Sida 1 av 1

Motorn tappar kraft och lambdalampan tänds?

Postat: mån 28 maj 2007, 20:41
av svennerules
Jag har en 850 GLT -92 och idag när jag låg i ca 70km/h så tappade plötsligt motorn kraften och lambdalampan tändes i ca 3-4 sek.

Efter det så körde jag i en halvtimme.....och sedan hände samma sak.

Jag har läst av felkoderna i A2 och A6 och i 6:an hade jag
felkod 1-3-1 Impulsgivarsignal saknas.

Kan det ha med saken att göra och vad innebär det?

//Svenne

Postat: ons 30 maj 2007, 19:40
av svennerules
Nu har jag ännu mer problem......
Bilen startar inte alls och och jag får felkod 3-1-4 på A6, vilket
indikerar att det skulle vara kamaxelgivaren.

Jag har försökt att felmäta men vet inte vad jag ska förvänta mig på
de 3 kontaktblecken... Är det någon som vet?

Postat: ons 30 maj 2007, 22:57
av apersson850
Om de inte hann ändra något till -94 års modell är
Stift 1 (blå/svart) jord
Stift 2 (gul/röd) givarmatning
Stift 3 (blå/gul) pulssignal

Med andra ord så kommer nog ingenting alls om du drar ut kontakten när du mäter.
Givaren sitter i bakänden på höger kamaxel. Under denna, ovanpå växellådan, sitter impulsgivaren som tittar på svänghjulet. Den är dock magnetisk, så den ger en signal som varierar i både frekvens och amplitud med varvtalet.

Postat: ons 30 maj 2007, 23:38
av *pettson*
svennerules skrev:Nu har jag ännu mer problem......
Bilen startar inte alls och och jag får felkod 3-1-4 på A6, vilket
indikerar att det skulle vara kamaxelgivaren.

Jag har försökt att felmäta men vet inte vad jag ska förvänta mig på
de 3 kontaktblecken... Är det någon som vet?
Nu ska vi se återigen..

En FENIX går utan kamaxelgivare (dock lite sämre) och går att starta utan givaren om miljön är rätt.
En LH går att köra om den redan är igång utan givaren, dock med reducerad effekt. Den går INTE att starta när givaren är defekt.
En Motronic Stannar DIREKT när givaren ger upp och går inte att starta när givaren är defekt..

En 140-144hk maskin har FENIX
En 170hk maskin har LH
En Turbo har Motronic

Kort koncist byt kamaxelsensorn så går bilen igen.
OM där är några fel att mäta på så har du isåfall kabelbrott. Kabelbrottet går till och med att känna på kabeln. (om där är ett).
Annars är helt enkelt hallgivaren defekt.

Postat: tor 31 maj 2007, 22:13
av apersson850
I detta fallet är det ju dessutom en LH det gäller, eftersom det är en GLT från -92. Då fanns inget annat heller.

Postat: fre 01 jun 2007, 00:07
av *pettson*
apersson850 skrev:I detta fallet är det ju dessutom en LH det gäller, eftersom det är en GLT från -92. Då fanns inget annat heller.
Precis.

Postat: fre 01 jun 2007, 21:14
av svennerules
Sådär....Jag köpte en ny kamaxelgivare på volvo för 1150kr.
Bilen startade på första försöket och har fungerat bra i ca 3-4 timmar sedan dess.


Tack alla som hjälpte mig med mitt problem.