Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1535739
För att komma åt parkeringsbromsen måste du ta av skivan/trumman och för att kunna göra det måste bromsoket lyftas av.
Lyft av fjädrarna, ta ur de gamla backarna, putsa upp alla glidytor och smörj upp hävarmsmekanismen längst ner, den brukar kärva ihop med tiden.
Om du inte har justerbar distansbussning upptill mellan backarna (en del Volvo-modeller fick en stansad H-formad plåtbit från fabrik i stället för skruvmekanismen) så bör man skaffa skruv-varianten.
Längst ner mellan backarna sitter en gjutjärnskloss. Den främre backen brukar nöta ett spår i klossen på sidan framåt i färdriktningen, och det gör att handbromsen gärna vill ligga kvar när man släpper spaken. Lösning: fila lite på klossen så att framsidan blir slät.
När man ska häkta på dragfjädrarna på backarna så vill de ofelbart hoppa ner på golvet, detta går att undvika om man lägger ett varv med pakettejp runt backarna.
Och slipa gärna bort rost på bromstrummans insida med slippapper innan du monterar tillbaka skivan/trumman

Robert byter vajrar på denna bil men du kan hoppa in vid 12 min


Senast redigerad av 2 Erik Å, redigerad totalt 0 gång.
#1535741
Erik Å skrev: tis 28 mar 2023, 20:37 För att komma åt parkeringsbromsen måste du ta av skivan/trumman och för att kunna göra det måste bromsoket lyftas av.
Lyft av fjädrarna, ta ur de gamla backarna, putsa upp alla glidytor och smörj upp hävarmsmekanismen, den brukar kärva ihop med tiden.
Om du inte har justerbar distansbussning upptill mellan backarna (en del Volvo-modeller fick en stansad H-formad plåtbit från fabrik i stället för skruvmekanismen) så bör man skaffa skruv-varianten.
Längst ner mellan backarna sitter en gjutjärnskloss. Den främre backen brukar nöta ett spår i klossen på sidan framåt i färdriktningen, och det gör att handbromsen gärna vill ligga kvar när man släpper spaken. Lösning: fila lite på klossen så att framsidan blir slät.
Och slipa bort rost på bromstrummans insida med slippapper innan du monterar tillbaka skivan/trumman

Robert byter vajrar men du kan hoppa in vid 12 min


Tack tack! Då borde ja veta hur man gör det. Kan man på något vis testa handbromsen sen? Typ nå liknande sett som det du nämnde att man känner på skivan? Eller är de bara å leta på en brant backe å ställa sig🤣

Har även beställt hem haynes reparationsbok nu. Kanske kan va bra å ha :)
#1535742
Det är väl inte meningen att man ska åka omkring med åtdragen handbroms, test i brant backe är nog att rekommendera ;-) I princip borde man kunna åka med lite handbroms och känna att båda trummorna blir lika varma, dock har jag nyligen varit med om att handbromsen "högg" så våldsamt att en back gick sönder :-/ Antagligen pga rostanslag på insidan av trumman.
Haynes är oumbärlig även om översättningen brukar halta lite. Där finns ju alla åtdragningsmoment t.ex.
Tyvärr brukar de alltid missa att beskriva just de momenten som man i praktiken kör fast på :-D Men man kan i alla fall läsa på och förbereda sig innan man påbörjar jobbet.
Jag har precis beställt nya bromssköldar och hjullager bak, tänkte göra en renoveringsinsats.. ;-)
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
#1535744
Erik Å skrev: tis 28 mar 2023, 20:47 Det är väl inte meningen att man ska åka omkring med åtdragen handbroms, test i brant backe är nog att rekommendera ;-)
Haynes är oumbärlig även om översättningen brukar halta lite. Där finns ju alla åtdragningsmoment t.ex.
Tyvärr brukar de alltid missa att beskriva just de momenten som man i praktiken kör fast på :-D Men man kan i alla fall läsa på och förbereda sig innan man påbörjar jobbet.
Jag har precis beställt nya bromssköldar och hjullager bak, tänkte göra en renoveringsinsats.. ;-)
Haha precis

Ja tyvärr så brukar det vara så att de man behöver missar dom skriva med :ninja:

Men nu när jag ska byta bromsbelägg bak (eventuellt ok) och sen försöka fixa handbromsen. Hur ska jag undvika för att behöva lufta bromsarna sen? Hört att de kan vara rätt trixigt att lufta
#1535745
Jag har faktiskt låtit bromsröret sitta kvar i oket och lyft oket över kanten på skivan, tagit bort skivan och sen hängt oket på plats igen. Men man kröker till bromsröret en aning och i längden kanske det blir utmattningssprickor, i Haynes står att man ska koppla loss röret men då krävs förstås luftning. Byter du ok så behövs definitivt luftning!
När du byter belägg behövs normalt ingen luftning. Men jag har varit med om att bromsen blivit svampig efter att man tryckt tillbaka bromskolvarna så tydligen kan de dra in luft i sällsynta fall..

Jo angående bromsröret, om man snäpper loss det från plastclipset på bakaxelns främre del så blir rörligheten större. Dock lär plastclipset gå sönder..
Och låt inte det lösa oket hänga i bromsröret, det är no-no :-/
Isåfall får man ställa en kloss under oket så att röret avlastas.
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
#1535748
Erik Å skrev: tis 28 mar 2023, 21:01 Jag har faktiskt låtit bromsröret sitta kvar i oket och lyft oket över kanten på skivan, tagit bort skivan och sen hängt oket på plats igen. Men man kröker till bromsröret en aning och i längden kanske det blir utmattningssprickor, i Haynes står att man ska koppla loss röret men då krävs förstås luftning. Byter du ok så behövs definitivt luftning!
När du byter belägg behövs normalt ingen luftning. Men jag har varit med om att bromsen blivit svampig efter att man tryckt tillbaka bromskolvarna så tydligen kan de dra in luft i sällsynta fall..

Jo angående bromsröret, om man snäpper loss det från plastclipset på bakaxelns främre del så blir rörligheten större. Dock lär plastclipset gå sönder..
Okej smart! Får bli å göra så. Testa först byta belägg bara och se om de fungerar, för att slippa hålla på och lufta osv. Får ta det lungt och försiktigt så kanske jag slipper få spricka spricka eller att kolven släpper in luft
Storlek på Skivor/bromsar?

Har beställt via reg.nr. en tidigare gå[…]

Nu hittade en polare till mig en tysk åter[…]

S80 T6 AWD -08

ar en S80 awd v8 -07 med dynaudio. Kan du vara […]

@Officefb , Enklast är väl att köp[…]