Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av abel1
#1569719
Ska byta huvud kopplingscylinder på en s70. Den läckte olja i anslutningsröret men bytte packning men hjälpte inte. Men är de svårt att byta den? Ser ganska trångt ut. Nån som som har tips?
Användarvisningsbild
av Hasse53
#1569725
Jag bytte på min S70-98 och det var inte kul. Otroligt trångt under instrumentpanelen och när man trodde att snart var man klar så var hålet i tryckstången 2 mm större än i den gamla. Blev att tillverka en bussning av ett VVS rör.
Tips är att försöka byta packning igen, kanske till en något större förslagsvis, vad jag kommer ihåg var det en o-ring.
/Hasse
av abel1
#1569732
De lät inte kul.... är en 99a detta. Menar du hålet där pedalen fästs? Drog du ut hela cylindern mot motorn eller cupen? Sitter väll bara i 3 bult vid pedalerna? Men fick du demontera nått mer i motorutrymmet?
Användarvisningsbild
av Hasse53
#1569742
Räknade ut att det var 15 år sedan jag gjorde det här jobbet... men hursomhelst:
Tryckstången = vit plastpinne som överför kraften från kopplingspedalen till kolven i huvudcylindern.
Huvudcylindern är fäst med två bultar i torpedväggen vad jag kan komma ihåg.
Huvudcylindern lyfts ut i motorutrymmet om minnet inte sviker mej.
Oringen har Volvonr 9143918
/Hasse

Jag förstår, en del saker går j[…]

Jag lägger på skatten också i kal[…]

Vi som beställt nya XC60

Om du kör den på 0,65-0,7 med tomt batt[…]

På min hade ena kabeln till främre giva[…]