Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1531982
Hej!
Tänkte se om ni kan knäcka det här mysteriet med min 850 som börjat stanna ibland.
Det är en automatlåda.

Jag körde ut för ett tag sen och efter 100 meter börjar motorn låta som att den stoppats ned i ett badkar eller någon tryckt en kudde över den. Dovt. Omedelbart tappar jag framåtdrift och börjar bromsa in. Plötsligt vaknar den till liv och motorn går på som vanligt, jag rör mig framåt. Jag gasar och då händer det igen. Motorn stannar. Jag försöker starta motorn, den går igång som en klocka. Jag gasar försöker köra iväg och då händer det igen. Efter ett tag av omstarter går den bara på tomgång några sekunder innan den dör.

Bilen står ett dygn och sedan startar den som en klocka som vanligt och går en vecka felfritt innan detta händer igen. Precis samma sak. Den står då ytterligare ett dygn och startar som en klocka och går nu som vanligt igen.

Det låter precis som att motorn antingen får för lite eller för mycket bensin. Men varför skulle det här felet bara uppträda ibland (en hel vecka emellan) och varför blir det bättre av att man låter bilen stå?

Jag har fått många gissningar men ingen gissning kan förklara alltihop i den här historien (bränslepump mm). Särskilt inte varför det gick att köra så länge utan att felet visade sig igen.

Kan någon knäcka detta?
#1532031
Nej inga felkoder finns relaterade till detta. Lamda-lampan har lyst cirka 10 år / 10 000 mil minst så den kan knappast vara orsaken.
Kan detta bränslepumpsrelä verkligen vara orsaken om bilen går så långt utan fel?
Hur yttrar sig fel på bränslepumpsrelä jämfört med fel på luftmassemätaren?
#1532038
Kan vara huvudreläet eller vevaxelgivaren, eller bränslereläet som redan nämnts.

Både huvud- och bränslereläet kan ge allsköns konstiga fenomen och dem kan precis som du nämner fungera bra så länge bilen är kall, men sedan börja krångla.

Har du någon felkod alls? Med tanke på den lysande motorelektroniklampan.
#1532039
I det här fallet har felet uppstått först när bilen var kall efter 100 meter och i andra fallet efter kanske 5 km körning. Det är som sagt en vecka felfri körning mellan tillfällena.
Hur kan man särskilja fel på huvudrelä, bränslerelä, vevaxelgivare och luftmassemätaren? Om felet uppstår med så långt emellan kan man ju inte så lätt kontrollera snabbt att problemet är löst .
#1532099
Luftmassemätare fel är lika med regelbundet och konstant fel.
Relä fel kan uppkomma allt eftersom lödningarna blir dåliga. Värmen och kylan har inverkan.
Ibland funkar det och ibland funkar det inte. Ibland startar bilen inte alls, aldrig. Och ibland kan det funka en tid som i ditt fall.
Dessa relä är billiga och enkla att byta. Byt en sak i taget. Vevaxelgivaren är lite dyrare så ta det sist.
#1532152
Vad rör det sig om för motor, och årsmodell? Beroende på det finns det olika saker som kan fela. T ex 10V har ingen LMM, så är det den motorn kan den uteslutas. Rör det sig om Motronic4.3 så kan det vara kamaxelgivaren, medans Motronic4.4 inte skulle starta öht. utan den.

Men det är konstigt om det inte finns några felkoder, det finns i princip inget fel som orsakar driftstörning som *inte* sätter någon typ av felkod. Du säger dock att miljölampan lyser... Även om den gjort det i 10år så är det ett fel som ska åtgärdas, Bilen går troligen i i sitt nödprogram, och har så gjort i 10år - inte nyttigt!
#1532165
Lucif3r skrev:Även om den gjort det i 10år så är det ett fel som ska åtgärdas, Bilen går troligen i i sitt nödprogram, och har så gjort i 10år - inte nyttigt!
Precis, lyser lampan finns felkod. Att bilen gått igenom besiktningen i 10 år med fel i avgasreningen är en bedrift i sig. När lampan är tänd får ju (oftast) motorn mera bränsle, och det kan i längden spä ut motoroljan så det är inte bra i längden
Hylsan i vinkel vx

Hm låter som man måste plocka ner l&a[…]

Var på Biltema och köpte nytt avgassyst[…]

tvillingkort till ditt befintliga abb, det har jag[…]

V90-fälgar på V60

Är det med 255/35-20 ? Har själv en v6[…]