Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Plingplong
#1530300
Hej! Ska besikta min v70 1999. Srs lampan lyser, har testat att släcka med felkodsläsare men den hittar inte på felkoden :(

Det uppstod när jag bytte stol (från beiga till svart)
Nån som vet vad jag ska göra för å få den släckt?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1530354
Är allt kopplat rätt efter bytet? Byt tillbaka, försvinner felet är det fel på stolen. Är felet kvar, kan du förstört något. Alla felkodsläsare läser inte SRS. Prova med en "märkesspecifik"
av SubMarine
#1530378
Du behöver t.ex. släcka felkoden med Vida. Frågan är om felkoden uppkom för att du t.ex. hade tändningen på när kontakterna i stolen var urkopplade eller om allt var ikopplat och klart när felkoden sattes, d.v.s. om det är ett riktigt fel på något i stolen eller om du bara behöver ta bort felkoden. Dessa koder försvinner inte av sig självt även om felet i sig är borta.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1530383
Bytte stolar.................................... Det är inte så att du monterat stolar från äldre årsmodell, dvs med mekanisk utlösning av airbagged, i din bil som ska ha elstyrd utlösare? För isf har du ju gjort bort dig lite :-)
av Plingplong
#1534604
Lucif3r skrev: tor 09 feb 2023, 17:48 Bytte stolar.................................... Det är inte så att du monterat stolar från äldre årsmodell, dvs med mekanisk utlösning av airbagged, i din bil som ska ha elstyrd utlösare? För isf har du ju gjort bort dig lite :-)
Är nog exakt de jag gjort, men tror jag fått tag på en som jobbar på volvo, och kan släcka den felkoden med en dator :)
av Plingplong
#1534638
Lucif3r skrev: tor 09 feb 2023, 17:48 Bytte stolar.................................... Det är inte så att du monterat stolar från äldre årsmodell, dvs med mekanisk utlösning av airbagged, i din bil som ska ha elstyrd utlösare? För isf har du ju gjort bort dig lite :-)
Lite offtopic, men hur vet jag om jag har eletriskt eller mekaniskt (?) gasspjäll?
av Plingplong
#1534656
Svanis skrev: mån 20 mar 2023, 13:33 Mekaniskt har en vajer från torpedväggen
Okej! Brukar årsmodell 99 ha mekaniskt eller elektriskt? Är ej vid bilen nu så kan ej kolla
Användarvisningsbild
av Svanis
#1534685
Plingplong skrev: mån 20 mar 2023, 14:17
Svanis skrev: mån 20 mar 2023, 13:33 Mekaniskt har en vajer från torpedväggen
Okej! Brukar årsmodell 99 ha mekaniskt eller elektriskt? Är ej vid bilen nu så kan ej kolla
Finns tidiga med mekaniskt tydligen, men då har de även fördelare.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1534751
99 är som sagt ett brytår, där båda modeller existerar. Enda sättet att veta säkert är att helt enkelt öppna huven och kika efter en gaswire samt fördelare :-)
På dom nyare ska det visserligen stå "MAX" på tankmätaren också, istället för "70" som dom tidigare.. Men det är ju inte helt att lita på..

Men "släcka koden" hjälper ju inte, den kommer ju komma tillbaka lika fort igen om du fortfarande har fel stolar i.
Uppföljning mjukvara 2024

Tänk den dag det kunde bli så att bilt[…]

Blev byte av samtliga filter och ny olja igå[…]

Ex30 leveranstid

Snygg! Fina bilder

Om du vill att bilen skall ha Volvo original halva[…]