Sida 1 av 1
Byte av koppling och fjäderben
Postat: tis 29 maj 2007, 15:57
av Forex
Hej!
1) Jag undrar hur komplicerat det är att byta koppling på volvo 855 (-94) eller bör verkstad göra detta?
2) Fjädringen bak är slut på båda sidorna. Är det bästa att byta hela fjäderbenet eller räcker det med dämpare eller fjäder? Är det en enkel reparation?
En newbie i dessa sammanhang, så hav överseende med dumma frågor :). :D
Postat: tis 29 maj 2007, 17:22
av Nexus
Jag vill inte vara dryg :roll: men köp HAYNES "gör det själv bok". där beskrivs både enkla och stora reparationer .Sen kan man själv bilda sig en uppfattning om det är genomförbart eller ej.
Mvh M
Postat: tis 29 maj 2007, 17:28
av Forex
Jo du har rätt. Men det skulle vara bra att få svar på den första frågan i alla fall. Ska man köpa ett par fjäderben på skroten och montera dessa eller bör man riva fjäderbenet. Är det fjäder eller dämpare som brukar ge sig först?
TK
Postat: tis 29 maj 2007, 19:06
av dassharen
Byt båda när du ändå håller på.
Postat: ons 30 maj 2007, 00:57
av Nexus
Byta koppling skulle jag inte ge mig på hemma i garaget men har man tillgång till verkstad eller lyft och goda kunskaper och en hel det bra verktyg så varför inte.
På fråga 2 så sitter det separata fjädrar/ stötdämpare bak .Inte fjäderben som fram. Nu vet jag inte hur långt din bil har gått? stötdämparen brukar nog i regel ge upp först.
Jag bytte på en 9-3 bak dämpare och fjädrar. Hade jag följt HAYNES hade jag nog ej varit klar idag
Det var bara lossa dämparna ,sänka ner bakaxeln (men inte så långt av bromsslangarna går sönder), och lirka ut fjädrarna.
Hoppas du blev något klokare av svaren :lol: :lol:
Mvh M
Postat: ons 30 maj 2007, 12:16
av Nexus
Jo jag glömde.

Vid kopplingsbyte byt även packbox mellan motor och låda. Även om det inte läckar olja så kommer det garanterat göra det
förr eller senare. Mvh M :lol:
Re: Byte av koppling och fjäderben
Postat: ons 30 maj 2007, 17:32
av *pettson*
Forex skrev:Hej!
1) Jag undrar hur komplicerat det är att byta koppling på volvo 855 (-94) eller bör verkstad göra detta?
2) Fjädringen bak är slut på båda sidorna. Är det bästa att byta hela fjäderbenet eller räcker det med dämpare eller fjäder? Är det en enkel reparation?
En newbie i dessa sammanhang, så hav överseende med dumma frågor :). :D
1 inte komplicerat men ändå krävande. Går att göra hemma i garaget med vilja och gott om verktyg.
2 byt fjädrar dom blir mjuka. Och när du gör det så ta dämparna samtidigt.
Ingen av dom är en komplicerad sak.. dock som sagt är nedtagning av lådan krävande.
Postat: tor 31 maj 2007, 07:01
av Addekarlsson
Vet inte hur det ser ut på 850 (aldrig rivit ner lådan på en 850), men på 740 sitter det ett lager i svänghjulet oxå, för axeltappen från lådan. Finns det på 850, så byt det oxå.
Allt går, bara man vill. Jag gör det mesta i bilväg hemma på grusgården, eller i en kompis lilla fina garage. :D
Som redan sagt, Haynes reparationshandbok är guld värd för denna typen av skruvning. Med den, lite (allt är relativt) verktyg, god vilja och ett glatt humör (undantag, när det går illa), så brukar man ro det mesta i land. :D
Mvh/ Adde
Postat: tor 31 maj 2007, 10:05
av *pettson*
Addekarlsson skrev:Vet inte hur det ser ut på 850 (aldrig rivit ner lådan på en 850), men på 740 sitter det ett lager i svänghjulet oxå, för axeltappen från lådan. Finns det på 850, så byt det oxå.
Allt går, bara man vill. Jag gör det mesta i bilväg hemma på grusgården, eller i en kompis lilla fina garage. :D
Som redan sagt, Haynes reparationshandbok är guld värd för denna typen av skruvning. Med den, lite (allt är relativt) verktyg, god vilja och ett glatt humör (undantag, när det går illa), så brukar man ro det mesta i land. :D
Mvh/ Adde
850 har inte detta lagret. Skillnaden är att på en 740 river du ned lådan.
På en 850 tar du ned framvagnen och tippar motorn åt sidan. SEN kan du dra ut lådan åt sidan helt enkelt.
Haynes boken är totalt värdelös tycker iallafall jag. Den täcker så ytligt att det är otroligt lätt att göra fel för nybörjaren.
Gott om verktyg är ett måste. Även att ha gott om specialnycklar som gör livet lite lättare (som t.ex ringspärr med led).
Och som sagt det mesta går att göra.