Sida 1 av 2

Extrem bensinförbrukning

Postat: sön 20 maj 2007, 22:07
av T-5R
Hej, är ny på forumet men jag har läst igenom och sökt efter något liknande problem, men inte hittat precis rätt.

Iallafall, lampan för motorelektroniken började lysa för någon vecka sedan när jag var ute och körde. Bilen gick som vanligt tills igår när jag skulle tvätta bilen. När jag startade bilen och skulle köra upp den på garageupfarten så visade färddatorn att bensinförbrukning var i snitt 5l/mil (50.0l/10km) och det var alltså i bott (samma på momentanförbrukningen).
Det luktar bensin runtom bilen och om avgaserna, det första som slog mig var att lambdasonden har gett upp, men efter att ha läst lite så kan det även vara allt från LMM till luftfilter?
Kan även tillägga att bilen går som vanligt (har inte testat kickdown..)
Jag ska åka in med den till Volvo imorgon så att de kan se vad det är för fel.

Har fått felkod: 2-3-2.
Har testat att nollställa, men det går inte.

Är det någon här som har haft liknande problem? Vad kommer det att kosta att få det reparerat?

Bilen är en 855 T-5R, automatlåda. Allt är original.

Tack på förhand.

Postat: sön 20 maj 2007, 22:09
av apersson850
När min lambdasond packade ihop fick jag typisk förbrukning runt två liter per mil. Min är en vanlig Turbo.

Postat: sön 20 maj 2007, 22:10
av T-5R
apersson850 skrev:När min lambdasond packade ihop fick jag typisk förbrukning runt två liter per mil. Min är en vanlig Turbo.
Ok. Men den gick helt som "vanligt"?

Postat: sön 20 maj 2007, 22:21
av apersson850
Hade jag inte haft färddatorn hade jag inte haft en susning. Inte förrän det hade varit dags att tanka alldeles för tidigt.
Min lambdalampa lyste inte heller, men den hade satt en mindre allvarlig felkod, som betydde att blandningen hade gått i taket. Minns inte om det var 2-3-1 kanske?

Däremot tändes lampan, och då var det nog kod 2-3-2 som kom, när magnetventilen till bensingasåtervinningen hade havererat. Ventilen var alltid öppen, trots att den var stängd, så att säga, varvid motorn fick för mycket bensin vid lägre varvtal. Eller lägre och lägre, en gång tändes den vid motorvägskörning. Det är ju inte tomgång, precis. Tror jag nollade felkoden tre gånger eller nåt, innan jag begrep var felet var någonstans. Den gick att nollställa, men den kom tillbaka.

Men detta märks inte på färddatorn, så det kan inte vara det felet du har. Färddatorn räknar bara bensin som sprutas in genom insprutningsventilerna.

Postat: sön 20 maj 2007, 22:36
av T-5R
Kan tillägga att lampan för automatlådan (den gröna pilen) blinkar till ibland när jag lägger i någon växel.
Vet inte om det har något med problemet att göra, men värt att nämna.

Postat: tis 22 maj 2007, 17:32
av T-5R
Bilen har nu varit inne på Volvo, de hittade inga fel.
Lambda och avgasvärden var helt ok, inga läckage eller något sånt.

Är det färddatorn som har fått något ryck efter att jag kopplade loss minuspolen från batteriet?
Har även märkt att förbrukningen är helt normal vid landsvägskörning, men så fort man behöver accelerera så höjs förbrukningen med flera liter (enligt färddatorn).

Postat: tis 22 maj 2007, 18:32
av *pettson*
T-5R skrev:Bilen har nu varit inne på Volvo, de hittade inga fel.
Lambda och avgasvärden var helt ok, inga läckage eller något sånt.

Är det färddatorn som har fått något ryck efter att jag kopplade loss minuspolen från batteriet?
Har även märkt att förbrukningen är helt normal vid landsvägskörning, men så fort man behöver accelerera så höjs förbrukningen med flera liter (enligt färddatorn).
Men alltså... när du accellererar så görs ju en momentanberäkning på just DEN mängden bensin du släpper in under ladd.. Det är som sagt momentanförbrukningen. Den är inte så liten på en sugis heller..

Om jag slår på fullt har jag 5.0 liter/mil och den går inte längre..tittar man bakom blir där lite svart med.. :wink:
Men mitt snitt som jag normalt har med min körning och dom vanliga åksträckorna hamnar runt 1 liter/mil och det är då blandad körning och snällt.. samt bus..
Kort koncist.. mera laddtryck= mera bensin

Postat: tis 22 maj 2007, 18:41
av T-5R
*pettson* skrev:
T-5R skrev:Bilen har nu varit inne på Volvo, de hittade inga fel.
Lambda och avgasvärden var helt ok, inga läckage eller något sånt.

Är det färddatorn som har fått något ryck efter att jag kopplade loss minuspolen från batteriet?
Har även märkt att förbrukningen är helt normal vid landsvägskörning, men så fort man behöver accelerera så höjs förbrukningen med flera liter (enligt färddatorn).
Men alltså... när du accellererar så görs ju en momentanberäkning på just DEN mängden bensin du släpper in under ladd.. Det är som sagt momentanförbrukningen. Den är inte så liten på en sugis heller..

Om jag slår på fullt har jag 5.0 liter/mil och den går inte längre..tittar man bakom blir där lite svart med.. :wink:
Men mitt snitt som jag normalt har med min körning och dom vanliga åksträckorna hamnar runt 1 liter/mil och det är då blandad körning och snällt.. samt bus..
Kort koncist.. mera laddtryck= mera bensin
Visst är det så. Men jag har aldrig sett att det har stått 5l/mil innan, högst 3l/mil iallafall. :o
Saken är den att jag knappt behöver trycka ner pedalen innan det står 5l/milen på färddatorn.
Direkt vid trafikljus, står stilla en stund, accelererar normalt, men ändå denna förbrukning (och då har jag ändå kört en mil innan trafikljusen).

Postat: tis 22 maj 2007, 20:47
av Busta_Hymen
T-5R skrev:Visst är det så. Men jag har aldrig sett att det har stått 5l/mil innan, högst 3l/mil iallafall. :o
Saken är den att jag knappt behöver trycka ner pedalen innan det står 5l/milen på färddatorn.
Direkt vid trafikljus, står stilla en stund, accelererar normalt, men ändå denna förbrukning (och då har jag ändå kört en mil innan trafikljusen).
Jo, men då får du nog vrida knappen ett snäpp så du får snittförbrukningen ist för momentanförbrukningen. Tänk på att när du kör på ettans växel så drar bilen mycket mer soppa/mil än om du kör på femman. Därför visar den jätteförbrukning när du accelererar och genom växlarna efter ett trafikljus. När du ligger på femman igen och kör i lugn fart så visar den väl "normalt"?

Postat: tis 22 maj 2007, 21:02
av T-5R
Busta_Hymen skrev:
T-5R skrev:Visst är det så. Men jag har aldrig sett att det har stått 5l/mil innan, högst 3l/mil iallafall. :o
Saken är den att jag knappt behöver trycka ner pedalen innan det står 5l/milen på färddatorn.
Direkt vid trafikljus, står stilla en stund, accelererar normalt, men ändå denna förbrukning (och då har jag ändå kört en mil innan trafikljusen).
Jo, men då får du nog vrida knappen ett snäpp så du får snittförbrukningen ist för momentanförbrukningen. Tänk på att när du kör på ettans växel så drar bilen mycket mer soppa/mil än om du kör på femman. Därför visar den jätteförbrukning när du accelererar och genom växlarna efter ett trafikljus. När du ligger på femman igen och kör i lugn fart så visar den väl "normalt"?
Jag brukar växla mellan snitt- och momentanförbrukning. Har nog aldrig sett att den bottar 5l/mil innan jag reagerade.
Jo, den ligger normalt vid landsvägskörning, om man kör med konstant hastighet.

Är det några mer här som får samma värden när du accelererar från stillastående till en hastighet av runt 50km/h? Kanske bara är jag som tycker att det låter mycket..