Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MickeG68
#1540054
Hej!
behöver lite hjälp. Har en Volvo V70 årsmodell 98 med 20 ventilsmotorn. Bilen har börjat bråka och går illa till och från. Kan börja hacka och bluddra som den surar ner sig så att man får gasa ur den ordentligt. Men det händer bara nån gång i veckan och står den över natt så går den klockrent igen. Får felkod på motorlampan ibland att (bank 1 too rich) Kan det vara nåt med lambdasonderna eller var ska jag börja? Nya stift kablar och fördelarlock.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1540483
Har du märkt om det kanske råkar vara väderberoende? För det första som slår mig är fördelare och/eller rotor som behöver bytas. Detta gjordes aldrig på service, så oddsen att du fortfarande (hjälpligt) puttrar runt med orginalfördelaren är rätt stor... Och den lär se ut därefter...
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1540504
Lucif3r skrev: tis 09 maj 2023, 19:23 Har du märkt om det kanske råkar vara väderberoende? För det första som slår mig är fördelare och/eller rotor som behöver bytas. Detta gjordes aldrig på service, så oddsen att du fortfarande (hjälpligt) puttrar runt med orginalfördelaren är rätt stor... Och den lär se ut därefter...
Skulle tagit bilder på fördelaren och rotorn i min -98 när jag bytte. De såg ut som Bachmut. Förre ägaren köpte bilen ny, behöll den tills han var för gammal att kunna köra, körde i snitt 650 mil/år. Alla servicar gjorda, men aldrig bytt fördelaren, rotorn och tändspolen på 22 år...
Användarvisningsbild
av 800serien
#1542914
Lucif3r skrev: tis 09 maj 2023, 19:23 Har du märkt om det kanske råkar vara väderberoende? För det första som slår mig är fördelare och/eller rotor som behöver bytas. Detta gjordes aldrig på service, så oddsen att du fortfarande (hjälpligt) puttrar runt med orginalfördelaren är rätt stor... Och den lär se ut därefter...
:-D Min 855 gick kanon på original tänddelar men jag bytte i förebyggande syfte vid 30k mil. :-) Men vackra var dem inte, sprucket lock och rotorn likaså.. Redigt ärgade också. Smått otroligt att den gick så bra utan minsta tillstymmelse till misständningar. Kan till viss del förstå att det inte ingick i service, det var kvalité på sakerna! ;-)

Hamnat i världens undergång. Ullared en[…]

@White , Så länge är det faktist […]

@White , Det är tillfredsställande ;-)[…]

Mer info. Jag hittade en youtubefilm som handlar […]