Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Erik Å
#1535421
Om jag inte minns helt fel så sitter blinkerslyktan ihop med strålkastaren med en plastflärp med hulling som man ska trycka in för att separera dem. Förutom den så är det nog ett par styrtappar också.
Sen har blinkerslyktan en styrtapp på utsidan som passar i ett hål i skärmen men den glider ur när man tar ur lyktan framåt.
Lossar man skruvarna som håller strålkastaren så tror jag att man kan ta ur hela paketet framåt.
Men det ska givetvis gå att ta ur blinkerslyktan för att byta glödlampa. Leta upp "flärpen" (på baksidan mitt mellan strålkastare och blinkers), tryck in den och lirka ut blinkerslyktan framåt. Jag tror det blir lättare att komma åt skruvarna som håller fast strålkastaren då.
Sen kan ju stylingstrålkastarna vara gjorda på något helt annat sätt förstås ;-)

Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
av pop
#1535422
Erik Å skrev: sön 26 mar 2023, 18:14 Om jag inte minns helt fel så sitter blinkerslyktan ihop med strålkastaren med en plastflärp med hulling som man ska trycka in för att separera dem. Förutom den så är det nog ett par styrtappar också.
Sen har blinkerslyktan en styrtapp på utsidan som passar i ett hål i skärmen men den glider ur när man tar ur lyktan framåt.
Lossar man skruvarna som håller strålkastaren så tror jag att man kan ta ur hela paketet framåt.
Men det ska givetvis gå att ta ur blinkerslyktan för att byta glödlampa. Leta upp "flärpen" (på baksidan mitt mellan strålkastare och blinkers), tryck in den och lirka ut blinkerslyktan framåt. Jag tror det blir lättare att komma åt skruvarna som håller fast strålkastaren då.
Tackar för svaret. :-

Det låter inte som ett jättebra krångligt då ;-)
av Erik Å
#1535425
pop skrev: sön 26 mar 2023, 18:23 Det låter inte som ett jättebra krångligt då ;-)
Här visar Robert hur man gör. Hur skulle man klara sig utan youtube :-D
Byter man lyktor så måste ljusbilden justeras både i sid- och höjdled förstås. Höjdjusteringsmotorn flyttar man över. Den sitter i lyktan med "bajonettfäste"
Länk till blinkers-bortmontering-film la jag till i mitt förra inlägg ovan..

av pop
#1535443
Erik Å skrev: sön 26 mar 2023, 18:29
pop skrev: sön 26 mar 2023, 18:23 Det låter inte som ett jättebra krångligt då ;-)
Här visar Robert hur man gör. Hur skulle man klara sig utan youtube :-D
Byter man lyktor så måste ljusbilden justeras både i sid- och höjdled förstås. Höjdjusteringsmotorn flyttar man över. Den sitter i lyktan med "bajonettfäste"
Länk till blinkers-bortmontering-film la jag till i mitt förra inlägg ovan..

Tackar.en riktigt bra video :-D
Vi som beställt nya XC60

Skit också :-) Du hinner väl änd[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Nej inte hos volvo. Anledningen till att jag &au[…]

Bakfjädrar.

Jag har bytt bakfjädrar på min XC70 med[…]

Hade du båda kablarna fel samtidigt?