Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pop
#1535270
En konstig fråga kanske ;-)

Men min fråga är hur lättlastad och lättanvänd bagageutrymmet är i en S70.?

Nu är det så jag har en Volvo v70 från 99 nu.

Självklart är ju en kombi mycket mer lätt att använda men jag har hittat en fin S70 och jag gillar faktiskt S70 modellen bättre. :-D

Men hur är öppningen i bagaget och hur upplever Bagaget ni som har haft eller äger en nu,?

Har en gammal mor som har en rullator som jag självklart viker i hop men den borde väl gå i en bagaget kan jag tycka ;-)
Användarvisningsbild
av Svanis
#1535298
Stor anser jag och lättlastad
Inte många sedaner som man lätt slänger in stora flyttkartonger i, in med nr1 vrid den 90grader, in med nr2 vrid den med och in med nr 3 på tvären.
Var ett tag sedan jag flyttade så kommer inte ihåg om en 4:e fick plats vriden 90grader.
Har kört både ihopfällbar rullstol samt rullator, så inga problem -blir utrymme kvar.

S60 & S80 har däremot aldrig varit intressanta för mig, tror inte flyttkartonger går in såvida de inte är ihopvikta :-)

**EDIT
Om bilen har högtalare i hatthyllan, så sticker de ned i skuffen ca 20mm om de är original, jag har sådana utan problem, Papperskassar under hatthyllan går in om du inte toppfyller dem till kanten, toppfyllda kassar placerar man i lucköppningen.

Sedan har jag alltid haft både dragkrok och taklastbågar att tillgå, dessutom är förutom lasttunnel i mittarmstödet även fällbart baksätesryggstöd i 40/60 samt även är passagerarstolen fällbar.

Jordsäckar kör jag med lätthet och originalfjädringen(vid fabriksmonterad dragkrok) är Sachs Nivomater.
Min 97:a har originalen kvar efter 10000mil och på min 99:a tog de slut 3år sedan efter 16000mil.**
Senast redigerad av 2 Svanis, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Svanis
#1535308
Sedan bland det bästa med allt, bakrutan blir aldrig smutsig av körning.

Har haft Golfar parallellt och avskyr karossformens inverkan på nedsmutsning av dem.
av pop
#1535321
Svanis skrev: lör 25 mar 2023, 19:43 Stor anser jag och lättlastad
Inte många sedaner som man lätt slänger in stora flyttkartonger i, in med nr1 vrid den 90grader, in med nr2 vrid den med och in med nr 3 på tvären.
Var ett tag sedan jag flyttade så kommer inte ihåg om en 4:e fick plats vriden 90grader.
Har kört både ihopfällbar rullstol samt rullator, så inga problem -blir utrymme kvar.

S60 & S80 har däremot aldrig varit intressanta för mig, tror inte flyttkartonger går in såvida de inte är ihopvikta :-)

**EDIT
Om bilen har högtalare i hatthyllan, så sticker de ned i skuffen ca 20mm om de är original, jag har sådana utan problem, Papperskassar under hatthyllan går in om du inte toppfyller dem till kanten, toppfyllda kassar placerar man i lucköppningen.

Sedan har jag alltid haft både dragkrok och taklastbågar att tillgå, dessutom är förutom lasttunnel i mittarmstödet även fällbart baksätesryggstöd i 40/60 samt även är passagerarstolen fällbar.

Jordsäckar kör jag med lätthet och originalfjädringen(vid fabriksmonterad dragkrok) är Sachs Nivomater.
Min 97:a har originalen kvar efter 10000mil och på min 99:a tog de slut 3år sedan efter 16000mil.**
Jag tackar så jättemycket för ett utförligt svar :-D

Då är det kanske inte så dumt köp då trots allt :-D
av pop
#1535322
Svanis skrev: lör 25 mar 2023, 20:11 Sedan bland det bästa med allt, bakrutan blir aldrig smutsig av körning.

Har haft Golfar parallellt och avskyr karossformens inverkan på nedsmutsning av dem.

Det kan jag absolut hålla med dig om. :-D
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1535326
Stort bagageutrymme och lättlastad.
Mormors rollator går in i min S70 utan bekymmer.
av pop
#1535340
MarcusJ skrev: lör 25 mar 2023, 22:14 Stort bagageutrymme och lättlastad.
Mormors rollator går in i min S70 utan bekymmer.
Tackar för svaret. :-D

Det var det jag hoppades på att få in i bagaget så toppen ;-)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1535344
Det är ju en gammal riktig volvo, så det betyder ju per automatik att det finns gott om plats för en mindre bil att vända där bak. :-D
Kombins fördel är ju istortsett endast på höjden(så en lastbil kan vända där inne), samt att man inte har en "tröskel" att lyfta över. Dom fördelarna är ju dock rätt markanta, tycker jag, så skulle jag i och ur med rullator eller rullstol stup i kvarten skulle jag bli knasig på en sedan. Någon gång ibland? Då funkar sedan alldeles utmärkt. :-)

En rullator får f.ö. plats i baksätena ;-)
av pop
#1535347
Lucif3r skrev: sön 26 mar 2023, 07:53 Det är ju en gammal riktig volvo, så det betyder ju per automatik att det finns gott om plats för en mindre bil att vända där bak. :-D
Kombins fördel är ju istortsett endast på höjden(så en lastbil kan vända där inne), samt att man inte har en "tröskel" att lyfta över. Dom fördelarna är ju dock rätt markanta, tycker jag, så skulle jag i och ur med rullator eller rullstol stup i kvarten skulle jag bli knasig på en sedan. Någon gång ibland? Då funkar sedan alldeles utmärkt. :-)

En rullator får f.ö. plats i baksätena ;-)
Tackar för svaret :-D

Klart som du skriver så är en kombi att föredra för jag har en V70 nu så jag vet att det är mycket smidigare :-D

Men tycker att S70 är rätt snygg med vinge där bak .hittade en grön metallic som ser vettig ut.

Lastar bara hennes rullator högst en gång i veckan så det får jag överleva :-)

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]

På min 745-a hade socklarna till varselljus […]

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]