Volvo s70 GLT går fett/orent efter upptining
Postat: tor 09 feb 2023, 19:26
Tjena! Har kommit så långt att jag drar iväg ett inlägg för att få hjälp med min lustiga situation.
Delar bytta:
Bränslepumpsrelä - Bränslepump - Bränslefilter -Tändstift
Tändkablar - Tändspole - Rotor - Fördelarlock - LMM - Vevaxelgivare
Rengjort spjällhus
Tempgivare uppmätt vid kall/ljummen/varm och värdena stämmer bra.
Inga felkoder alls.
När jag kör bilen så "hackar" den som att den inte får bränsle, och har ju kollat allt utom BTR. Försökte mäta bränsletrycket men gick inte få dit mätaren jag hade så blev inget, men noterade att det var väldigt lite tryck när jag körde dit mejseln för att ta bort trycket innan jag mätte. Men att bilen hackar när jag kör omkring det kvittar just nu.
Detta är problemet jag behöver mest hjälp med att förstå vad som orsakar detta fenomen när den blir "varm".
När s70 nu står ute i kylan och jag startar den går den perfekt vid uppstart. När jag kört motorvärmaren i 1 timme eller haft bilen inne på upptining i garaget då när man startar beter den sig väldigt konstigt helt enkelt. tomgången låter ansträngd och när man gasar låter det vara fel samt att det luktar satan. Om jag startar bilen kall och kör omkring 40min eller något så händer aldrig detta fel.
Jag gissar inget utan hoppas någon kan peka mig i rätt riktning bara.
Delar bytta:
Bränslepumpsrelä - Bränslepump - Bränslefilter -Tändstift
Tändkablar - Tändspole - Rotor - Fördelarlock - LMM - Vevaxelgivare
Rengjort spjällhus
Tempgivare uppmätt vid kall/ljummen/varm och värdena stämmer bra.
Inga felkoder alls.
När jag kör bilen så "hackar" den som att den inte får bränsle, och har ju kollat allt utom BTR. Försökte mäta bränsletrycket men gick inte få dit mätaren jag hade så blev inget, men noterade att det var väldigt lite tryck när jag körde dit mejseln för att ta bort trycket innan jag mätte. Men att bilen hackar när jag kör omkring det kvittar just nu.
Detta är problemet jag behöver mest hjälp med att förstå vad som orsakar detta fenomen när den blir "varm".
När s70 nu står ute i kylan och jag startar den går den perfekt vid uppstart. När jag kört motorvärmaren i 1 timme eller haft bilen inne på upptining i garaget då när man startar beter den sig väldigt konstigt helt enkelt. tomgången låter ansträngd och när man gasar låter det vara fel samt att det luktar satan. Om jag startar bilen kall och kör omkring 40min eller något så händer aldrig detta fel.
Jag gissar inget utan hoppas någon kan peka mig i rätt riktning bara.