Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pop
#1526156
Hej.

En jätte dum fråga men måste fråga ändå. :-D

Detta med hållbarhet på kamremmar är ju så olika som tex med franska bilar där det är viktigt att byta i tid. :-)

Hur är det med Volvos kamremmar som tex med min bil V70-99 165 hk:?

Är ju olika om det är original eller pirat självklart.

Min har gått ca 600 mil över intervallen som jag har förstått är 16000 mil.

Har era gått sönder direkt efter 16000 mil eller vågar man köra till våren och byta den då ?
Användarvisningsbild
av Svanis
#1526166
Du menar att din bil har originalremmen fortfarande, eller förhoppningsvis är det själva remmen som nu är på 16600mil?

I så fall, tänk på att det är mil eller år som gäller.
Är inte helt säker på år, men tror det är 12år/16000mil på din 99:a
**Edit: 10år/16500mil fr.o.m. 99 enligt annan tråd här på forumet**
(Har för mig det innan dess var sämre bytesintervall)

Svaret på din fråga, är nog beroende på hur gammal remmen är, samt hur mycket du kör.
Du har redan ”lånad tid” med 600 övermil.
Men är den ”färsk” med årtal, så borde miltalet ha satts med viss marginal.

Tänk på att vattenpumpen inte är en evighetskonstruktion.
Det rekommenderas byta pump vid varannat rembyte, men köp inget skit med plastimpeller.

**Edit: fann annan tråd som möjligen kan hjälpa **
viewtopic.php?t=129668
Senast redigerad av 1 Svanis, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1526170
Intervallet är ju satt utifrån sannolikheten att ett brott sker. Dvs 1 på xxxxx kamremmar kommer gå innan interval. Visar det sig att fler bilar drabbas brukar intervallet kortas. Exempelvis Volvo 960 1992 där Volvo fick sänka intervallet ända ner till 4500 mil.

Senast redigerad av 2 frasse4, redigerad totalt 0 gång.
av Erik Å
#1526208
Äh, lite svinn får man ta :-D
Skojar bara, jag är precis på gång att byta rem för fjärde gången (vid 15k intervall, litar inte på förlängningen till 16k)
Volvo höjer gränsen stegvis så länge antalet haverier anses vara "acceptabelt", men det är ju till föga tröst för den som blir drabbad..
De påstås att de äldre motorerna inte har fått samma höjning av bytesintervallet pga att de har någon enklare typ av remspännare..
Åldersgränsen kommer förstås att påverkas i väldigt hög grad av vilken klimatzon man befinner sig i. Ju varmare, ju snabbare åldras remmen.
Men det tar Volvo ingen hänsyn till utan säger 10 år rakt av.
Trots allt är ju rembytet relativt enkelt på dessa bilar, det finns andra märken som är mycket värre
Användarvisningsbild
av Daniel78
#1526234
pop skrev: sön 08 jan 2023, 12:50

Min har gått ca 600 mil över intervallen som jag har förstått är 16000 mil.
Jag skulle byta remmen (inkl. tillbehör) och pumpen omgående efter snart 17’000mil :-o

Men hur många år har det gått sedan senaste bytet?

Hälsning Danne
av pop
#1526259
Svanis skrev: sön 08 jan 2023, 14:21 Du menar att din bil har originalremmen fortfarande, eller förhoppningsvis är det själva remmen som nu är på 16600mil?

I så fall, tänk på att det är mil eller år som gäller.
Är inte helt säker på år, men tror det är 12år/16000mil på din 99:a
(Har för mig det innan dess var sämre bytesintervall)

Svaret på din fråga, är nog beroende på hur gammal remmen är, samt hur mycket du kör.
Du har redan ”lånad tid” med 600 övermil.
Men är den ”färsk” med årtal, så borde miltalet ha satts med viss marginal.

Tänk på att vattenpumpen inte är en evighetskonstruktion.
Det rekommenderas byta pump vid varannat rembyte, men köp inget skit med plastimpeller.
Tackar för svaret.

Det är det jag inte vet om den är bytt innan men det måste den har varit kan jag tycka,Men det finns ju ingen garanti :x

Ägaren innan hade ingen info om det det och inget står i boken om någon rembyte heller. :-(

Men min ekonomi är inte den bästa med löneutmätning och allt så jag tänkte ta det till våren och byta den . ;-)

Och vattenpumpen är byte på vart annan gång det har jag koll på så det blir det denna gång med. :-D
av pop
#1526260
Lucif3r skrev: sön 08 jan 2023, 19:57 Hur viktigt är det? Ptja.... Går remmen så blir det bara skrot kvar av motorn så.... Det är rätt viktigt ;-)

Tackar,

Klart det är viktigt med byte i tid så därför undra jag om det är känt att dessa remmar går av innan intervalls rekommendation ;Vissa bilar är känsliga med det har jag förstått. ;-)
av pop
#1526261
Daniel78 skrev: mån 09 jan 2023, 06:07
pop skrev: sön 08 jan 2023, 12:50

Min har gått ca 600 mil över intervallen som jag har förstått är 16000 mil.
Jag skulle byta remmen (inkl. tillbehör) och pumpen omgående efter snart 17’000mil :-o

Men hur många år har det gått sedan senaste bytet?

Hälsning Danne
Tackar för svaret.

Har tyvärr ingen info om något byte överhuvudtaget inget i boken och förra ägaren hade bilen i 10 år och ingen info om det heller.

Så jag tänkte byta den och pumpen till våren men ville veta om dom är känsliga med intervallen så om man tjuva lite på tiden. :-o
Senast redigerad av 1 pop, redigerad totalt 0 gånger.

Casual dating at its finest – join the leadi[…]

Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]