Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1532733
Det jobbiga är ju att få bort just insugsslangen. När väl den är borta är det en smal sak att ta bort själva spjället. Mesta skiten sitter på baksidan av trotteln så den kan se rätt ren ut framifrån trots att det finns behov av rengöring.

Kastar in två gamla bilder från min bil när den gått 25000 mil och hur det såg ut innan rengöring.
DSCF2993 (Small).jpg
DSCF2993 (Small).jpg (47.38 KiB) Visad 1053 gånger
DSCF2992 (Small).jpg
DSCF2992 (Small).jpg (77.67 KiB) Visad 1053 gånger
#1532813
Ingen framgång.....

-Elektroniksprayade kontaktstycket till immo-antennringen och topsade.
-Därefter provstart 3ggr

-Sedan felkodsutläsning med VIDA =inga felkoder lagrade.

-Drog ur luftmassemätaren
-Därefter provstart 3ggr

-Kollat säkringarna
-Lyssnat efter bränslepumpsmotorn, som låter som vanligt.
-Bränslefiltret bytt ca 1500mil.

På 97:an 5254S finns det "tomgångsmotor" men inte finns väl motsvarande på 99:an 5254T, utan fördelare är det väl tomgångsreglering integrerat i motor-styrsystemet ?

Att starta med gasen lite nertryckt känns fel, men borde kunna utesluta defekt tomgångsreglering.

Kom på jag har 2st S70, ska strax chansa och låna antennringen från den andra.
#1532904
Det finns väl 3 felkoder för startspärren vad jag kan minnas. En som pekar på sporadisk förlorad kontakt, en som pekar på kostant förlorad kontakt, och en som sätts när nyckeln inte blir godkänd.
Jag kommer inte ihåg dom exakta koderna, det var ju några år sedan jag pillade med immon på min bil(som, visserligen, är av den äldre typen med separat box, och inte 100% i ECU'n som 99+), och dokumentationen från dom experimenten har jag inte kvar :P

I vilket fall... Märkligt fel detta du... Givetvis kan det vara så som Erik säger att det är fel på startspärren trots avsaknad av koder men... Hm.. Det borde ju inte vara något motorgivar-fel iaf eftersom det blev noll och ingen skillnad utan LMM(=nödprogram). Ska väl vara kam eller vevaxelgivaren då, men dom sätter garanterat felkoder så...
¨
Vet inte om du sagt det redan men, går pumpen som den ska(2-3sek) när du vrider på tändningen?
#1532967
Den startade!

Jag lånade inte antennringen från min andra S70, men däremot lånade jag bränslepumpsreläet, då jag ansåg det var enklare att meka bort.

Så tydligen är det bränslepumpsreläet som är defekt.

Det defekta reläet tillät ändå bränslepumpen att mata på i 2-3 sekunder vid vridning till läge II.
Men efter start gav det uppenbart upp.

Beställde ett nytt relä på Tradera redan igår, för 100+frakt.
:-)

Jag avvaktar leverans av detta, provar någon dag därefter, innan jag säger det är löst.

Vill i nuläget inte ut o provköra, eftersom det är bra om den andra S70:n är körbar i händelse av behov för bogsering.

Jon Skolmen

Nu har jag inte S80 utan V70 men det är inget[…]

Kolla på LMM, det ska stå 016 eller 00[…]

Elbilar och skatt: På Island har man fr&arin[…]