Sida 1 av 2
Byte motor, hjälp!
Postat: tis 29 maj 2007, 13:48
av mkv
Hej
Jag har nog insett det faktum att jag blir mer eller mindre "tvungen" att byta motor i min Volvo 855 2.5T AWD -97 (Manuell låda). Detta efter att den fortfarande trycker ut kylarvätska i och med att det blir övertryck. Trots att toplocket är renoverat, ventilerna är renoverade, termostaten är bytt, ny kamrem osv osv osv. Fördjävligt rent ut sagt.
Nu till min fråga, det sitter en B5254T motor i denna. Kan jag då ta vilken B5254T motor som helst, oavsett årsmodell och vilken bil den kommer från? Den motorn sitter ju i flertalet modeller, 850, V70, C70 m.fl.
Kommer all elektronik och kringutrustning passa från min?
Kan jag ta kamremmen, toplockspackningen och det som är renoverat på min motor och sätta på denna? Vad mer bör jag tänka på?
Observera, det är inte jag personligen som ska byta motorn. Utan jag vill kolla lite vad som gäller innan jag köper nåt. Smile
Tack på förhand.
PS: En bildemontering i Norrköping har meddelat mig att bara motorer från AWD-volvo 96-98 passar i min då motorblocket skiljer sig från FWD. Förslag?! DS.
Motorbyte
Postat: ons 30 maj 2007, 18:02
av Calle67
Hej
Jag har nyss bytt motor i min 855, från en b5254s till en b5254f, alltså en motor som suttit i en 98:ans V70
Svänghjulet fick jag flytta över från den gamla motorn, likaså insuget.
Så du kan ju börja med att kollla det.
Passa på att se över lamellpaket o.d i samband med bytet.
A
Motorbyte
Postat: ons 30 maj 2007, 21:38
av Calle67
Hej igen
Naturligitvis byter du kamrem vid motorbyte-ta inte den gamla!(glömde lägga till det)

byt även fläktrem, kolla slangar o.d
toppen är jag osäker på...skulle nog inte ta med den gamla om det vore jag
Sen vågade ja inte chansa med databoxar o kabelstam...behöll all el
A
Postat: ons 30 maj 2007, 21:45
av fxr-90
Om du köper en motor som garanterat fungerar så byt kamrem , Vattenpump och vevaxel-tätningen mot växellåda...Olja och sån´t behöver jag väl inte påminna om..
Postat: tor 31 maj 2007, 10:25
av mkv
Nae, allt sånt sköter min mekaniker. Själv ger jag mig inte på själva jobbet.
Men det råder viss förvirring kring vilka motorer som faktist passar.
En del säger att alla motorer B5254T passar fram till årsmod -99.
Medans andra säger att bara B5254T från AWD bilar årsmod 96-98 passar.
Men frågan är hur mycket "ombyggnad" som krävs om jag skulle ta en t.ex FWD motor. Nån som har järnkoll?
Postat: tor 31 maj 2007, 21:49
av *pettson*
mkv skrev:Nae, allt sånt sköter min mekaniker. Själv ger jag mig inte på själva jobbet.
Men det råder viss förvirring kring vilka motorer som faktist passar.
En del säger att alla motorer B5254T passar fram till årsmod -99.
Medans andra säger att bara B5254T från AWD bilar årsmod 96-98 passar.
Men frågan är hur mycket "ombyggnad" som krävs om jag skulle ta en t.ex FWD motor. Nån som har järnkoll?
Nu ska jag inte låta petig.. men om du har en motor som tryckt vatten.
Har ett renoverat lock som är kontrollerat om det är rakt dessutom (ingår i en normal renovering).
Och allt är draget och inget annat är fel. Vattenpumpen är kontrollerad .ev bytt då en del haft benägenhet att tappa skovelhjulet.
Termostaten är bytt osv.. Tja då känner jag automatiskt att det kommer inte att hjälpa att byta motor.. Då måste ju felet ligga i kylaren då..
För om vattnet går runt och allt är tätt i övrig (MÅSTE VARA TÄTT eftersom tryckökningen gör att vattnet INTE kokar.)
då ska inte motorn kunna koka.
Har mekanikern kollat om det är avgaser i vattnet?
Vad grundar sej iden om att byta motor ifrån?
Postat: tor 07 jun 2007, 20:05
av mkv
*pettsson*
Nu ska jag inte låta petig.. men om du har en motor som tryckt vatten.
Har ett renoverat lock som är kontrollerat om det är rakt dessutom (ingår i en normal renovering).
Och allt är draget och inget annat är fel. Vattenpumpen är kontrollerad .ev bytt då en del haft benägenhet att tappa skovelhjulet.
Termostaten är bytt osv.. Tja då känner jag automatiskt att det kommer inte att hjälpa att byta motor.. Då måste ju felet ligga i kylaren då..
För om vattnet går runt och allt är tätt i övrig (MÅSTE VARA TÄTT eftersom tryckökningen gör att vattnet INTE kokar.)
då ska inte motorn kunna koka.
Har mekanikern kollat om det är avgaser i vattnet?
Vad grundar sej iden om att byta motor ifrån?
Det grunnar sig på att verkstaden som hade bilen sa att det förmodligen är spricka i toppen eller motorblocket. De hade inte sett nåt men sa att sprickan förmodligen är så liten.
Bilen går att köra med, men när den når arbetstemp så blir det övertryck i kylsystemet och resulterar i att det börjar pysa ut vätska ur expansionskärlslocket. Locket och expansionskärlet är bytt, likaså termostat. Topplocket är renoverat och har nya packningar.
AWD problem
Postat: tis 17 jul 2007, 21:06
av mpts76
Hejsan MKV
Jag har precis samma problem med min V70 AWD -97 Alltså exact samma problem Bilen kokar ej men det kommer ut lite kompression nånstans Övertryck i kylsystem på grund av nåt skumt
kan vara nåt foder som släppt då de är lösa i dessa
Men som sagt jag står under samma dilemma
Är det samma motor i en FWD som AWD
Jag har lagt ut tåtar i TPC också de säger att det till 99% e samma motor
Men ingen vet ju till 100% ??
Eller ?
Jag är mek själv och har fixar själv med min bil
Men hjälp jag lägger ej mer tid på min motor vill ha en ny då kanon om nån kan säga till 100 % hur det ligger till
Mvh Magnus MP
Postat: tis 17 jul 2007, 22:27
av *pettson*
mkv skrev:*pettsson* Nu ska jag inte låta petig.. men om du har en motor som tryckt vatten.
Har ett renoverat lock som är kontrollerat om det är rakt dessutom (ingår i en normal renovering).
Och allt är draget och inget annat är fel. Vattenpumpen är kontrollerad .ev bytt då en del haft benägenhet att tappa skovelhjulet.
Termostaten är bytt osv.. Tja då känner jag automatiskt att det kommer inte att hjälpa att byta motor.. Då måste ju felet ligga i kylaren då..
För om vattnet går runt och allt är tätt i övrig (MÅSTE VARA TÄTT eftersom tryckökningen gör att vattnet INTE kokar.)
då ska inte motorn kunna koka.
Har mekanikern kollat om det är avgaser i vattnet?
Vad grundar sej iden om att byta motor ifrån?
Det grunnar sig på att verkstaden som hade bilen sa att det förmodligen är spricka i toppen eller motorblocket. De hade inte sett nåt men sa att sprickan förmodligen är så liten.
Bilen går att köra med, men när den når arbetstemp så blir det övertryck i kylsystemet och resulterar i att det börjar pysa ut vätska ur expansionskärlslocket. Locket och expansionskärlet är bytt, likaså termostat. Topplocket är renoverat och har nya packningar.
Och vattenpumpen har fått en översyn så att inte motorn kokar i kanalerna utan cirkulerar vattnet..?
Postat: tis 17 jul 2007, 22:40
av Lilja
Jag måste säga att jag tycker det låter mycket osannolikt att en spricka i block eller topp skulle kunna skapa ett sånt övertryck. Arbetstempen ska inte ligga på mer än ca 90 grader ändå så även ifall det var ett tryckfall någonstans skulle det inte orsaka kokning. Dessutom hade man sett det om man provtryckt systemet, för det antar jag att ni gjort?
Jag tror nog snarare problemet ligger i kylaren eller i vattenpumpen, något som förhindrar kylarvätskan att antingen cirkulera eller kylas