Volvo S70 2.5T CO 2500 HÖGT
Postat: mån 11 sep 2023, 21:31
Hejsan! Vänder mig hit nu då jag håller på bli helt tokig! har en 1999-2000 Volvo S70, Med Bla större turbo, större spridare S70 T5 99 spridare, Autotech mappad, 3 down pipe 3 tums avgassystem.
Bilen går ej igenom besiktningen på grund av för höga CO värden på 2500
alla värden nedan.
CO 0.0 (0.5)
CO 2500 0.5 (0.3)
Lambda 1.03 (0.96-1.04)
HC 33 (200)
I parantes är de tillåtna värdena.
Det jag har gjort för att åtgärda problemet jag har just nu är att först röktesta hela bilen jag hittade X antal läckage och ersatte alla vacum slangar, och turboinsug, Jag har skaffat en ny LMM från skroten som läser 4.25 - 5G sekunden på tomgång.
tagit bort race katalysatorn och ersatt med en vanlig, avgasröret är tätt fram till sista ljuddämparen vid bakhjulen om det spelar någon roll? Är ett litet läckage där.
Jag har bytt termostaten, även tempgivaren som sitter bredvid termostaten, Jag har bytt bränslefilter, bytt tändstfit. spolat rent kylningen och bytt spolarvätska, Det finns ingen olja i kylarvätskan, och inge vatten i oljan.
Bytt PTC valve, Kollat vacum i PCV och den är grym. VVT'n är bytt och nytt luftfilter. sitter även en spacer på den bakre lambdasonden/o2 sensorn? Men har för mig att det spelar ingen roll vad den läser?
Turbon laddar 1.1 Hela tiden och går inte ner förens man släpper på gasen, Flänsarna var tight inge glapp någonstans, dock så kommer det lite blårök när man släpper på gasen efter turboladd ?
Bilen går perfekt har inga problem låter heller inge konstigt, Testade även att tanka 2 L etanol till 10 Liter 98 gjorde ingen skillnad fick samma resultat på besiktningen.
Bilen har höga long term fuel trims tänker att jag laddar upp en video på det här, Videon är tagen i 80 KMH raksträcka.
Min tanke bakom det hela var att det kanske blivit någon vajsing med mappningen/chippningen va man nu ska kalla det, Men jag försökte få tag på någon som ville och (kunde) ändra på mappen och ingen av dem tre jag kontaktade hade en lösning till situationen. (JA tuning) (Svensk Motor Optimering) (Effekt Mästarna), Och tyvärr så har ju autotech där bilen är fixad lagt ner.
/trött hobbymekaniker
Bilen går ej igenom besiktningen på grund av för höga CO värden på 2500
alla värden nedan.
CO 0.0 (0.5)
CO 2500 0.5 (0.3)
Lambda 1.03 (0.96-1.04)
HC 33 (200)
I parantes är de tillåtna värdena.
Det jag har gjort för att åtgärda problemet jag har just nu är att först röktesta hela bilen jag hittade X antal läckage och ersatte alla vacum slangar, och turboinsug, Jag har skaffat en ny LMM från skroten som läser 4.25 - 5G sekunden på tomgång.
tagit bort race katalysatorn och ersatt med en vanlig, avgasröret är tätt fram till sista ljuddämparen vid bakhjulen om det spelar någon roll? Är ett litet läckage där.
Jag har bytt termostaten, även tempgivaren som sitter bredvid termostaten, Jag har bytt bränslefilter, bytt tändstfit. spolat rent kylningen och bytt spolarvätska, Det finns ingen olja i kylarvätskan, och inge vatten i oljan.
Bytt PTC valve, Kollat vacum i PCV och den är grym. VVT'n är bytt och nytt luftfilter. sitter även en spacer på den bakre lambdasonden/o2 sensorn? Men har för mig att det spelar ingen roll vad den läser?
Turbon laddar 1.1 Hela tiden och går inte ner förens man släpper på gasen, Flänsarna var tight inge glapp någonstans, dock så kommer det lite blårök när man släpper på gasen efter turboladd ?
Bilen går perfekt har inga problem låter heller inge konstigt, Testade även att tanka 2 L etanol till 10 Liter 98 gjorde ingen skillnad fick samma resultat på besiktningen.
Bilen har höga long term fuel trims tänker att jag laddar upp en video på det här, Videon är tagen i 80 KMH raksträcka.
Fuel trims video.
Min tanke bakom det hela var att det kanske blivit någon vajsing med mappningen/chippningen va man nu ska kalla det, Men jag försökte få tag på någon som ville och (kunde) ändra på mappen och ingen av dem tre jag kontaktade hade en lösning till situationen. (JA tuning) (Svensk Motor Optimering) (Effekt Mästarna), Och tyvärr så har ju autotech där bilen är fixad lagt ner.
/trött hobbymekaniker