Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Joelholgersson
#1534324
Tjenare, jag har problem med min Volvo s70 (99)

Problemet är att han dör helt random under körning. Jag började med att bytta tändstiften, sen efter körning såg jag att de var vita. Så efter det kollade jag på bränslepumpen, jag kollade V på bränslepumpen och den låg på 10.7 V. Därav köpte jag ett nytt bränslepumpsrelä. Med detta nya relä hörde jag aldrig att pumpen var igång när jag bara hade tändningen på, alltså jag behövde starta bilen för att pumpen skall slå på. När jag igår testade bilen var det soligt och +5 grader, inget problem med bilen. I morse när jag skulle köra hemifrån så kom jag 20m från garaget innan den dog ( två gånger). Vädret var mycket dåligt och det regnade. Jag har nyligen gjort en årlig service med oljebyten osv.

Börjar tro att jag skall byta fördelarlocket och ksk fördelardosan. Hur byter jag den, vart hittar jag den?
Vad tror vi vad ska jag göra?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1534395
Om pumpen inte går 2-3sek med tändningen på, är det något som är fel. Troligen också därför bilen nu börjat dö för dig.
Vad jag kan minnas så finns det 2 olika reläer till dessa vagnar, ett grönt och ett.... vitt?... tror jag... och dom är inte utbytbara med varandra.

99 är ett brytår, där både "nya" och "gamla" motorn fanns. Gamla har fördelare och mekaniskt gasspjäll, den nya har ingen fördelare och elektroniskt spjäll. Eftersom du inte "kan hitta fördelaren", misstänker jag att du har "nya" motorn. Den är nämligen tämligen uppenbar ;-) , sitter på höger sida av motorn(sett frammifrån) och har 6 tjocka kablar in i sig :-D Fördelaren är även oftast skinande röd så... Svår att missa :P
Användarvisningsbild
av Svanis
#1534490
Både min 97:a med fördelare och min 99:a utan fördelare, de har samma sorts bränslepumpsrelä, den röda relätypen märkt 103 ovanpå.

Min 97:a har jag bytt till fördelarlock på med original, så är det original så är det svart.

Säkert någon här som kan redogöra för de där ca 2sek surr på bränslepumpen vid läge2 på tändningslåset, min gissning är att det kommer en annan elektrisk väg än från bränslepumpsreläet.
Detta eftersom min surrade 2sek i läge 2, därefter startade bilen och dog direkt (numera löst med reläbyte)
av Joelholgersson
#1534672
Lucif3r skrev:Om pumpen inte går 2-3sek med tändningen på, är det något som är fel. Troligen också därför bilen nu börjat dö för dig.
Vad jag kan minnas så finns det 2 olika reläer till dessa vagnar, ett grönt och ett.... vitt?... tror jag... och dom är inte utbytbara med varandra.

99 är ett brytår, där både "nya" och "gamla" motorn fanns. Gamla har fördelare och mekaniskt gasspjäll, den nya har ingen fördelare och elektroniskt spjäll. Eftersom du inte "kan hitta fördelaren", misstänker jag att du har "nya" motorn. Den är nämligen tämligen uppenbar ;-) , sitter på höger sida av motorn(sett frammifrån) och har 6 tjocka kablar in i sig :-D Fördelaren är även oftast skinande röd så... Svår att missa :P
@Lucif3r,

Japp jag har hittat fördelarlocket nu :-) .
Testade igår igen och körde, funka toppen bra väder så klart. Så tror nog jag tar och köper hem ett nytt fördelarlock. Men funderar ändå hur det påverkar att bränslepumpen inte går igång i 2an.
Användarvisningsbild
av Svanis
#1534712
Tydligen är det bränslepumpsreläet som ger de 2sek surret i pumpen också, är min tolkning nu.

**När jag läser de sista 2 raderna och de börjar med ”På många system…” så kan man tolka det som att Volvo har något system som alltså beter sig annorlunda, att det inte slår på pumpen 2sek - till skillnad mot mina bilar som gör likadant.**
E5908FDF-99DC-4DBE-9D2E-F678AFA1A737.jpeg
E5908FDF-99DC-4DBE-9D2E-F678AFA1A737.jpeg (5.54 MiB) Visad 613 gånger
Senast redigerad av 1 Svanis, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Svanis
#1534749
En teori om de 10,7V du mätte upp var väl med motorn av, det är kanske i minsta laget, så att pumpen inte orkar snurra då?
Däremot när motorn startar så kommer generatorn igång och höjer antalet Volt, då trivs pumpen bättre och kan jobba.

Förresten en 99:a med fördelare, då är det mest troligt att du har en 10V med 140hk, stämmer det?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1534753
Jag är bombsäker på att alla 85x70, bensin iaf, slår igång och primar pumpen på tändningen. Möjligtvis att diesel inte gör det..? Men M4.3, M4.4, Fenix5.2, ME7 samt DENSO(samt M1.8 och LH2.4 om vi tittar på andra volvo-modeller) primar samtliga bränslet på tändningen. Den funktionen är inte bara till för att göra bilen mer lättstartad, den används också för luftning av bränslesystemet när man t ex bytt bränslefiltret(tändning på/av ca 5 gånger).
#1534784
Svanis skrev:En teori om de 10,7V du mätte upp var väl med motorn av, det är kanske i minsta laget, så att pumpen inte orkar snurra då?
Däremot när motorn startar så kommer generatorn igång och höjer antalet Volt, då trivs pumpen bättre och kan jobba.

Förresten en 99:a med fördelare, då är det mest troligt att du har en 10V med 140hk, stämmer det?
@Svanis,

VOLVO S70 Sedan 2.0, 126 Hk, [874], Produktionsperiod: 1997/01 Motorkod: B 5202 FS. Detta är min fordonsinformation :-)
10.7 V mätte jag upp med det gamla relät, jag löste problemet kortsiktigt först med att sandpappra på kontakt ytan på det gamla relät. Då fick jag 12v vid bränslepumpen. Men nu med det nya relät jag jag inte mätt upp några siffror än.

Det blir kanske inte så lätt när d[…]

Justering Halvljus

Vilken av de inringade skruvarna höjer man ha[…]

Missljud i bilen

Har en V70 D3 2.0 mk3 2016 som jag bytte till Somm[…]

Tänker att det kanske går att koppla in[…]