Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1535669
Värt att komma ihåg dock, är att som du ser på skissen så är axeln uppbyggd av 2 länkar, där höger hjul utgår från vänster sida av bilen och vice versa..
Det betyder alltså att nr6 (och 2 för den delen) reservdelen med bemärkning "vänster" sitter på HÖGER sida av bilen, och vice versa. Så om bes. slog ner på "höger sida", så skulle jag gissa på att du ska köpa VÄNSTER bussning.

Men jag rekommenderar nog att byta bägge sidorna ändå, den andra lär väl inte vara i pristint skick heller kan jag tänka mig :-)
av Plingplong
#1535713
Lucif3r skrev: tis 28 mar 2023, 15:27 Värt att komma ihåg dock, är att som du ser på skissen så är axeln uppbyggd av 2 länkar, där höger hjul utgår från vänster sida av bilen och vice versa..
Det betyder alltså att nr6 (och 2 för den delen) reservdelen med bemärkning "vänster" sitter på HÖGER sida av bilen, och vice versa. Så om bes. slog ner på "höger sida", så skulle jag gissa på att du ska köpa VÄNSTER bussning.

Men jag rekommenderar nog att byta bägge sidorna ändå, den andra lär väl inte vara i pristint skick heller kan jag tänka mig :-)
Hm okej.. nu stod de ju höger bak så köpte höger bak bussningen :-/

Jag själv utgår ifrån förarstolens höger och trodde besiktningen också gjorde det? Tänkte försöka smita undan med å bara byta 1 då ekonomin just nu inte är så bra. Och sen lär jag byta bromsok också å det kostar ju lite med
av Plingplong
#1535773
Lucif3r skrev:Jo både du och besiktningen tänker, på sätt och vis, rätt. Men... Eftersom vänster hjul är fäst på höger sida av bilen, så är det vänster bussning man ska köpa för att byta "högra" :-D
Hm okej, får väll bli å byta båda då. Skulle biltemas ( https://www.biltema.se/bil-reservdelar/ ... 2000025813 ) Funka bra? Gick till mekonomen och lät dom beställa hem så de blev rätt men kostade 700kr haha. Om man skulle kunna köpa biltemas till vänster sida? Skiljer ju 500kr
av Plingplong
#1535824
Lucif3r skrev: ons 29 mar 2023, 14:34 Mekonomen säljer generellt sett samma "skit" som biltema(likt dom flesta reservdelsbutiker, faktiskt), fast 3-4 gånger dyrare. Så biltema duger alldeles utmärkt.
Okej dåså :) några tips å knep när jag ska byta den? Hur jsg kan underlätta jobbet så mycket det bara går

Hej! Vill ha tips på billig och bra Bilverks[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Man ska inte förakta 4an. Är ju rappare[…]

Fick samma svar från Volvo Sverige. B[…]

Hej på er, Jag har fått den kär[…]