Sida 1 av 1

Flamfilter

Postat: tor 26 jan 2023, 17:54
av thorsens
Har en volvo 850 144hk år 1995, Min fråga är, kan man ta bort flamfiltret med massa små hål i och köra utan det. Kör mest korta sträckor och flamfiltret fylls med gegga rätt fort. Och vad gör flamfiltret för nytta. Mvh c-g

Re: Flamfilter

Postat: tor 26 jan 2023, 20:03
av lennarte
Byt olja oftare och se till att alla slangar och ventiler till vevhusventilationen är hela och rena. Gegget är vattenblandad motorolja som bildas vid körning med kall motor och/eller enbart småsträckor främst vintertid. Se till att luftförvärmningen och "hasplåten" är på plats. Dom är viktiga (bl.a) i detta sammanhang. Själva flamskyddet kan du ta bort om du vill. Detta hindrar bara (i alla fall lite) att "gegget" inte så lätt hamnar i insuget/spjällhuset

Re: Flamfilter

Postat: tor 26 jan 2023, 20:20
av Derank
Det kan du plocka bort om du vill, jag körde utan i 9år på min dåvarande 850

Re: Flamfilter

Postat: tor 26 jan 2023, 21:13
av thorsens
Tack så mycket för svaren. Kör nog utan flamskydd i fortsättningen. ska byta olja lite oftare. var kommer den vattenblandade oljan ifrån, syns inget vatten på oljepåfyllarlocket eller oljestickan. Mvh c-g

Re: Flamfilter

Postat: tor 26 jan 2023, 22:30
av js1
När jag hade min 96:a 10 ventilare fick jag höra från Bilia att flamskyddet skulle plockas bort.

Re: Flamfilter

Postat: fre 27 jan 2023, 17:04
av SubMarine
Vattnet är en biprodukt från förbränningen och finns i de förbränningsgaser som letar sig förbi kolvringarna och går ut i vevhusventilationen.

Re: Flamfilter

Postat: fre 27 jan 2023, 18:34
av frasse4
Syftet är att en baktändning i insuget inte ska leta sig ner i vevhuset, men det är nog inte särskilt sannolikt på en modern (nåja) bränsleinsprutad motor