Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1532455
Startförsök igår ledde till för mig obekant högt varvtal till en början (ca 1900rpm kanske, kollade inte så noga
men har aldrig brytt mig om vilket varvtal som är normalt precis vid start, högre än normalt iaf enligt mina öron)

Så den tänder och går i max 2sekunder, sedan dör abrupt.
Skedde lika 3 gånger efter varann med några sekunders vila emellan.

Har än så länge enbart kunnat felkodsläsa med ELM327, då bilen står i flerbilsgarage utan 230V-uttag.
Möjligt att VIDA kan utläsa mer....vi får se till helgen
(Har lärt mig här på forumet att DICE för VIDA är kinkig och både den & bilen behöver stödström under utläsning)

Batteriet är 3månader.

Min egen teorier (utan att veta vilka som inte lägger felkod):
-Antennringen startlåset(bytt 8år sedan)
-IMMO-chipet i startnyckeln (måste leta efter nyckel 2 & 3 för att utesluta)
-Varvtalsgivaren på vevaxeln
Senast redigerad av 1 Svanis, redigerad totalt 0 gånger.
#1532507
Om den dör efter 2 sekunder så är det ju mest vanligt att något med startspärren bråkar. Du kan ju börja med det enklaste(förutom prova annan nyckel) - koppla ur kontakten till antennringen och gör rent det ordentligt. Kan i många fall hjälpa.

Varvtalsgivaren tror jag inte på, då skulle bilen antingen inte starta öht.(mest troligt), eller bete sig väldigt orelegelbundet. Dvs tiden den går skulle variera hej villt.
Att den varvar upp till 1900 kan vara normalt, men du känner ju din bil bäst av oss. Min, med visserligen helt annat styrsystem och mekaniskt spjäll, kan ibland varva upp till uppemot 2k vid kallstart, oftast brukar den bara varva upp till 1700 dock. Jag skulle iaf inte oroa mig över det i det här skedet. :-)
#1532562
Ja nu var det så länge sedan som jag hade strul med antennringen, att jag glömt bort hur symptomen var,
på den tiden hade jag PST på Volvo, som lyssnade på mig och tipsade om byte.
Får kolla på det i helgen -hittade även nyckel 2 & 3 igår, så kan pröva de först.

Kom på mig själv om varvtalsgivaren, om den lagt av borde knappast varvräknaren ge utslag heller.

En sak som jag noterat senaste 6mån, är att när jag närmar mig ett stopp och man trampar ur kopplingen,
så droppar varvtalet lite mer än det borde & bilen räddar och höjer varvtalet så att det inte blir något driftproblem.
Ibland har jag medvetet provat med att släppa på gasen tidigare, så att jag inte kopplar ur samtidigt,
då upplever jag det som att dropp av varvtal inte blir så pass att bilen behöver kompensera.
Senast redigerad av 1 Svanis, redigerad totalt 0 gånger.
#1532643
Den första LMM höll faktiskt inte mer än 10000mil
bilen har nämligen bara 17500mil på mätaren.

Prövade nyckel nr2 ikväll, startade i 2sek nu med, men den här gången ville den inte starta mer därefter, batteriet låter friskt

Har på känn det är antennringen, men det märker jag imorgon kväll, ska ta med ett stödbatteri ned då, så jag kan kolla med VIDA också, sparar det roliga till fredagsmys i garaget
#1532668
SubMarine skrev: tor 02 mar 2023, 20:54 För mig löste sig problemen med dippande tomgång (värre när AC var på) genom att göra rent gasspjället ordentligt.

Min LMM är fortfarande original och har gått 48000 mil, som referens :)
Jag drar mig för att ta loss det spjället igen :-)
Kommer ihåg hur mycket pill det var.....trångt !

Körde med mitt gulmärkta spjäll fram till 16000 mil, sen blev det ett ombyggt/moderniserat från Atech2.
Vad jag kommer ihåg så såg mitt gamla rent ut, vill minnas jag blev glatt överaskad
tog bilder på det.
Senast redigerad av 1 Svanis, redigerad totalt 0 gånger.

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]