Sida 1 av 1
Komp prov volvo 850
Postat: lör 10 jun 2023, 19:30
av abel1
Gjorde idag kompprov på min volvo 850 glt då den blivit seg och tvekar lite på gas. Går dock ok på högvarv.
Fick värden
1=11
2=11
3=12
4=12.5
5=12.5
Läste i haynes att kompen ska ligga på 13-15kg
Re: Komp prov volvo 850
Postat: lör 10 jun 2023, 20:24
av Erik Å
Det ser väl inte alltför alarmerande ut?
Jag bytte kamrem i går (V70 mk 1) och vred runt vevaxeln för hand med momentnyckel, roade mig med att se om jag kunde ställa in ett moment där nyckeln precis knäppte innan vevaxeln gick över respektive kompressionsläge och det varierade faktiskt lite. Låg runt 80-90Nm, beror på hur snabbt man vrider och var man startar.
Men sen kom jag fram till att det väsentliga är hur länge trycket håller emot, det är ju det som visar att ventiler och kolvringar håller tätt. Slutsatsen blev att kan man "hänga" på respektive kompressionsslag typ 5 sekunder så måste den cylindern vara väldigt tät

Blev för övrigt bättre när man vridit några varv, det är väl för att man får ny oljefilm på cylinderväggarna.
Re: Komp prov volvo 850
Postat: lör 10 jun 2023, 20:31
av Lucif3r
Visst är värdena lite låga om man ska vara petig. Men vafan, det är en minst 26 år gammal bil med X antal motortimmar. Klart som f-n den blivit lite slapp på den tiden
Man lär allt ha bra mycket lägre komp än så för att det ska orsaka några faktiska problem.
Re: Komp prov volvo 850
Postat: lör 10 jun 2023, 23:06
av abel1
Jo de ä sant ingen ny maskin. Kanske är nått annat som spökar som gör att den tvekar på gaspådrag...
Hittade ett hål i röret mellan lmm och spjällhus kan de störa mycket?
Re: Komp prov volvo 850
Postat: sön 11 jun 2023, 09:44
av Marlboroman
Ett hål i det röret är inte bra alls.
Re: Komp prov volvo 850
Postat: sön 11 jun 2023, 14:01
av Lucif3r
Ja nå hål i slangen ska man inte ha, det är omätt luft som motorn suger i sig då, vilket sätter alla kalkyler ur spel.
Re: Komp prov volvo 850
Postat: sön 11 jun 2023, 17:25
av lennarte
Det är också viktigt att gasspjället är fullt öppet när du gör kompprov så du får in ordentligt med luft att komprimera.
Jag hade 4 x 11 kg på min B234F motor förra sommaren. Vet inte hur bra det är, men den har gått c:a 50000 mil och toppackningen var kanske "gången" reda då. Håller på att byta den nu och det ser ut att ha läckt liite på alla 4 cylindrar ut mot kylkanalerna under insuget.