Sida 1 av 2

Vändkanter i cyllar

Postat: ons 16 maj 2007, 21:12
av Calle67
Hej

En fråga som jag länge tänkt lägga ut här:
Vid förra årets topplocksrenovering inklusive byte av packningar upptäckte jag att det finns tydliga vändkanter i cylindrarna på min 855 GLT(b5254s). Motorn drar också VÄLDIGT mycket olja, men jag har inga läckage någonstans. Alltså beror det väl på att motorn är väldig sliten, även om jag tycker att den går rätt bra, toppar uppåt 200, bra kraft vid acceleration osv. Jag har nyligen bytt kamrem också. Motorn har gått rätt långt skulle gissa på 50.000 mil eller mer.

Nu är frågan: Ska jag bry mig om det här på något sätt? Ska jag byta motor, renovera den(kan man det?) eller ska jag låta det vara? och fylla på olja ideligen. Jag hoppas på en rekommendation från någon motorkännare

Tacksam för hjälp!

Anders

Postat: ons 16 maj 2007, 21:16
av Busta_Hymen
Hade det vart min bil (motor) hade jag fyllt på tjockare olja, 15w-40 eller nåt i den stilen, och kört så länge det håller. När den rasat helt hade jag bytt motor, finns väl en del på skroten till skapligt pris. 50.000 mil är inte dåligt, då får man nog räkna med att den är lite sliten ;)

Vändkantter i cyllar

Postat: ons 16 maj 2007, 21:20
av Calle67
Tjena och tack för svar

Har bytt ventiltätningar också, men inte oljeringar, såg det på ett annat inlägg här. Hur svårt kan det vara att byta oljeringar och kan det minska förbrukningen?

Anders(med massor av tomma oljedunkar i garaget)

Postat: ons 16 maj 2007, 22:20
av Busta_Hymen
När du ändå har toppen av kan du ju testa att byta oljeringarna oxå. Ner med sumpen, lossa överfallen och knacka upp kolvarna. Se till så allt hamnar på samma plats (och åt samma håll) när du är återmonterar... Och skrapa bort så mycket du kan av vändkanterna, annars förstör du ringarna.

Frågan är om det blir så stor skillnad av att bara byta ringarna, cylindrarna är antagligen rätt ovala vid det här laget och då kan inte ringarna expandera ordentligt. Mät ev. upp med klocka.

När du smeker tillbaks grejerna behöver du en kolvringskompressor, finns hos din lokala nasare.

Som sagt, jag hade inte orkat jobba mig så mycket, men finns energin så går ju allt att lösa =)

Postat: tor 17 maj 2007, 00:13
av *pettson*
Busta_Hymen skrev:När du ändå har toppen av kan du ju testa att byta oljeringarna oxå. Ner med sumpen, lossa överfallen och knacka upp kolvarna. Se till så allt hamnar på samma plats (och åt samma håll) när du är återmonterar... Och skrapa bort så mycket du kan av vändkanterna, annars förstör du ringarna.

Frågan är om det blir så stor skillnad av att bara byta ringarna, cylindrarna är antagligen rätt ovala vid det här laget och då kan inte ringarna expandera ordentligt. Mät ev. upp med klocka.

När du smeker tillbaks grejerna behöver du en kolvringskompressor, finns hos din lokala nasare.

Som sagt, jag hade inte orkat jobba mig så mycket, men finns energin så går ju allt att lösa =)
Först av allt.. 850 har raka stakar så det som är viktigt är att urtagen i kolvarna hamnar rätt igen. Det är alltså inte stakarnas position som gäller.
Ovala cylindrar är rätt ovanligt faktiskt..
Man rekomenderar att INTE byta kompressionsringen utan endast oljeringarna.

Postat: tor 17 maj 2007, 09:49
av Busta_Hymen
*pettson* skrev:Ovala cylindrar är rätt ovanligt faktiskt..
Man rekomenderar att INTE byta kompressionsringen utan endast oljeringarna.
Tänkte eftersom motorn gått mer än 50k mil att det kanske blivit lite ovalt, aldrig haft nere en motor som gått så långt. Håller dom så bra? Då finns hopp för min gamla Bettan =)

Givet bara oljeringarna, ber om ursäkt om jag var otydlig. Det är därför det är så viktigt att inte skada kompressionsringarna när du tar ur kolvarna.

Postat: tor 17 maj 2007, 10:00
av camaro69
En stilla fundering.

Om man ändå gör sig omaket att plocka ur kolvar. Är det inte lika bra att hona cylindrarna, samt byta kompressionsringarna?
Jag har fått lära mig att oljan fastnar och smörjer bättre på cylinderväggen om man honar loppen.

Men det kan ju vara nya tider.

:D

Postat: tor 17 maj 2007, 10:06
av Busta_Hymen
Det bästa är ju att borra och byta kolvarna oxå, om man ska hårddra det... :)

Postat: tor 17 maj 2007, 10:13
av camaro69
Känns väl som en överloppsgärning att borra och byta kolvar. Kostar ju en hel del.

Men hona cylindrarna kan du ju göra med motorn kvar i bilen. Kostar ju ingenting i jämförelse.

:D

Postat: tor 17 maj 2007, 18:52
av *pettson*
camaro69 skrev:Känns väl som en överloppsgärning att borra och byta kolvar. Kostar ju en hel del.

Men hona cylindrarna kan du ju göra med motorn kvar i bilen. Kostar ju ingenting i jämförelse.

:D
om du ska hena loppen seriöst för att du bryr dej om oljeförbrukningen så får du demontera blocket och sätta det i bänken tyvärr.. Det är enda garantin att du gör det rakt ned med rätt kryssningar.
Problemet med 850n är ringarna inte loppen Det gör att påverka loppen är overkill. Vad gäller slitna kolvringar så är inte det vanligt på grund av att det i princip är mycket lite spänn på ringarna mot loppen. Alltså en lågfriktions motor.