Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Derradukee
#1561512
Hej! Har köpt mig en V70 -98 sent uttagen så en del under huven verkar vara -99. Men motorn är den riktigt tråkiga otrimbara 140hästarn med 10 ventiler som även satt i 850.

Har kört den ett tag nu och upplever den som fruktansvärt trött och orkeslös. Ligger man i 100 på 5:an och vägen lutar ytte pytte lite uppför så sackar den i hastighet...

Verkar ju vara jätte vanligt att folk tillochmed drar husvagn med den här skiten? Ligger dom i 50 på tvåan i uppförsbackarna då?

Den går på alla cylindrar och varvar ur väldigt snabbt. Men känns som 80 av dom här 140 hästarna är sten döda.

Vet om en hel del som kör skiten ur samma motor och dom kör som både biltjuvar och lyckas burna med bilarna.

Spelar ingen roll hur mycket man plågar eller tuktar motorn så händer iprincip ingenting. 0-100 känns som 10år. Och då är väll ändå mätningen typ 10sec? Medans min 2.5T B5254T har väll ca 8sec orginal? Kan säga att det är betydligt mer än 2sec skillnad imellan dom här.

Vad kan vara fel? Det ända konstiga jag har märkt är att den går ner i varvtal väldigt sakta ifrån ca 5000-3000varv. Sen sjunker den som "vanligt" vid frikoppling.

Den är gubbkört, en ägare hela sitt liv och alltid servrats och lagats på finare verkstad. Dock har den 35 000mil på mätaren.

Tacksam för alla möjliga svar och ideér kring problemet.
#1561755
Att du köper en 25 år gammal bil som gått 7 varv runt jorden och begär att den skall gå som en sportbil vittnar om att ditt förtroende för Volvo är stort :-)
Jag har haft en 850-94 10 ventilare och den var också jäkligt slö men enastående driftsäker.

Mina tips:
Det var en del snack när 170 hästarn kom att den var slö beroende på trångt avgassystem, kanske hjälper det att öppna öpp?
Lambda sonder åldras och det kan innebära att motorn får för lite bränsle. Är ju ett h-vete att byta och sen måste ECU acceptera den nya, inte självklart. Bytte på en V50-2007 170 hästare och det blev stor skillnad.
/Hasse
#1561778
Hasse53 skrev: ons 22 nov 2023, 09:45 Att du köper en 25 år gammal bil som gått 7 varv runt jorden och begär att den skall gå som en sportbil vittnar om att ditt förtroende för Volvo är stort :-)
Jag har haft en 850-94 10 ventilare och den var också jäkligt slö men enastående driftsäker.

Mina tips:
Det var en del snack när 170 hästarn kom att den var slö beroende på trångt avgassystem, kanske hjälper det att öppna öpp?
Lambda sonder åldras och det kan innebära att motorn får för lite bränsle. Är ju ett h-vete att byta och sen måste ECU acceptera den nya, inte självklart. Bytte på en V50-2007 170 hästare och det blev stor skillnad.
/Hasse
Begär inte mycket, men att den sackar i uppförsbackar med knappt någon vidare lutning känns helt fel. Folk drar husvagn med dom, min orkar inte ens dra sig själv? Är det för mycket begärt när man kör slö volvo menar du? En 150hästars Saab 9-5 hade dragit skiten ur den här trötta 140hk maskinen. Visst sitter det en liten snurra på dom saab motorerna men 140hk ska palla med en uppförsbacke i 100km/h utan att sacka till 80km/h och knappt komma över krönet?

Har också funderat lite på om katten är täppt eller liknande. Sitter även någon map sensor som ska kunna krångla. Återstår att se, men ville gärna se om någon hade förslag eller haft liknande problem.
#1561902
Kanske tar lite tjuvluft med tanke på att den går ner sakta i varv? Så förbaskat slöa ska inte 140hk-maskinerna vara, även om den gått 35k mil. Om det inte nyligen är gjort kan det kanske vara läge att kolla över luftfilter, tändstift, tändkablar och bränslefilter?

Jeg opplever at jeg kan se ting når jeg ry[…]

Vi som beställt nya XC60

Apropå färger / kulörer är Br[…]

Köpråd V60 etanol

Fanns 2.5FT på V60 över huvud taget? […]

Ännu en uppdatering: Satte tillbaka original[…]