Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Noahf
#1562156
Hej! Min Volvo s70 2.0 10v från 1998 ryker vitt någon minut efter kallstarter. Röken försvinner efter ca 5-10 min körning. Har varit så sedan jag köpte den några månader sedan. Kan det ha något och göra med att den har en något orolig tomgång som var betydligt värre innan jag bytte tomgångsmotor? Har läst ut felkoderna och den enda felkoden jag fått var insugstempgivare som försvann efter att jag bytte den. Har även bytt tändspole och tändstift samt testat andra tändkablar. Tacksam för all hjälp!
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1562466
Det kan vara tämligen normalt, speciellt om bilen står ute, och speciellt den här årstiden. Massa fukt som samlas i avgasröret och motornt som kan ta några minuter att "blåsas ut".
Om det inte försvinner någon kylarvätska så är det tämligen säkert inget att oroa sig för.
av Noahf
#1562564
Lucif3r skrev: ons 29 nov 2023, 16:11 Det kan vara tämligen normalt, speciellt om bilen står ute, och speciellt den här årstiden. Massa fukt som samlas i avgasröret och motornt som kan ta några minuter att "blåsas ut".
Om det inte försvinner någon kylarvätska så är det tämligen säkert inget att oroa sig för.
Aha, men bilen har stått i värmegarage de senaste två månaderna, det försvinner ingen kylarvätska så kanske inte är något att oroa sig över som du säger.
av sicnarf
#1562571
Topplockspackning om det försvinner kylarvatten.
Kolla om du har olja i kylarvatten behållaren.
Smörja runt oljelocket?
Annars bara vattenånga som sagt tidigare.
Har du topplocksläckage så testa denna.
Associationsleken, är ni med? ;-P

Fireline (Fisklina)

Fyllt tanken på Ingo som har nedsatt pris i […]

Bilen går normalt annars? Du får g&ari[…]

Då blev luftfiltret bytt och det gamla tv&au[…]