Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1573614
Att titta i påfyllningslocket efter metall är rätt lönlöst. Eventuell metall förutom väldigt små partiklar ska fastna i filtret. Skillnaden i toppläge mellan 1+5 och dem andra är oroväckande, men det kan inte uteslutas att det är skillnad i själva mätningen som gör det.

När du röck slangen till wastegaten, har du någon aning om hur högt laddtryck du var upp i som mest? Drog du på från låga varvtal?

I ditt ställe hade jag undersökt om det finns metall i oljan, för att kunna utesluta ett lagerhaveri. Har man möjlighet att skära upp filtret så är ju det bäst så man slipper hålla ur oljan i onödan om det visar sig att filtret är rent. Men det kräver ju någon form av större rörkap eller plåtsax kanske. Någon metod som inte ger ifrån sig spån.

Varför 5w50..?
av Gottegurkan
#1573993
Marlboroman skrev:Att titta i påfyllningslocket efter metall är rätt lönlöst. Eventuell metall förutom väldigt små partiklar ska fastna i filtret. Skillnaden i toppläge mellan 1+5 och dem andra är oroväckande, men det kan inte uteslutas att det är skillnad i själva mätningen som gör det.

När du röck slangen till wastegaten, har du någon aning om hur högt laddtryck du var upp i som mest? Drog du på från låga varvtal?

I ditt ställe hade jag undersökt om det finns metall i oljan, för att kunna utesluta ett lagerhaveri. Har man möjlighet att skära upp filtret så är ju det bäst så man slipper hålla ur oljan i onödan om det visar sig att filtret är rent. Men det kräver ju någon form av större rörkap eller plåtsax kanske. Någon metod som inte ger ifrån sig spån.

Varför 5w50..?
Ingen aning vad för laddtryck jag va uppe i och det va så länge sen nu att jag minns inte riktigt.

Jag får kolla filtret när jag får lite tid över nån dag. Ska göra en ommätning också för att dubbelkolla.

Fick råd om att köra lättflytande olja i för att se om knacket kunde försvinna om nåt inte fick tillräcklig smörjning. Därför är det 5w50 i.
EGR kylare 2,0 D

Har rengjort egr kylaren och ventilen på min[…]

Då vart oljbyte utförd. Sil på h[…]

Däckslitage insidan.

Det var fel hjulinställning, fick justera in […]

Han nekar allt, att det inte vart så nä[…]