Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1535672
Om oken kärvar så blir det mer troligt än inte bara värre med nya belägg. Det var så jag upptäckte att mitt högra framok gett upp förra året. Fungerade utmärkt med gamla slitna beläggen, men med nya tjocka belägg gick kolven för trögt tillbaka så det låg på hela tiden istället.

Eller ja, faktiskt så har alla 4 mina ok upptäckts på samma vis... Fungerar fint i det området dom gamla beläggen låg på, men totalt omöjliga att trycka in kolven på längre än dom 2-3mm oken jobbat i under en längre tid, vilket gjorde montering av nya belägg omöjligt.
Självklart hade det gått att renovera dom, men betydligt enklare, snabbare, och smidigare att bara byta oken.
#1535698
Lucif3r skrev: tis 28 mar 2023, 15:36 .. Fungerar fint i det området dom gamla beläggen låg på, men totalt omöjliga att trycka in kolven på längre än dom 2-3mm oken jobbat i under en längre tid, vilket gjorde montering av nya belägg omöjligt...
En klar indikering att ytteränden på kolven är rostig (dvs kromskiktet har flagat av och blottat stålytan som omedelbart rostar..)
Så länge man har nednötta belägg så är kolvarna utskjutna längre och en fräsch del av kromskiktet ligger an mot o-ringen. Men när man trycker tillbaka kolven så hamnar den rostiga delen under o-ringen och kolven fastnar.
Nya kolvar och o-ringar går att köpa för några tior men det är ju en del pyssel/kladd att få dit dem. Man måste putsa bort all rost först, åtminstone inne i cylindrarna.
Senast redigerad av 2 Erik Å, redigerad totalt 0 gång.
#1535700
Lucif3r skrev: tis 28 mar 2023, 15:36 Om oken kärvar så blir det mer troligt än inte bara värre med nya belägg. Det var så jag upptäckte att mitt högra framok gett upp förra året. Fungerade utmärkt med gamla slitna beläggen, men med nya tjocka belägg gick kolven för trögt tillbaka så det låg på hela tiden istället.

Eller ja, faktiskt så har alla 4 mina ok upptäckts på samma vis... Fungerar fint i det området dom gamla beläggen låg på, men totalt omöjliga att trycka in kolven på längre än dom 2-3mm oken jobbat i under en längre tid, vilket gjorde montering av nya belägg omöjligt.
Självklart hade det gått att renovera dom, men betydligt enklare, snabbare, och smidigare att bara byta oken.
Okejokej, ska börja plocka isär nån dag framöver och då bör jag då se vad felet är och vad som behövs bytas. Blir nog å köpa nytt ok och belägg bara. Eller kommer belägg osv med om man köper bromsok? Som ett kitt?
#1535701
Nepp du lär inte få några belägg eftersom ok säljs styckvis och belägg i vä/hö-par. (alltså fyra belägg i kartongen)
Fick dock med monteringssatsen (styrpinnar plus fjäderbleck) med bak-oken jag köpte från A.B.S. sist. Lyxigt :-) Det har inte hänt förut.
Renoveringssats och lösa delar finns att köpa hos trodo och mekster. Belägg och monteringssats går ju att köpa från Biltema. Fram vill jag dock ha bättre fabrikat, tycker att BT tappar för mycket grepp när de blir blöta
Se upp med BT:s handbromsbackar, klistret som höll fast beläggen på backarna släppte efter några vintrar. :-/ Köper Bosch eller annat känt fabrikat numera
#1535711
Erik Å skrev: tis 28 mar 2023, 17:39 Nepp du lär inte få några belägg eftersom ok säljs styckvis och belägg i vä/hö-par. (alltså fyra belägg i kartongen)
Fick dock med monteringssatsen (styrpinnar plus fjäderbleck) med bak-oken jag köpte från A.B.S. sist. Lyxigt :-) Det har inte hänt förut.
Renoveringssats och lösa delar finns att köpa hos trodo och mekster. Belägg och monteringssats går ju att köpa från Biltema. Fram vill jag dock ha bättre fabrikat, tycker att BT tappar för mycket grepp när de blir blöta
Se upp med BT:s handbromsbackar, klistret som höll fast beläggen på backarna släppte efter några vintrar. :-/ Köper Bosch eller annat känt fabrikat numera
Ajemän okej! Blir väll å köpa nytt ok och belägg vänster fram och höger bak. Du kan se mina bromsvärden högre upp i tråden och kolla så jag har rätt. Men som jag förstår de ska de vara dom 2
#1535717
Du har väl tänkt byta belägg på båda sidorna hoppas jag? Annars lär det bli obehagligt ojämn bromsverkan :-)
Tänk på att beläggen behöver nötas in, särskilt om skivorna är spåriga. Åk inte till besiktningen precis när du har bytt alltså.
Bromskraftfördelningen kan du lätt kolla själv: gör ett par distinkta (men inte hårda) inbromsningar från t.ex. 70, stanna, slicka på fingret och känn försiktigt på skivorna. Vänster och höger på samma axel ska kännas lika varma. Skivorna fram ska subjektivt bli ungefär dubbelt så varma som bak. Är dessa två villkor uppfyllda så brukar bilprovningen säga OK ;-)
#1535724
Erik Å skrev: tis 28 mar 2023, 19:12 Du har väl tänkt byta belägg på båda sidorna hoppas jag? Annars lär det bli obehagligt ojämn bromsverkan :-)
Tänk på att beläggen behöver nötas in, särskilt om skivorna är spåriga. Åk inte till besiktningen precis när du har bytt alltså.
Bromskraftfördelningen kan du lätt kolla själv: gör ett par distinkta (men inte hårda) inbromsningar från t.ex. 70, stanna, slicka på fingret och känn försiktigt på skivorna. Vänster och höger på samma axel ska kännas lika varma. Skivorna fram ska subjektivt bli ungefär dubbelt så varma som bak. Är dessa två villkor uppfyllda så brukar bilprovningen säga OK ;-)
Hade tänkt å köpa nytt ok och belägg vänster fram och höger bak pga ekonomin inte är den bästa. Men isåfall skulle jag väll kunna byta bromsok vänster fram och höger bak. Och sen byta bromsbelägg på alla 4 sidor? Eller om jag kanske klarar mig å bara byta bromsbelägg runtom och låta dom gamla bromsoken sitta på

Bra tips! Tack så mycket :))
#1535729
Kolla om du kan trycka tillbaka kolvarna utan att behöva ta i så du blir blå, isåfall är oken någorlunda OK. Sen behöver man göra rent i okhållaren fram och putsa upp glidpinnarna.
Bak måste man kolla att både inner- och ytterkolven i vardera oket rör sig lätt. Ta ur beläggen, gör rent på glidytorna inne i oket. Montera nya belägg och styrpinnar om de gamla är rostiga. De är inte så dyra på Biltema..
Ok byter man bara på den sida som är dålig.
Du kan inte köpa belägg till bara en sida, du får alltid en kartong med belägg till båda sidorna. Finns inget skäl att inte byta på båda..
Bromsskivor rekommenderas att man byter på båda sidorna samtidigt. Låter som en klok tanke :-)
#1535734
Erik Å skrev: tis 28 mar 2023, 20:03 Kolla om du kan trycka tillbaka kolvarna utan att behöva ta i så du blir blå, isåfall är oken någorlunda OK. Sen behöver man göra rent i okhållaren fram och putsa upp glidpinnarna.
Bak måste man kolla att både inner- och ytterkolven i vardera oket rör sig lätt. Ta ur beläggen, gör rent på glidytorna inne i oket. Montera nya belägg och styrpinnar om de gamla är rostiga. De är inte så dyra på Biltema..
Ok byter man bara på den sida som är dålig.
Du kan inte köpa belägg till bara en sida, du får alltid en kartong med belägg till båda sidorna. Finns inget skäl att inte byta på båda..
Bromsskivor rekommenderas att man byter på båda sidorna samtidigt. Låter som en klok tanke :-)
Ajemän då är jag med :-) Tack så mycket.

Fick även ” parkeringsbroms hjulbroms höger urfunktion”
Men det felet kanske jag hittar medans jag byter belägg osv? Eftersom den är helt urfunktion kanske även jag som är ny på att skruva med bromsar kan hitta felet på

Det där är bara lurendrejeri. Är sy[…]

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]