Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av thorsens
#1528613
Har en volvo 850 144hk år 1995, Min fråga är, kan man ta bort flamfiltret med massa små hål i och köra utan det. Kör mest korta sträckor och flamfiltret fylls med gegga rätt fort. Och vad gör flamfiltret för nytta. Mvh c-g
Användarvisningsbild
av lennarte
#1528629
Byt olja oftare och se till att alla slangar och ventiler till vevhusventilationen är hela och rena. Gegget är vattenblandad motorolja som bildas vid körning med kall motor och/eller enbart småsträckor främst vintertid. Se till att luftförvärmningen och "hasplåten" är på plats. Dom är viktiga (bl.a) i detta sammanhang. Själva flamskyddet kan du ta bort om du vill. Detta hindrar bara (i alla fall lite) att "gegget" inte så lätt hamnar i insuget/spjällhuset
Användarvisningsbild
av Derank
#1528632
Det kan du plocka bort om du vill, jag körde utan i 9år på min dåvarande 850
av thorsens
#1528643
Tack så mycket för svaren. Kör nog utan flamskydd i fortsättningen. ska byta olja lite oftare. var kommer den vattenblandade oljan ifrån, syns inget vatten på oljepåfyllarlocket eller oljestickan. Mvh c-g
Användarvisningsbild
av js1
#1528652
När jag hade min 96:a 10 ventilare fick jag höra från Bilia att flamskyddet skulle plockas bort.
av SubMarine
#1528727
Vattnet är en biprodukt från förbränningen och finns i de förbränningsgaser som letar sig förbi kolvringarna och går ut i vevhusventilationen.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1528745
Syftet är att en baktändning i insuget inte ska leta sig ner i vevhuset, men det är nog inte särskilt sannolikt på en modern (nåja) bränsleinsprutad motor

Jag tror jag har fattat hur det fungerar, ni f&ari[…]

Volvo V50 "Mr White"

Tjusigt med mätartavlorna! 8-) Tackar s&[…]

B230F motor, lågmilad

Jag håller på att dieselkonvertera en […]

Billigaste lösningen är att ersätta[…]