Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ghostrider
#1531954
Tjena alla!
Jag går i tankarna om att köpa en 850 och funderar på vad man skall se upp för och/eller checka extra noga på dem. Vilka är vanliga fel, vilken motor är bäst samt vilken årsmodell är den bästa? Jag har hört att -92 och -93 skall vara sämre än -94 och framåt, är det någon speciell anledning till detta?
Användarvisningsbild
av frasse4
#1531970
850 börjar bli så gammal nu så det finns ingen anledning att välja den före en s60 eller v70 av P2-generationen, de har bättre rostskydd, bättre tillförlitlighet och är mycket säkrare för samma pengar. Men om man just vill ha en 850 så se upp med rost och eftersatt service. Turbomodellerna börjar gå upp i pris nu då de börjar bli ovanliga. Det kom en facelift -94 på Turbo och GLT. Det jag kan varna för är att det runt 94-95 fanns bilar med lös svart plastnyckel som ska stoppas i ett hål för att stänga av immobilizern och dessa är bökiga om de krånglar så en sådan bil skulle jag undvika. Annars trevliga bular, har själv en 1994 Turbo med 16000 mil på mätaren
av ghostrider
#1531979
frasse4 skrev: tor 23 feb 2023, 21:01 850 börjar bli så gammal nu så det finns ingen anledning att välja den före en s60 eller v70 av P2-generationen, de har bättre rostskydd, bättre tillförlitlighet och är mycket säkrare för samma pengar. Men om man just vill ha en 850 så se upp med rost och eftersatt service. Turbomodellerna börjar gå upp i pris nu då de börjar bli ovanliga. Det kom en facelift -94 på Turbo och GLT. Det jag kan varna för är att det runt 94-95 fanns bilar med lös svart plastnyckel som ska stoppas i ett hål för att stänga av immobilizern och dessa är bökiga om de krånglar så en sådan bil skulle jag undvika. Annars trevliga bular, har själv en 1994 Turbo med 16000 mil på mätaren Bild
Det låter som en -95 och framåt är de man skall satsa på. Som vardagsbil har jag en V70 just nu så en 850 vill jag främst ha för nöjet och nostalgin kring dem, plus att jag tycker det är fräcka bildar. Tack för tipsen.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1531990
92-93 är väl inte dåliga på så vis... Dom är bara lite "speciella"... -92 speciellt har ju den bästa sug-motorn i flottan sett till kraft, men det finns så klart gott om barnsjukdommar... T ex väldigt tunna glasrutor, dålig passform på dörrar, det variabla insuget är ett kapitel i sig osv osv... Helt klart en årsmodell mer lämpad åt entusiaster än ett bruksfordon. Som bruksfordon bör man titta på så sen modell som möjligt, som har i princip alla problem åtgärdade.
av ghostrider
#1532055
Lucif3r skrev: fre 24 feb 2023, 00:17 92-93 är väl inte dåliga på så vis... Dom är bara lite "speciella"... -92 speciellt har ju den bästa sug-motorn i flottan sett till kraft, men det finns så klart gott om barnsjukdommar... T ex väldigt tunna glasrutor, dålig passform på dörrar, det variabla insuget är ett kapitel i sig osv osv... Helt klart en årsmodell mer lämpad åt entusiaster än ett bruksfordon. Som bruksfordon bör man titta på så sen modell som möjligt, som har i princip alla problem åtgärdade.
Vad var det som var speciellt med sugmotorn i de tidiga samt vilken är denna motorn?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1532062
ghostrider skrev: fre 24 feb 2023, 18:04
Vad var det som var speciellt med sugmotorn i de tidiga samt vilken är denna motorn?

Dom hade extremt vassa kamaxlar, ett specialutvecklat(med Porsche) insugssystem och lite sånt :)
-92orna kunde lämna bortåt 190hk från fabrik

... Men folk gnällde på att dom lät så mycket, plus att dom då lämnade för mycket effekt mot vad dom var reggade(170hk), så redan -93 blev dom tamare, och -94 var allt godis borta och motorn var den vanliga trök-GLT'n som hängde kvar till -99..
av vrmlnd
#1532086
* Rost i trösklar, börjar vid hundbenet och kryper nedåt
* Oljeläckage vid vevaxelns packbox, finns ett skvallerhål vid sprängkåpan
* Vevhusventilation - bygger ofta övertryck pga av igensättning
EX30 2025 ändringar

Lite nytt redan på kommande årsmodell&[…]

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]