Tomgångsventil burrar 24/7? Och kupefläkt funkar inte?
Postat: fre 14 apr 2023, 08:25
Hej!
Är Volvo-ägare för första gången, vid 47 år. Köpte en S70 med en ägare, 17kmil. Tänkte sälja vidare efter småfix men har blivit lite kär. Är hemmapulare med begränsad kunskap, mekar hellre än bra.
Problem 1.
Batteriet dras ut på ca 10 timmar från fulladdat. Den laddar bra och batteriet är Varta från 2019, så jag misstänker strömtjuv. Igår när jag stod där så var det tyst ute och jag hörde lite ljud från motorn, lokaliserade det till tomgångsventilen (märkt 1275634). Den som sitter på insuget efter LMM och innan trottel, högst uppe på gummibälgen. 3-pin kontakt. Den "kör/burrar" konstant, fast bilen inte varit igång på ett dygn och nyckeln är ur och bilen är låst. Man känner att hela insuget vibrerar lite lätt. Slutade när jag kopplade ur kontakten.
Är den defekt, eller är det något annat som är defekt som gör att den håller på så? Misstänker att den går alltid och att det drar ur batteriet...
Problem 2.
Kupefläkten går inte. Det låg en extra resistorpack i bilen, så misstänker att någon redan felsökt. Bytte men ingen skillnad, stendöd. Tog ut fläkten och kopplade till 12v batteri, den snurrade men inte så fort och lite svajigt emellanåt, så misstänker kolen.
Skaffade en "ny" fläkt från skroten. Kopplade till 12v batteri och "whoooosh" vad den snurrade, aha, det är så det ska vara... kopplade i bilen. Stendött. Men, jag har 12v på kontakten fram till fläkten. Testade att göra en adapter för att utesluta kontaktproblem. Ingen skillnad. När man kör bilen är tomgången helt perfekt i alla lägen, så den verkar ju göra sitt jobb väl?
Köpte också en annan ECC-panel på skroten, vilket inte gjorde skillnad. Men den kan nog ha varit kass, den blinkade och någon hade redan micklat med den.
Andra ideér på vad som kan vara fel? Säkringar kollade såklart, och den har ju spänning fram i fläkten. Misstänker att det är PWM-styrning kanske, så att min voltmeter lurar mig lite...
Tack!
Magnus, Löddeköpinge
Är Volvo-ägare för första gången, vid 47 år. Köpte en S70 med en ägare, 17kmil. Tänkte sälja vidare efter småfix men har blivit lite kär. Är hemmapulare med begränsad kunskap, mekar hellre än bra.
Problem 1.
Batteriet dras ut på ca 10 timmar från fulladdat. Den laddar bra och batteriet är Varta från 2019, så jag misstänker strömtjuv. Igår när jag stod där så var det tyst ute och jag hörde lite ljud från motorn, lokaliserade det till tomgångsventilen (märkt 1275634). Den som sitter på insuget efter LMM och innan trottel, högst uppe på gummibälgen. 3-pin kontakt. Den "kör/burrar" konstant, fast bilen inte varit igång på ett dygn och nyckeln är ur och bilen är låst. Man känner att hela insuget vibrerar lite lätt. Slutade när jag kopplade ur kontakten.
Är den defekt, eller är det något annat som är defekt som gör att den håller på så? Misstänker att den går alltid och att det drar ur batteriet...
Problem 2.
Kupefläkten går inte. Det låg en extra resistorpack i bilen, så misstänker att någon redan felsökt. Bytte men ingen skillnad, stendöd. Tog ut fläkten och kopplade till 12v batteri, den snurrade men inte så fort och lite svajigt emellanåt, så misstänker kolen.
Skaffade en "ny" fläkt från skroten. Kopplade till 12v batteri och "whoooosh" vad den snurrade, aha, det är så det ska vara... kopplade i bilen. Stendött. Men, jag har 12v på kontakten fram till fläkten. Testade att göra en adapter för att utesluta kontaktproblem. Ingen skillnad. När man kör bilen är tomgången helt perfekt i alla lägen, så den verkar ju göra sitt jobb väl?
Köpte också en annan ECC-panel på skroten, vilket inte gjorde skillnad. Men den kan nog ha varit kass, den blinkade och någon hade redan micklat med den.
Andra ideér på vad som kan vara fel? Säkringar kollade såklart, och den har ju spänning fram i fläkten. Misstänker att det är PWM-styrning kanske, så att min voltmeter lurar mig lite...
Tack!
Magnus, Löddeköpinge