Sida 1 av 1

Tomgångsventil burrar 24/7? Och kupefläkt funkar inte?

Postat: fre 14 apr 2023, 08:25
av Magnusvr
Hej!
Är Volvo-ägare för första gången, vid 47 år. Köpte en S70 med en ägare, 17kmil. Tänkte sälja vidare efter småfix men har blivit lite kär. Är hemmapulare med begränsad kunskap, mekar hellre än bra.

Problem 1.
Batteriet dras ut på ca 10 timmar från fulladdat. Den laddar bra och batteriet är Varta från 2019, så jag misstänker strömtjuv. Igår när jag stod där så var det tyst ute och jag hörde lite ljud från motorn, lokaliserade det till tomgångsventilen (märkt 1275634). Den som sitter på insuget efter LMM och innan trottel, högst uppe på gummibälgen. 3-pin kontakt. Den "kör/burrar" konstant, fast bilen inte varit igång på ett dygn och nyckeln är ur och bilen är låst. Man känner att hela insuget vibrerar lite lätt. Slutade när jag kopplade ur kontakten.
Är den defekt, eller är det något annat som är defekt som gör att den håller på så? Misstänker att den går alltid och att det drar ur batteriet...

Problem 2.
Kupefläkten går inte. Det låg en extra resistorpack i bilen, så misstänker att någon redan felsökt. Bytte men ingen skillnad, stendöd. Tog ut fläkten och kopplade till 12v batteri, den snurrade men inte så fort och lite svajigt emellanåt, så misstänker kolen.
Skaffade en "ny" fläkt från skroten. Kopplade till 12v batteri och "whoooosh" vad den snurrade, aha, det är så det ska vara... kopplade i bilen. Stendött. Men, jag har 12v på kontakten fram till fläkten. Testade att göra en adapter för att utesluta kontaktproblem. Ingen skillnad. När man kör bilen är tomgången helt perfekt i alla lägen, så den verkar ju göra sitt jobb väl?
Köpte också en annan ECC-panel på skroten, vilket inte gjorde skillnad. Men den kan nog ha varit kass, den blinkade och någon hade redan micklat med den.
Andra ideér på vad som kan vara fel? Säkringar kollade såklart, och den har ju spänning fram i fläkten. Misstänker att det är PWM-styrning kanske, så att min voltmeter lurar mig lite...

Tack!
Magnus, Löddeköpinge

Re: Tomgångsventil burrar 24/7? Och kupefläkt funkar inte?

Postat: fre 14 apr 2023, 22:02
av Erik Å
#1, den där ventilen (eller om det faktiskt är en luftpump) har att göra med luft som pressas in i insugningsröret runt insprutarna för att hålla nere HC-emission vid kallstart.
Den brukar surra en stund efter att man stängt av men 24h ska den givetvis inte gå. Då är det nog något strul med styrelektroniken eller om det kanske finns något relä inblandat.
Aha, den där förklarar ju mitt problem med att tomgångsvarvet dippar när motorn är kall, google hittade ett intressant inlägg här på jagrullar. Måste kolla! :-)
viewtopic.php?t=130032&start=10

#2. Jag gissar att AC-panelen eller PWM styrningen ("fläktmotståndet") läcker igenom lite ström så att du mäter 12V när fläkten är bortkopplad men när du kopplar in den så faller spänningen till i princip ingenting. Kanhända så var den gamla fläkten kortsluten så att den överbelastade PWM-styrningen (även den extra) eller AC-panelen?

Edit: det är rätt vanligt att det blir fel på något av de två huvudreläerna i elcentralen intill säkringsdosan. Det ena sluter matningen till motorstyrningen när nyckeln är i läge II, om det reläet fastnar i påslaget läge kan jag tänka mig att luftpumpen fortsätter att gå även då nyckeln är ur.. Men då borde nog alla varningslampor i kombiinstrumentet lysa?
Finns tyvärr inget elschema på Denso-motorstyrningen i min Haynes-handbok och dumt nog hämtade jag inte ner någon pdf från webben innan Volvo gjorde en storstädning bland alla som lagt ut sådant..

Re: Tomgångsventil burrar 24/7? Och kupefläkt funkar inte?

Postat: lör 15 apr 2023, 08:55
av Magnusvr
Mycket tack för svar!
Ska kolla på de där reläerna!
Den gamla fläkten snurrade när jag kopplade den till ett 12v batteri, men ganska sakta och efter någon sekund så tappade den fart och gick ojämnt, så fick man släppa av och på strömmen, så gick den lite igen. Den nya fläkten från skroten kör "WOOOOSH" direkt och jämnt när man gör samma test med 12v, så helt klart var den gamla "wonky" men inte kortsluten.

Re: Tomgångsventil burrar 24/7? Och kupefläkt funkar inte?

Postat: lör 15 apr 2023, 09:25
av Erik Å
Här finns bild på huvudreläerna. Men det vanliga felet är att de slutar att slå till, inte att de fastnar på..
viewtopic.php?f=16&t=160693&p=1422168p1422168#p1422169

viewtopic.php?f=16&t=152866&p=1348893#p1348893

Re: Tomgångsventil burrar 24/7? Och kupefläkt funkar inte?

Postat: lör 15 apr 2023, 11:08
av Magnusvr
Jaha, är det dem! Jag var ute och knackade på tändningsreläet, ingen skillnad. Tog ut det, då slutade tomgångsventilen snurra. Satte tillbaka det, då var tomgångsventilen fortfarande stilla. Kunde dock inte starta då batteriet nog har dött helt nu, inkopplat på Ctek-laddare konstant men jag tror det börjar bli förstört. Det når full spänning men har ingen ström. Min batteritestare säger "replace". Får koppla ur det och ladda fullt en gång och testa vidare.

Re: Tomgångsventil burrar 24/7? Och kupefläkt funkar inte?

Postat: lör 15 apr 2023, 11:29
av Erik Å
De två huvudreläerna sägs vara identiska så i princip ska man kunna växla plats på dem och se om symptomet ändras..