Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Beckis
Som topic säger så låter det ibland som jag har en dammsugare under huven.

Det går en slang från framsidan på luftburken och ner till en fläkt? (ca rakt under Batteriet) som verkar vara det som låter, från den går det sen en slang upp igen till en alu "grej" strax bakom motorn, precis ihöjd med och till vänster om övre motorfästet.

Har bilder men ingenstans att lägga upp dom

Häromdan så slutade den inte att gå när jag stängde av bilen utan fortsatte en stund, slutade några min, startade igen och gick några min osv. Så höll det på tills jag startade bilen och stängde av den direkt.

Vad är det för nåt som låter och varför?
Ska den gå efter att man stängt av bilen?
Användarvisningsbild
av Funk
Nu var det länge sedan jag hade min 97 GLT, men är det kylningen till elektronikboxen det du syftar på ? Jag kommer inte ihåg om den var utrustad med fläkt, men har ett svagt minne att boxen i alla fall har luftslangar kopplade till sig..

/Thomas
Användarvisningsbild
av RichardB
http://imageshack.us/

där kan du ladda upp blder.. beksrivning hur du länkar finns efter du laddat upp en bild
av *pettson*
Beckis skrev:Som topic säger så låter det ibland som jag har en dammsugare under huven.

Det går en slang från framsidan på luftburken och ner till en fläkt? (ca rakt under Batteriet) som verkar vara det som låter, från den går det sen en slang upp igen till en alu "grej" strax bakom motorn, precis ihöjd med och till vänster om övre motorfästet.

Häromdan så slutade den inte att gå när jag stängde av bilen utan fortsatte en stund, slutade några min, startade igen och gick några min osv. Så höll det på tills jag startade bilen och stängde av den direkt.

Det är luftpumpen som du hör. Den ska gå om din motor är under 30 grader celsius och den ska gå ca 2-3 min sen ska den vara tyst. Allt annat är fel. Det är inte ovanligt med kortslutningar i reläet till pumpen. Reläet finner du strategiskt placerat vid luftpumpen.
av Beckis
Tack för svaren och länken till bildsidan.

Denna slang går ner till pumpen
Bild

Hit går den andra slangen från pumpen
Bild

*pettson* skrev:
Beckis skrev:Som topic säger så låter det ibland som jag har en dammsugare under huven.

Det är luftpumpen som du hör. Den ska gå om din motor är under 30 grader celsius och den ska gå ca 2-3 min sen ska den vara tyst. Allt annat är fel. Det är inte ovanligt med kortslutningar i reläet till pumpen. Reläet finner du strategiskt placerat vid luftpumpen.
Luftpump? Är det insugsluft den hjälper till med, förvärming ?

Ok får med andra ord kolla upp reläet hur det står till med det, det blir nog skoj med tanke på hur dumt pumpen verkar sitta :P, dock så gör den ju inte så här jämt.
av *pettson*
Beckis skrev:Tack för svaren och länken till bildsidan.

Denna slang går ner till pumpen
Bild

Hit går den andra slangen från pumpen
Bild

*pettson* skrev:

Luftpump? Är det insugsluft den hjälper till med, förvärming ?

Ok får med andra ord kolla upp reläet hur det står till med det, det blir nog skoj med tanke på hur dumt pumpen verkar sitta :P, dock så gör den ju inte så här jämt.
Jepp den tar insugsluft och skjuter ned detta i avgasdelen på bilen, den späder feta avgaser med luft, för att en av dina dubbla katalysatorer ska tända tidigare. (förkat sitter i änden på vanliga stora katten).
av Beckis
Problem 1:
Nu har jag fått problem igen. Efter att jag frågade sist så återgick det till det normala. Pumpen gick som den skulle så att vi valde att inte åtgärda nåt just då.

Nu har den förbenade pumpen börjat gå igen hur som helst, går konstant när bilen är avstängd. Så nu behöver vi lite tips för att byta det där relät till luftpumpen.

Problem 2:
Eftersom pumpen går när den inte ska så var batterit tomt imorse. Går att starta med kablar och bilen går utan poblem förutom att pumpen går då. Kollade för skojs skull va generatorn laddade och det var inte mer än 12,9 volt när pumpen inte gick, med ljuset på m.m. Antar att det är för lite.

Tacksam för svar igen :-)
av Beckis
Relät byttes och nu är problem 1 löst

Byte servopump på S80 1999. Tyvärr gi[…]

Tysta sommardäck V90

XC60 tystare än V90, A6 tystare än Q5...[…]

Jag skulle vilja veta hur du kan veta att den utlo[…]

Tjuvström V70 2005

Ska se om jag kan kika närmre på den im[…]