Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1533215
Hej har en volvo s70 2.5t 1998 med regnummer LLB590 och jag hade tänkt byta ut spridare och

LUFTMASSEMÄTARE MEN VET INTE RIKTIGT VAD DET ÄR MAN SKA HA KOMMER ATT BYTA TURBO
turbo typ 15T, lämplig för effektuttag på 250 – 265 hk vet ni något lämpligt kan säga att jag redan har chipat

den sen långt tillbaka i tiden med bsr 238 hk och vill få ut mera nu
#1533232
LMM behöver man inte peta på så länge man har kvar orginal styrsystemet.... Det är ingen gammal 740 med sugrör till insug vi pratar om direkt...
15T låter som en udda turbo, säkert svår att hitta som passar bolt-on också. Bättre att ta en 15G från 850T5 eller 16T från S/V70T5 isf. Förslagsvis den senare.
Spridarna räcker långt med, dom brukar man inte behöva pilla på fören man antingen går till 100% E85, eller börjar närma sig 350-400hk.

I vilket fall är det största problemet att mappa bilen för dom nya grejorna du tänker dig. Visserligen kan man mappa M4.4 själv, men det är ju allt annat än lätt, och att hitta någon som både kan och vill göra det är nog som att leta efter en nål i en höstack.
Vad du har för chip i nu betyder inte ett skit, det blir bara pankaka av alltihoppa så fort du börjar byta väsentliga delar såsom turbo.

... Sen får vi ju inte glömma att 2.5t inte direkt är dom mest stabila motorerna att trimma, utöver standard-optimeringar...
#1533282
Jag har 3" främre ink racekatt , 2,5" efter katt, 40 mm alu intercooler med rörsats . Steg 3 mjukvara för racekatt . Den är betydligt roligare än när jag bara körde steg 1. :-)
Men det kliar så klart byta till en 18T/ 19T och har ljusblå spridare ligger sen mappa allt men det kostar en del :-(
#1533396
Har du tänkt byta lmm-hus för att kunna byta till större spridare utan ny mjukvara? Original lmm börjar inte bromsa förens 280-300hk ungefär. Spridare är väl snudd på fritt val från en nyare T5 (vita eller ljusblå) eller gröna R. Vad det gäller turbo så är väl 16T ett vettigt val. Går att hitta rätt billigt på skrotar. Ett nyare grenrör är ingen dum ide om man ändå ska börja byta ut delar. Har du gjort något åt avgassystemet? För det är en viktig punkt om man ska jaga effekt.
#1533469
hej alla tack för svar fick mycket att tänka på nu, och som sägs här i tråden inte många som är villiga att mappa den här i Västerås. Lite synd att det inte är en 99a kunde ha fåt mera hos BSR då . Var tänkt att få lite mera hk och vrid så att man ligga på 5an mera i låga farter och vid omkörnig i höre farter.
Lite som saab körde med där av jag undrade lite vilka alternativ som fanns man sparar ju en hel del soppa på mera vrid och högre växel vad jag förstår rätta mig om jag har fel.
#1533494
Vill man ha ut mer på lägre varv så är större turbo lite fel väg att gå. För du börjar du flytta upp moment och effekt högre i varvtalen. Saab har generellt sett mer stabila bottendelar och kan gå på hårdare med laddtryck och tändläge för att få ut mer vrid på låga varv. Och det är ju så i varierande grad moderna turbomotorer byggs.
Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]