Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av wallentin
#1571235
Väldigt mysko med bromsen på min v70 -98. När jag ska stanna vid en stoppskylt tex, så stannar inte bilen helt. Utan bromspedalen känns konstig och bilen glider 1-2 decimeter till innan den stannar helt. Kan det vara något med abs:en?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1571243
Inga lampor som lyser eller felkoder?
Kan vara en kuggkrans som inte är riktigt riktig.
På äldre Volvo görs en automatisk kontroll av ABS-en när du startar motorn. Hittas då ett fel så slocknar inte lampan. Slocknar lampan är systemets "fasta" delar Ok. Sedan görs en kontroll till när du börjat köra. Är det är det fel i "rörliga" delar (typ kugg kransar) så tänds lampan igen. Sedan kan detta fel uppstå om du har olika stora däck på samma axel. Kan räcka med mindre luft i ett av däcken
Användarvisningsbild
av lennarte
#1571335
wallentin skrev: lör 24 feb 2024, 14:31 Ingen lampa som tänds och inga fekoder.
Då är felet så pass litet (för liten avvikelse) att "systemet" godkänner" det i högre hastighet. Har för mig att datorn kollar en andra gång i runt 40 km/tim. Hade det varit ett "elektriskt" fel hade det säkert blivit någon felkod. Så jag tror att det är rostiga kuggkransar på framhjulen, dom är värst utsatta.
Passa på att kolla när du skiftar till sommardäcken. Det går fort nu, i alla fall här nere, vindstilla, idag +10° och solsken genom tunna moln. I går natt var det fullmåne, 26 m/s och någon + grad.....
av wallentin
#1571881
Har kollat ringarna fram såg fina ut ingen som var sprucken. Körde släp igår med bilen gled cirka 2 meter innan bilen stannade fy ingen rolig upplevelse känns som att bilen släpper på bromsen själv. Kan abs datan göra så det blir så?
Användarvisningsbild
av Svanis
#1571885
IMG_7147.jpeg
IMG_7147.jpeg (1.62 MiB) Visad 972 gånger
IMG_7149.jpeg
IMG_7149.jpeg (1 MiB) Visad 972 gånger
av wallentin
#1572770
Nu tänds släcks abs lanpan varannan gång ja kör med bilen mätte upp abs sensorerna fram låg på lite över 1000 ohm på båda.
EGR kylare 2,0 D

Vill bara tillägga att priset du nämner […]

Då vart oljbyte utförd. Sil på h[…]

Däckslitage insidan.

Det var fel hjulinställning, fick justera in […]

Han nekar allt, att det inte vart så nä[…]