Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1535667
Hej, har ett irriterande problem och tänkte be om tips innan jag sätter igång med lösning. Hittar liknande trådar men ingen som klockrent stämmer in.

När jag låser med fjärren så låses samtliga dörrar utom förardörren :-( När jag låser upp med fjärren låses samtliga dörrar upp, dvs även förardörren. Just nu låser jag förardörren the-old-fashioned-way genom att trycka ned låsknappen och hålla ut dörrhandtaget samtidigt som jag stänger dörren. Sen trycker jag på fjärren för att låsa alla andra dörrar och aktivera larmet. Ni kan ju bara gissa hur ofta jag glömmer att låsa förardörren som det är nu...

Har testat att spreja olja vid låsknappen vilket hjälpte såtillvida att förardörren numera låses upp med fjärren, vilket den inte gjorde från början. Men låsning fungerar inte. Har en känsla av att något antingen har hoppat av inne vid låsmekanismen eller att det behöver smörjas. Eller kan mekanismen till knappen ha gått av så att den inte kan dras ner men tryckas upp? Borde ha testat om det går att dra ner knappen genom att låsa med nyckeln men så smart var jag givetvis inte.

Tips? Uppmuntrande ord? Finns det något snabbt och enkelt knep som inte kräver att jag tar bort klädseln? Clipsen verkar väldigt spröda och gamla.

EDIT: Kollade nyss, och det går bra att såväl låsa som låsa upp förardörren med nyckel. Får prova att ta loss dörrsidan och smörja upp länkage mm, annars är det kanske centrallåsmotorn i förardörren som börjar bli trött. /EDIT
#1535749
Min spökar så där ibland också, min låser inte alltid upp förardörren, utan man får trycka en extra gång ” lås upp” ibland.

Har snarare med kablaget vid gångjärnen att göra, varje ledning i den härvan har flera koppartrådar s.k. ”kardeler” som tillsammans bildar en ledning, att den har så är för att den skulle gå av om den hade en solid ledning.
Men efter 15000 dörröppningar över 25år, så ger även lösningen med flera tunna trådar upp, och det blir sporadisk kontakt.

Kallt väder kan möjligen tröga till mekaniken, men jag satsar på att det handlar om ledningsbrott.
#1535750
Det finns två svaga punkter i låskistan, dels sitter det ett ptc-motstånd inne i elmotorn, det är tänkt att fungera som automatsäkring om låset fryser eller nåt. Tyvärr degraderas ptc-elementet så det börjar strömbegränsa även i normalfallet så att motorn helt enkelt inte orkar med sitt jobb. Den blir tröttare och tröttare. Blir värre om solen har lyst på dörren i fråga och värmt upp låskistan och därmed ptc. Alltså värre på sommaren än just denna årstid.
Det andra problemet är att det sitter en stor vridfjäder under det stora nylon-kugghjulet (film 9:14) inne i låskistan, den ska returnera drevet till neutralläget när motorn stannar. Fjädern gick av pga utmattning på passagerarsidan i min bil och då tror jag den låste snällt med c-låset men vägrade att låsa upp. Eller tvärtom, minns inte riktigt. Det var något år sedan. Jag fick tag i en låskista på skroten och plockade fjädern från kistan som hade motor/ptc-problem så jag fick ihop två fungerande låskistor till slut :-)
Plasthöljet till låskistan gick rätt fint att skära upp med dremel och diamantkaptrissa. Sen limmar man ihop med epoxylim.
#1535757
Aha, men i så fall borde man kunna byta ut/löda dit nytt PTC?

Men samtidigt vill jag minnas att de flesta upplever problemet på förardörren, vilket tyder på mer frekvent öppnande.
För samtliga lås borde rimligen jämnslitas om de öppnas med fjärrkontroll .

Får kolla videon en annan dag 🙂
#1535768
Kolla videon, Robert byter ut PTC:t mot en avklippt metallbricka. Sen kan man ju fundera på om det finns någon risk i att förbikoppla en säkring.
Som sagt, är det ptc:t som strular så blir det garanterat värre när solen har värmt upp dörren.
#1535812
Erik Å skrev:Sen kan man ju fundera på om det finns någon risk i att förbikoppla en säkring.
Det behöver man ju inte fundera speciellt länge på.. All förbikoppling av säkerhetsannordingar medför en risk :P Volvo monterade ju inte, i det här fallet, PTC bara för skojs skull.
Det man *däremot* skulle kunna fundera på, är hur STOR risken är att något värre inträffar.
#1536037
Funderar lite... Testade låsströmbrytaren i panelen på förardörrens insida. Den klarar inte heller att låsa förardörren medan däremot övriga dörrar låses dvs samma beteende som när jag använder fjärren. Eftersom det verkar gå bra att låsa upp grunnar jag på om det kan vara så att det är större motstånd när man låser jämfört med när man låser upp, och att antingen bryter PTC:n eller så orkar inte motorn? Kanske skulle det löna sig att bara smörja lite och se vad som händer. Annars kommer jag nog att testa Roberts lösning som visades i videon.
#1536043
Om det är ptc-problemet så lär du märka att låsmotorn går långsammare i båda riktningarna jämför med den på passagerardörren.
Är det returfjädern så slår det mer i ena riktningen än den andra. Plus att det inte gick att låsa upp med att dra upp låsknoppen även utanför blockerat låsläge (eller om det var att det inte gick att trycka ner knoppen manuellt, minns inte riktigt men något fel var det).
Edit: det var nog så att knoppen bara gick halvvägs upp eller om det var ner när man manövrerade med fjärren.. Och sen stretade den emot om man försökte manövrera knoppen för hand.

Fel i kabelhärvan vid dörrgångjärnen kan det inte vara; det finns bara två trådar till motorn och styrenheten kastar om polariteten beroende på om motorn ska öppna eller stänga. Vid avbrott i kablarna kommer den alltså inte att gå åt något håll. Däremot skulle det ju teoretiskt kunna vara fel i lås-styrenheten så den inte kan polvända (om den ens styr låskistorna individuellt, kanske är alla parallellkopplade till samma drivsteg?). Sannolikheten att det är fel i låskistan är nog flera gånger högre :-)
#1536126
Jag ska hålla ögonen på det där nu när jag fått så fin info och fina tips. Men... tror du inte att den fungerade idag :-) Kanske var låset bara trögt och låsoljan jag sprutade överallt hjälpte. Vågar dock inte helt lita på att den fungerar ännu.

Hej Jag har en v70 MY 2011. Jag har märkt at[…]

Det låter som att temperaturgivaren inte ski[…]

säkring volvo v70n 2000 2,4t

Enligt Volvos gamla EWD ,skulle V70 -00 ha 4 s&aum[…]

Tja!! Varken ljusen till regplåtsbelysingen[…]