Sida 1 av 3

Volvo S70 2.5T CO 2500 HÖGT

Postat: mån 11 sep 2023, 21:31
av Ninjakutch
Hejsan! Vänder mig hit nu då jag håller på bli helt tokig! har en 1999-2000 Volvo S70, Med Bla större turbo, större spridare S70 T5 99 spridare, Autotech mappad, 3 down pipe 3 tums avgassystem.

Bilen går ej igenom besiktningen på grund av för höga CO värden på 2500

alla värden nedan.

CO 0.0 (0.5)
CO 2500 0.5 (0.3)
Lambda 1.03 (0.96-1.04)
HC 33 (200)

I parantes är de tillåtna värdena.

Det jag har gjort för att åtgärda problemet jag har just nu är att först röktesta hela bilen jag hittade X antal läckage och ersatte alla vacum slangar, och turboinsug, Jag har skaffat en ny LMM från skroten som läser 4.25 - 5G sekunden på tomgång.
tagit bort race katalysatorn och ersatt med en vanlig, avgasröret är tätt fram till sista ljuddämparen vid bakhjulen om det spelar någon roll? Är ett litet läckage där.

Jag har bytt termostaten, även tempgivaren som sitter bredvid termostaten, Jag har bytt bränslefilter, bytt tändstfit. spolat rent kylningen och bytt spolarvätska, Det finns ingen olja i kylarvätskan, och inge vatten i oljan.
Bytt PTC valve, Kollat vacum i PCV och den är grym. VVT'n är bytt och nytt luftfilter. sitter även en spacer på den bakre lambdasonden/o2 sensorn? Men har för mig att det spelar ingen roll vad den läser?

Turbon laddar 1.1 Hela tiden och går inte ner förens man släpper på gasen, Flänsarna var tight inge glapp någonstans, dock så kommer det lite blårök när man släpper på gasen efter turboladd ?

Bilen går perfekt har inga problem låter heller inge konstigt, Testade även att tanka 2 L etanol till 10 Liter 98 gjorde ingen skillnad fick samma resultat på besiktningen.

Bilen har höga long term fuel trims tänker att jag laddar upp en video på det här, Videon är tagen i 80 KMH raksträcka.

Fuel trims video.

Min tanke bakom det hela var att det kanske blivit någon vajsing med mappningen/chippningen va man nu ska kalla det, Men jag försökte få tag på någon som ville och (kunde) ändra på mappen och ingen av dem tre jag kontaktade hade en lösning till situationen. (JA tuning) (Svensk Motor Optimering) (Effekt Mästarna), Och tyvärr så har ju autotech där bilen är fixad lagt ner.

/trött hobbymekaniker

Re: Volvo S70 2.5T CO 2500 HÖGT

Postat: mån 11 sep 2023, 21:35
av Ninjakutch
ska tillägga att jag har inga felkoder.

Re: Volvo S70 2.5T CO 2500 HÖGT

Postat: ons 13 sep 2023, 07:18
av SubMarine
Har bilen tidigare gått igenom i din ägo med beskrivna modifieringar eller är det första gången du besiktigar den?
Du skriver att du bytt katalysatorn, är det tillbaka till original eller något annat?

Re: Volvo S70 2.5T CO 2500 HÖGT

Postat: ons 13 sep 2023, 17:55
av Ninjakutch
Hej! ända sen bilen köptes har den krånglat före första besiktningen och ej blivit godkänd, sen efter det har dem gjort en ny besiktning och den har gått igenom, förra ägaren sa att den inte gick igenom pga VVT så bytte han den och den gick igenom?

Jag har nu gjort komptest på motorn, alla 5 cylindrar visar exakt samma värde, 200 PSI.

Dock ser jag ett problem, det är ganska mycket olja i cylinder 1? Runt där tändstiftets bricka sitter?

Re: Volvo S70 2.5T CO 2500 HÖGT

Postat: ons 13 sep 2023, 17:56
av Ninjakutch
jag hade spillt lite olja där förut, men nu innan jag gjorde komptest så gjorde jag rent allting och gjorde rent tändstiften, och nu verkar det vara olja i cyl 1 igen på samma ställe.

Re: Volvo S70 2.5T CO 2500 HÖGT

Postat: tor 14 sep 2023, 11:03
av MarcusJ
Trycks väl ut olja via vevhusventilationen som rinner ner där? Se till att byta hela vevhusventilationen inklusive oljefälla, nya slangar och rubbet så lär problemen bli avsevärt bättre.

Obs! Glöm inte att göra rent nedre anslutningen på oljetråget, där slangen från oljefällan går in när du byter vevhusventilationen. Garanterat igenkleggat där. Sedan byter du olja i motorn illa kvickt.

Re: Volvo S70 2.5T CO 2500 HÖGT

Postat: tor 14 sep 2023, 17:40
av Ninjakutch
MarcusJ skrev:Trycks väl ut olja via vevhusventilationen som rinner ner där? Se till att byta hela vevhusventilationen inklusive oljefälla, nya slangar och rubbet så lär problemen bli avsevärt bättre.

Obs! Glöm inte att göra rent nedre anslutningen på oljetråget, där slangen från oljefällan går in när du byter vevhusventilationen. Garanterat igenkleggat där. Sedan byter du olja i motorn illa kvickt.
Hej okej! tack, ska kika på det jag gjorde de gamla vanliga PCV testet genom att sätta gummi handske över oljelocket och då sög den ner handsken, ska inspektera detta lite mer

Re: Volvo S70 2.5T CO 2500 HÖGT

Postat: fre 15 sep 2023, 13:43
av Ninjakutch
Ja liten uppdatering då, Testade pcv systemet igen med en gummi handske och såg till att den var ordentligt varm innan, den sög ner hela handsken nästan när jag gasade lite, och blåste inte upp någonting, Så jag köpte sån där man gör ren motorn med och byter olja efter på Mekonomen, Sedan bytte jag olja stift och filter allt från mekonomen, NGK r stift, körde bilen 5 mil sen besiktade jag den, och på något vis fick jag sämre resultat än innan! Fick 0.6 CO 2500 och 88 HC, 1.02 LAMBDA, CO 0.3 , Vad finns det kvar att göra egentligen??? Byta den främre lambdasonden även fast de inte visar nå felkod?

Re: Volvo S70 2.5T CO 2500 HÖGT

Postat: fre 15 sep 2023, 14:20
av SubMarine
Vad har du för katalysator nu? Signalen från den bakre lambdan ska ju ge ett stabilt värde när katten renar under konstant belastning. Något verkar inte lira där. Har du korrekt främre lambdasond monterad och inte någon universal?

Re: Volvo S70 2.5T CO 2500 HÖGT

Postat: fre 15 sep 2023, 18:46
av Ninjakutch
@SubMarine, Hej! Med tanke på hur resten av bilen har sett ut med service och lagningar så kan jag inget annat än att tänka att det är en universalare, Katalysatorn har jag inget namn på då det var en ny som vi hade liggandes i garaget. Men som det ser ut nu har jag inget annat att byta ut än den främre lambdan? Den bakre är väll bara en diagnos sond som man inte kan läsa av via OBD? den ger bara p0422 (Catalysator below efficency? ) om det är något fel eller?