start, senare sjunker det till strax under 14V. Jag har en enkel batteri mätare som mäter t.ex kapaciteten på batteriet. Normalt på ett bra batteri 80 - 98%. När vi fick ett nytt batteri på våran Subaru (på garantin, 2,5 år gammalt) var kapaciteten nere på 38%. Då ville den inte starta vid -15°.
#1571950
Värt att tillägga är att jag har exakt likadant Exide 77Ah i min 99:a

Den hade stått 4-5veckor pga onödigt med saltiga vinterkörningar och hade 11,8 Volt kvar, misströstade att den inte skulle starta, men prövade och den kickade igång utan det minsta tecken på dålig laddning.

Självklart satte jag den på recondladdning efteråt och bättrar mig så det inte åldras i onödan
#1572305
Svanis skrev: lör 02 mar 2024, 22:09 Värt att tillägga är att jag har exakt likadant Exide 77Ah i min 99:a

Den hade stått 4-5veckor pga onödigt med saltiga vinterkörningar och hade 11,8 Volt kvar, misströstade att den inte skulle starta, men prövade och den kickade igång utan det minsta tecken på dålig laddning.

Självklart satte jag den på recondladdning efteråt och bättrar mig så det inte åldras i onödan
Jag mätte spänningen på batteriet idag, eller ja igår blir det, och det hade sjunkit till omkring 12.3V från omkring 12.8V när den bara stått parkerad i typ 60 timmar trots att den inte verkar dra tjuvström enligt mina mätningar. Köpte ett nytt batteri igår då, så vi får se om det blir bra nu.
#1572317
När man mäter V på ett bilbatteri får man ta hänsyn till batteriets temperatur också. Batteri spänningen på ett batteri ska mätas vid 20°, den sjunker sedan med temperaturen någon 10-del varje 10°. När batteriet är nyladdat är det varmare än 20° så V kan vara högre, när batteriet stått i vila några timmar får man ett mer rättvisande resultat.

Hur som, börjar fundera på om man ska[…]

Seagrave

Tjena! Går det att limma eller täta m[…]

Felmonterade däck

Jag bytte däck för sisådär 1 […]