Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jonna82
#1569362
Hej har en fråga från en bekant.

De har hållit på och rensa ut i deras pappas dödsbo.

Och 2000 köpte deras far en v70 black line classic.

2002-2004 fick pappan en stock vid en trafikolycka och blev mer och mer dement.

Och vad alla trött under alla år är att fadern sålt bilen.

Då ingen sett den och när de frågat så va svaret att den har han sålt.

Men nu när de rensade garaget då de tömmer bohaget så står bilen där längst in med massa kartonger och bråten framför så den inte syns.

Den har då stått i 20 år i ett varmgarage bortglömd.

Men de har samtalat med en verkstad som säger att det är värt att rädda bilen då den är eftertraktad med låga mil och den är i rätt färg ( svart) full utrustad.

Mil ca 1000-1500.

Men som verkstaden skicka kalkyl och sa att behövde göras var:

Byta bromsar runt om
Vätskor.
Byta bussningar och se över slangarna.
Kolla packningarna i motor och låda hur de mår.

Alltså en kostsam historia.

Så nu står de i valet kvalet rädda eller skrota.

Jag har erbjudit mig att köpa den och låta fordonstekniska gymnasiet Byta allt åt mig sen bevara den.

Men de vägrar låta elever göra såna jobb.

Men då det är ett dödsbo så krävs en värdering på fordonet om det ska sälja.

Och vad kan då en 24 år gammal v70 med max 2000 mil på mätaren vara värd?

Jag har gett ett bud på 20000kr.

Men helt otroligt att hitta en bil som man trott varit såld.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1569365
Alla vätskor och ska bytas. Byta bromsar, vad menas med det? Det finns en del saker som kanske behöver bytas (bromsvätskan ingår i ovan nämda) annars är det ju nästan nya grejer (2000 mil?). Men plocka isär och smörja upp, och då även smörja och "motionera" kolvarna i oken. Även handbromsen. Vad gäller motorn bör du inte försöka starta den utan att bytt kamremen. Ta ur tändstiften och fyll på dieselolja eller liknande (några cl). När du tagit bort den gamla remmen bör du vrida runt kamaxlarna för att se så alla ventiler stänger ordentligt och se sedan så kamaxlarna står rätt (vid sina märken) Vrid sedan vevaxel försiktigt till ÖD. Den kan sitta fast så "ryck" försiktigt frammåt bakåt. Vrid aldrig runt vevaxel utan kamrem monterad om inte kamaxlarna är vid sitt märke.
Inget svårt, men tidsödande jobb om man "skruvat lite" med bilar förut.
av rd350
#1569374
Klart du ska rädda den! Men gör som föregående skriver, tänk inte tanken att starta med befintlig rem! Byt kamrem, motorolja och filter, sen går det att starta. Efter det byter du glykol och bromsvätska, smörjer upp bromsarna, sen har du en "ny" bil under förutsättning att den stått torrt..... Är det ett fuktigt garage kan den vara upprostad.
av kebabpizza
#1569376
Utan mekarvana hade i alla fall jag försökt sälja den i bef. skick.
Men en sak är säker, ni kommer att få mer än 20000 för den i så fall.

Karossen. Lyckades kalibrera lägesgivarna ef[…]

Öppna bilen

Nädå, inga risker. 2an kommer raka sp&[…]

Både och iofs, men i det här fallet &au[…]

Hej, Jag har en 07 -bifuel med samma fel. På[…]