Sida 1 av 2
Vanligt med trasiga spännrullar!? på tdi
Postat: sön 13 maj 2007, 16:42
av magnuss
Köpte nyligen en v70 -99 tdi
bilen har gått 4000mil sedan service då bla remmar och spänrulle byttes (på volvo)
bytte igen pga att p-boxen till veven gått och sölat ner remmen
märkte att remmen var lite väl slapp, det visade sig att spännrullen gått sönder, låg en bit från den längst ner i kåpan och nötte mot kamremmen
inte så bra!, det var en bit i aluminium, själva klacken som spännfjädern i rullen ligger mot som spruckit så all "fjäder verkan" i rullen var borta
blev nästan kallsvettig med tanke på vad som kunde ha hänt om remmen hoppat en kugg el två
var en del oljud från pumpremmen, det visade sig att den spännrullen också var trasig på samma sätt!!
okej om prylarna var köp på tex biltema och bytta av karlssons bil o båt
men om bilen är servad på Volvo med Volvo org (Audi) delar så tycker man att jobbet/grejorna borde hålla lite högre kvalite eller?
tycker att konstruktionen med en fjäder som håller remmen i spänn är lite epa, bättre på tex rödblockarn där man vrider hela rullen och låser den när remmen är "lagom" spänd
nån mer som råkat ut för samma sak? eller hadde jag bara otur
blir en xtra koll bakom remmkåpan emellanåt för min del
Postat: ons 16 maj 2007, 13:19
av volvo_850.se
samma sak hände med min bil fast värre och de va kammrem gick av men som tur va de hände inget med motor

bilen stog parkerad på tomgång när de hände
Postat: ons 16 maj 2007, 19:46
av Karlsa
Hej!
Är det nån som vet om man behöver några specialverktyg för att byta kamrem och spännrulle 855 tdi -96 ??
Tackar på förhand!
Postat: ons 16 maj 2007, 21:02
av #27
Karlsa skrev:Hej!
Är det nån som vet om man behöver några specialverktyg för att byta kamrem och spännrulle 855 tdi -96 ??
Tackar på förhand!
Se länken
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &highlight
Postat: ons 16 maj 2007, 21:26
av magnuss
det som kan vara svårt för en vanlig "garage mek" är att få bort och dit bulten som remskivan sitter med, en rejäl m18 bult, den ska dras med 16kg och vinkeldras 180grader, sitter ganska rejält, pajade mitt spärrskaft när jag skulle bort med den på min bil
hände inte ett jota med 1/2" mutterdragare heller, satt så in i hlvte, fick låna hem en rejäl 3/4" maskin från jobbet för att få den att lossna, när den skulle dras åt så fick jag ta spjärn mot garageväggen för att orka dra åt sista biten, duger inte med ett fjuttigt 1/2" spärrskaft ett lååångt 3/4" dragskaft rekomenderas
OBS! ny bult ska andvändas!
tillverkade en kopia av verktyget som dom andvänder på volvo för att hålla fast veven, utan nån form av vettigt verktyg för att hålla veven är det bara att glömma att få bort och sätta dit bulten
spännhjulet är inga problem bara att vrida rullen med urs tills pilen står mitt för den vita markeringen
klarar man av att byta rem på en 240 så är det nog inga problems på en v70 heller, om man har dom verktyg som behövs
Postat: ons 16 maj 2007, 21:33
av magnuss
glömde att säga att en så kallad dynamiskpumpinställning måste göras efter byte av remmar, den kostade 600kr på volvo i sandviken, har läst här på forumet att vissa fått betala 1500kr så det kan löna sig att kolla runt på olika ställen, finns vissa bosch verkstäder som kan utföra jobbet också
Postat: lör 07 jul 2007, 22:00
av Dandyn
Det är inget man behöver vara raketforskare för att göra.. Låna en stor momentnyckel på nån mekfirma sen leta reda på ett jäkligt långt rör och en supestark granne så fixar det sig om man är noga att märka upp allt först. Jag har bytt tre gånger på min 850 TDI utan att ställa pumpen och jag har då inte märkt att bilen gått sämre trots det. Det är snarare så att bilen borde gå sämre när remmen blir sliten (inte heller det har jag märkt) så när man byter remmen borde inställningen bli mer exakt igen för man ställer ju inte om pumpen efter slitaget mellan bytena.
Nu är det dags igen för den har snart passerat 40 000 mil (bytena kom i otakt p.g.a. ett mometomvandlarhaveri då jag även bytte remmarna trots att det ej var dags) Men nu har grannen fyllt 50 så frågan är om han orkar??? Men glöm inte att byta centrumbulten för den ska dras till bristningsgränsen.
Postat: sön 08 jul 2007, 10:07
av magnuss
Ang dynamiskpumpinställning så kollas den varannan service (om du lämnar bilen på Volvo)
Är ganska små marginaler, räcker med att ta bort och sätta dit kamremen så ändras pumpens instälning, om den blir tillräckligt fel så tänds motor lampan
lampan tändes inte på min bil,efter rem byten, men den gick märkbart bättre efter dynamisk inställning (stod 4grader fel)
så länge lampan inte tänds efter rembyte så funkar bilen som den ska, men jag rekomenderar en inställning bilen går bättre och drar mindre soppa
Man kan ju samtidigt passa på att kolla efter felkoder testa AC, värmare m.m när man ändå har bilen uppkopplad kostar oftast inget extra om man är lite tjenis (eller bor granne som jag gör =) med meken
Postat: mån 09 jul 2007, 10:00
av Dandyn
Så det är alltså så dålig kvalitet på remmarna att felmarginalen är 4grader? Det låter mer som om du missat en med en tand tycker jag.
Men skit samma, att lämna in bilen och kolla lite smått och gott är aldrig fel ändå.
Postat: mån 09 jul 2007, 17:26
av mrEasywin
Dandyn skrev:Så det är alltså så dålig kvalitet på remmarna att felmarginalen är 4grader? Det låter mer som om du missat en med en tand tycker jag.
Men skit samma, att lämna in bilen och kolla lite smått och gott är aldrig fel ändå.
Missat en tand? Är det öht möjligt att med bästa vilja att göra det?