Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gottegurkan
#1539406
Jag har en 850R med t5an och nu har det börja knacka mycket, det hände när jag skulle testa dra vakuumslangen på wastegaten för att få ett högre pys från turbon. Det är ett konstant knackande som kommer från övre delen av motorn.
Nån som har ett humm om vad jag bör leta efter innan jag börjar riva ner topp.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1539502
Krökt stake eller vevlager är tänkbara felorsaker. Plocka bort kåpan över tändstiften och lt den gå på tomgång. Sen tar ma loss tändkabeln på en cylinder i några sekunder. Blir det ingen skillnad i ljud så sätter man tillbaka den och går vidare med nästa. Förvinner knackandet så är risken att ett vevlager eller staken på den cylindern gett sig. Man kan även plocka ur stiften och mäta övre dödläge på kolvarna. Har man ett kasst lager eller stake så kommer den/dem cylindrarnas dödläge vara lägre än dem andra.
av Gottegurkan
#1573294
Tänker att jag ska få upp den här tråden igen då felet inte är löst och nu har jag motivation att laga bilen.
Tickande/knackande ljud från motorn, har testat att ta av tändhattar och lyssna, ljudet är detsamma, även mätt oljetrycket och det ligger lite över 6 bar vid 4000 rpm. Vad jag förstått är det för högt och har läst mig till att det är vevhusventilationen som behöver rensas.

Kan detta ha något med tickandet eller ska jag satsa på nya lyftare på en gång och riva ner vippkåpa och byta dessa?

Gör självklart rent vevhusventilationen när jag är där o river ändå.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1573299
Vart mäter du oljetrycket och hur varm var oljan? Högt oljetryck har inget direkt samband med vevhusventilationen att göra, lågt däremot..! Vad kör du med för olja?

Följer ljudet varvtalet? Och blir det högre vartefter varvtalet ökas?
av Gottegurkan
#1573325
Marlboroman skrev:Vart mäter du oljetrycket och hur varm var oljan? Högt oljetryck har inget direkt samband med vevhusventilationen att göra, lågt däremot..! Vad kör du med för olja?

Följer ljudet varvtalet? Och blir det högre vartefter varvtalet ökas?
Mätte oljetrycket där oljetrycksensorn sitter och jag lät motorn stå på i 15-20 min före. Tror det är 10w-40 i nu men är inte helt säker.
Ljudet följer varvtalet och blir högre.
#1573582
Marlboroman skrev:Har du bytt olja hyffsat nyligen? Kollat oljefiltret / oljan efter metall? Mätt kolvarnas toppläge?
Ursäkta för sent svar, har varit och mätt kolvarnas toppläge nu. Mätte med skjutmått då det är det mest exakta verktyg jag har.
Måtten jag fick är
1: 36.5mm
2: 36.2
3: 36.2
4: 36.1
5: 36.5

Känns ändå som det är inom tolerans.
Har inte tappat ut nån olja men har kollat noga i locket och finns inga spår av metall. Oljan är nybytt för ca 7 månader sen men den har stått still i 5 månader av dom 7.
#1573583
Marlboroman skrev:Har du bytt olja hyffsat nyligen? Kollat oljefiltret / oljan efter metall? Mätt kolvarnas toppläge?
Ursäkta för sent svar, har varit och mätt kolvarnas toppläge nu. Mätte med skjutmått då det är det mest exakta verktyg jag har.
Måtten jag fick är
1: 36.5mm
2: 36.2
3: 36.2
4: 36.1
5: 36.5

Känns ändå som det är inom tolerans.
Har inte tappat ut nån olja men har kollat noga i locket och finns inga spår av metall. Oljan är nybytt för ca 7 månader sen men den har stått still i 5 månader av dom 7.
Kollade också vilken olja jag körde i o det är 5w50 helsyntet.

Kul att se att den är igång igen, om 1,[…]

Felmonterade däck

Ditt sätt att mäta säger inte s&ari[…]

Att ladda från motorn lönar sig inte, f[…]

Hur som, börjar fundera på om man ska[…]