Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Alex88
#1571489
Hej.
Jag har en Volvo v70 -98 automat.
När jag vrider på nyckeln så klickar det bara från startmotorn men inget mer händer.
Vi har bytt till ny startmotor,nytt batteri, kollat alla kablar ,kollat så att den får rätt spänning, jordning mm.
Startmotorn fungerar när den inte är monterad men den vill verkligen inte gå igång när den är monterad på bilen.
Alla kablar är hela och där går ström som det ska.
Lamporna vid växelspaken ( w & S) samt en pil i instrumentpanelen blinkar när man slår på tändningen om den kan inverka på något sätt.
Ge mig era tips!
Användarvisningsbild
av Svanis
#1571640
Antar du inte har läst ut felkoder än?

Har själv -97 automat, häromdagen startade den inte, kan inte minnas om några lampor blinkade, tror knappast det klickade till heller.
Men jag förde vxlspak från P och åter till P, därefter startade den.
I mitt fall är det då lägesgivaren som strular nån gång per år typ.

Låter i ditt fall som att du borde lossa mittkonsolen runt spakstället och motionera kontakterna till spakstället.

Pilen du talar om dyker upp om du trycker på W eller om du kör spaken till andra lägen än P, N, D.
Användarvisningsbild
av Svanis
#1571674
Nu har jag varit och kollat på min, prövat lägga växelspak i olika lägen för att se om jag får min att uppträda som du beskriver, men nej så uppträder inte min.

Kollade i instruktionsboken som anger att blinkande PIL avser fel på automatväxel.

Nu behöver det förstås inte vara fel på automatlådan, det kan vara kontaktstycken eller styrboxen, eller vem vet kanske spakstället kan vara felande länken också.

Här på forumet har hänt att vid uppmaning till någon att jacka ur och i med styrboxen, har den efteråt berättat att styrboxen inte ens var ditsatt ordentligt sedan föregående ägare.
Om ingen öppnat din plastkåpa än, så lär den väl sitta korrekt, men bra att kolla och jacka ur och i den ett par gånger, efter att lossat batteripolen först förstås.

Om din skruv saknar ingrepp för verktyg, så är den orörd sedan fabrik, då skruven på Motronic 4.4 är ditsatt på något sätt att ingen ska dit o pilla.
Bara att göra ett spår i dess topp, så kan du lossa med spårmejsel, här är min ”före bild” och ”under skalet bild”
där den vänstra är för automatlådan. Bygeln är lösgörningsverktyg som du drar framåt för att lossa.
IMG_3015.png
IMG_3015.png (6.08 MiB) Visad 328 gånger
IMG_3016.png
IMG_3016.png (6.89 MiB) Visad 328 gånger

Bra, då har vi rett ut detta. Besiktningsman[…]

Clean Zone Interior Package

Har ingen värmare, så just den teorin k[…]

Kunde läsa av strömmen till pedalen och […]

Oljud under bilen

Är länkarna till krängningshäm[…]