Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pop
#1526262
Erik Å skrev: sön 08 jan 2023, 20:22 Äh, lite svinn får man ta :-D
Skojar bara, jag är precis på gång att byta rem för fjärde gången (vid 15k intervall, litar inte på förlängningen till 16k)
Volvo höjer gränsen stegvis så länge antalet haverier anses vara "acceptabelt", men det är ju till föga tröst för den som blir drabbad..
De påstås att de äldre motorerna inte har fått samma höjning av bytesintervallet pga att de har någon enklare typ av remspännare..
Åldersgränsen kommer förstås att påverkas i väldigt hög grad av vilken klimatzon man befinner sig i. Ju varmare, ju snabbare åldras remmen.
Men det tar Volvo ingen hänsyn till utan säger 10 år rakt av.
Trots allt är ju rembytet relativt enkelt på dessa bilar, det finns andra märken som är mycket värre
tackar för svartet.

Klart det är mycket som spelar in på remmens hållbarhet ,Jag bor i södra Sverige så den utsätts mer för värme och sånt. :-D

Jag är alltid noga att byta sånt i tid men med löneutmätning så är inte min ekonomi den bästa för tillfället. :x

Men bytet kommer att ske till våren absolut. ;-)
Användarvisningsbild
av Daniel78
#1526280
Om jag skulle vara i din situation skulle jag bytta remmen inkl. tillbehör och vattenpump omgående.

Du har kört redan över 16’000mil och känner inte historien av bilen.

När remmen eller vattenpump går sönder är det försent.
av pop
#1526285
Daniel78 skrev: mån 09 jan 2023, 13:19 Om jag skulle vara i din situation skulle jag bytta remmen inkl. tillbehör och vattenpump omgående.

Du har kört redan över 16’000mil och känner inte historien av bilen.

När remmen eller vattenpump går sönder är det försent.

Jag håller absolut med dig om allt du skriver.

Grejen är att jag har fått en ombesiktning på pärlan på en spindelled.Och det kostar en slant med så tänkte att det blir prio ett sen kommer kamremmen i nästa fas.

Jag har löneutmätning så jag har inte så mycket pengar för tillfället.

Men frågan vad det kostar att byta rem o pump ?
Användarvisningsbild
av Daniel78
#1526290
Köpte bara material hos Volvo. Betalde lite mindre än 4’000sek. Tillkommer jobb. Då är man säkert nånstans mellan 8-9’000sek skulle jag gissa.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1526308
Kamremskit köper man på t ex trodo, bildelaronline, eller liknande. Tror jag gav 1100kr för rem, löprulle och vattenpump när jag böt. Jobbet gjorde jag själv givetvis.

Volvo ville ha ca 4500kr för material+jobb(inkl. vattenpump) när jag frågade innan jag bestämmde mig för att byta själv.
Användarvisningsbild
av Daniel78
#1526322
Lucif3r skrev: mån 09 jan 2023, 16:00 Volvo ville ha ca 4500kr för material+jobb(inkl. vattenpump) när jag frågade innan jag bestämmde mig för att byta själv.
4’500sek inkl. jobb?!? Hos Volvo kostar bara materialet till 850 4’300sek (utan rabatt).

A8D90240-0246-42A9-BAF3-1AF476142C02.jpeg
A8D90240-0246-42A9-BAF3-1AF476142C02.jpeg (112.11 KiB) Visad 323 gånger
Edit—/ Tänkte först också på att beställa grejorna nån annanstans. Men efter flera diskussioner på ett annat forum (Tyskland) tog jag beslutet att köpa allt hos Volvo. Har varit rätt att ångra mig att jag köpte billig. Förutom få jag ibland låna lite verktyg hos Volvo och då tycker jag är det helt ok om jag köper nåt hos dom då och då.
Men det kan man så klart göra som man vill.

Hälsning Danne
Senast redigerad av 1 Daniel78, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Daniel78
#1526334
Tänkte att det är dags efter snart 30 år. Funkar också att mäta remspänningen men då krävs mätinstrumentet 998 8500 och den har jag så klart inte. :-(
Användarvisningsbild
av Nexus
#1526347
Jag körde 16500 mil på min rem utan problem men med tanke på om din aldrig är bytt tidigare så hade jag tagit bort övre kåpan och kollat så remmen inte är helt full av torrsprickor
av SubMarine
#1526374
Som Nexus säger så skulle jag också gjort en okulärbesiktning på hur remmen ser ut, kolla att indikatorn i spännaren fortfarande ligger i något sånär rätt intervall samt undersöka om man ser något konstigt på/med vattenpump och brytrulle.
Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]

Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]