Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1533433
Låter lite skumt om bilen tvärslocknar när motorn är igång. Det borde inte hända även om batteriet är dåligt eller om det är dålig kontakt på batteripolerna
Kanske något av huvudreläerna eller tändningslåset som glappar.. Men innerbelysning, varningsblinkers och parkeringsljus matas inte via huvudrelä utan direkt från generator/batteri. De ska inte slockna om huvudrelä eller tändningslås strular.
Förresten, kolla att inte jordflätorna från motor till kaross och från batteriminus till kaross har vittrat sönder.
Och ta en titt inne i "main fuses"-boxen i motorrummet. Oxid och dålig kontakt där kan nog släcka ner det mesta..
#1533588
Erik Å skrev: ons 08 mar 2023, 20:55 Låter lite skumt om bilen tvärslocknar när motorn är igång. Det borde inte hända även om batteriet är dåligt eller om det är dålig kontakt på batteripolerna
Kanske något av huvudreläerna eller tändningslåset som glappar.. Men innerbelysning, varningsblinkers och parkeringsljus matas inte via huvudrelä utan direkt från generator/batteri. De ska inte slockna om huvudrelä eller tändningslås strular.
Förresten, kolla att inte jordflätorna från motor till kaross och från batteriminus till kaross har vittrat sönder.
Och ta en titt inne i "main fuses"-boxen i motorrummet. Oxid och dålig kontakt där kan nog släcka ner det mesta..
Ja de tycker jag med, ajemän ska kolla allt såntdär. Tack för tipsen
#1533589
Lucif3r skrev: ons 08 mar 2023, 18:43 I sånna här lägen lägger man multimetern på passagerarstolen, och så tar man och mäter direkt fenomenet uppstår(dvs att inga lampor ens lyser) så slipper vi sitta och gissa i all evighet utan att något blir klarlagt ;-)
Väldigt sant! Har iallafall satt batteriet på laddaren och låtit den laddat fullt. Har även slipat rent polsko och gjort de ja kunde så får se hur det funkar nu. Fungerar det inte nu så börjar jag med å köpa nytt batteri
#1533597
Plingplong skrev: fre 10 mar 2023, 11:18 Fungerar det inte nu så börjar jag med å köpa nytt batteri
Vänta lite.. :-)
Ladda batteriet minst 10 timmar och sätt i det i bilen, dra på tändningsnyckeln till läge II och slå på halvljuset och sen mäter du spänning direkt på batteripolerna (alltså inte på polskorna utan direkt på polerna). Då ser du vad batteriet går för under 10-15A belastning :-D Borde vara strax under 12V.. Mer än 11.5 i alla fall.
Har du spänning på polerna medan resten av bilen förblir död så är det uppenbarligen avbrott någonstans..
Är det tji spänning på polerna så behöver ditt batteri ta ett varv genom återvinningsloopen innan det blir användbart igen :party:
Det där att bilen dör under körning skulle faktiskt kunna tyda på att både batteri och generator behöver ses över..
#1533606
Erik Å skrev: fre 10 mar 2023, 13:09
Plingplong skrev: fre 10 mar 2023, 11:18 Fungerar det inte nu så börjar jag med å köpa nytt batteri
Vänta lite.. :-)
Ladda batteriet minst 10 timmar och sätt i det i bilen, dra på tändningsnyckeln till läge II och slå på halvljuset och sen mäter du spänning direkt på batteripolerna (alltså inte på polskorna utan direkt på polerna). Då ser du vad batteriet går för under 10-15A belastning :-D Borde vara strax under 12V.. Mer än 11.5 i alla fall.
Har du spänning på polerna medan resten av bilen förblir död så är det uppenbarligen avbrott någonstans..
Är det tji spänning på polerna så behöver ditt batteri ta ett varv genom återvinningsloopen innan det blir användbart igen :party:
Det där att bilen dör under körning skulle faktiskt kunna tyda på att både batteri och generator behöver ses över..
Okej! Får ge det ett försök å testa! När bilen var stendöd och mätte på + och - polerna på batteriet så visa den runt 11,5-11,8. Minns inte riktigt. Men får ge det ett försök de du sa

Låter lite dumt men har du nollställt b[…]

Uppdatering på resultatet. Det var rattl&ari[…]

Bruten fjäder framvagn

Bytte också fjädrar på vår […]

Insugningsslangen

Vad är det för grunka som sitter på[…]