Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pop
#1526902
Erik Å skrev: lör 14 jan 2023, 17:46
ThomasVolvo70 skrev: lör 14 jan 2023, 14:15 Skriver du REG nr på skruvat brukar komma info om motorn. .
Det är väl i de fall då Volvo gjort ändringar mitt i modellåret som sådan automatik kan slå slint :-)
Mitt tips är nog att leta på Vparts. De brukar ha rätt bra koll på alla varianter. Kanske inte alltid 100% rätt men bra nära ;-)
Jag brukar faktiskt köpa ca 99% procent därifrån för dom har koll på Volvo och snabba leveranser med. :-D

Men där finns några alternativ med tyvärr. :x
av pop
#1527556
Resized_20230119_1712531.jpg
Resized_20230119_1712531.jpg (53.77 KiB) Visad 609 gånger
Nu har min verkstads kille fotat bilden på kamremskåpan är det något av dessa som är motornumret?
Användarvisningsbild
av Daniel78
#1527629
Jag minns att jag nämnde serienumret när jag beställde mina prylar hos Volvo. Detta nummer är även instansad på cylinderblockets högra sidan. Men kanske det finns nån som vet bättre. Har aldrig beställt kamremssatsen på nätet. :oops:
av pop
#1527759
Daniel78 skrev: fre 20 jan 2023, 12:24 Jag minns att jag nämnde serienumret när jag beställde mina prylar hos Volvo. Detta nummer är även instansad på cylinderblockets högra sidan. Men kanske det finns nån som vet bättre. Har aldrig beställt kamremssatsen på nätet. :oops:
Tackar.jag får väl köra inom Volvo och se vad dom får fram till min bil. :-D

Får hoppas att det inte skiljer så mycket på priset heller för jag har alltid kört original delar .men det var innan jag fick löneutmätning :-D
av Erik Å
#1528956
Nu kan jag meddela att den vattenpump som ingår i "INA-kit" inte håller 15k. Tätningen har uppenbarligen läckt ut en hel del glykol..
Jag som skulle byta rem i dag (bytte pump förra gången så jag räknade med att den skulle vara ok) men det här ser ju inte vackert ut.. :-/
Då är frågan vad man ska köpa i stället. Aisin, som påstås vara original, är märkligt nog listad som "price/performance" hos Trodo..
Är det smartare att gå på SKF som är listad som "premium" tro? Det skiljer inget i pris..
Den ska i alla fall ha metallvingar enligt produktbeskrivningen. :party:
vattenpump.jpg
vattenpump.jpg (152.98 KiB) Visad 475 gånger
pump_skf.JPG
pump_skf.JPG (23.28 KiB) Visad 472 gånger
av Erik Å
#1528984
SubMarine skrev: sön 29 jan 2023, 12:46 Ser ut som en frysplugg som läckt på pumpen..
Det ser onekligen ut så, men sitter det verkligen en frostplugg på själva pumphuset? :-/
Sak samma, pumpen måste bort och då vill jag ha en ny till hands att sätta dit :-)
Beställer nog SKF..
av Erik Å
#1529046
Tusan, hade ju bestämt mig för SKF och så hittar jag denna bild på Volvopartswebstore
aisin.JPG
aisin.JPG (42.03 KiB) Visad 436 gånger
Edit:
SKF-pump beställd. Den runda grejen kan knappast vara en frostplugg; insidan verkar vara helt slät där den sitter..
Vi som beställt nya XC60

Snygg! Bra färgkombo med Dark.

Vi som beställt nya V60

8,99 och går snart ner. De har rörlig[…]

Motorn lär hålla längre än […]

Bruten fjäder framvagn

Hade bett om att få det skriftligt och kasta[…]