Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1568884
Hej alla!

Har köpt en Volvo 850 GLT, -96, körd 170 000km som gick riktigt bra första dagarna, sedan började den knycka lite mellan 2000-3500 varv. Motorn är vanliga 2,4 liter 140hk
Frågade en kompis som tyckte jag skulle börja med att byta tändkablarna.

Men nu idag då jag körde ca 100km så blev den mer orkeslös och jag känner samma knyckande men mycket tätare och värre. Helt klart är något på gång. Tyvärr skulle jag vara tvungen att köra 100km tillbaka imorgon så får se hur det blir med det. Här kan jag dessutom inte felsöka mycket.

Jag har beställt en OBD läsare som inte ännu kommit så jag kan inte läsa felkoder ännu tyvärr.

Idag lag jag märke till att det var lite vått runt oljestickan, svårt att säga om det var där före eller inte då bilen är ny för mig.

Har någon aning om vad detta kan vara och var jag ska börja felsöka? och kan det vara farligt att fortsätta köra? Tänkte jag hade hittat en säker bil som bara är körd 170 000 men det var ju inte den bästa starten direkt. Jag trodde först det bara skulle vara tändkablar eller dylikt som inte är så farligt så jag bara satte glatt iväg på en 100km färd med min nya bil, inte så smart nu såhär i efterhand.
#1568899
Vänta tills du kan läsa ut felkoder. Kolla under tiden när den fick service senast. Hittar du inget så byt gärna olja, filter, kupe filter och tändstift så vet du att det är gjort. Det är en basservice, även en grundlig koll på bromsar bör ingå. Lyser ingen varning är det nog inget större fel. Köp en Haynes handbok om du är osäker, finns på Biltema, nätet, bibliotek och liknande.

Ingen som har någon koll på detta?

Problemet med inlägget ovan ligger i frasen: […]

En undran bara, bl.a om rattvärmen verkligen […]

Stigande tomgång.

Om den startar lätt och går bra kall s&[…]