Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1526056
Hej! Min v70 1999 har börjat läcka massa bensin höger fram. När jag kör sakta eller står still med bilen igång läcker det och luktar som fan, ser tillåmed att de sjunker fort på mätaren. Men kör jag ca 60-80 verkar det inte läcka nånting. Nån som vet felet och vad jag ska börja med?
#1526069
Erik Å skrev: lör 07 jan 2023, 15:54 Jag skulle nog börjat med att kolla slangarna under golvet på passagerarsidan, de sitter rätt utsatt..
Kör upp högerhjulen på en trottoarkant så kan du åla in under bilen..
Okej! Får börja kolla det. Har du nån aning varför det läcker mindre när jag kör i högre hastighet?
#1526073
Ingen aning. Är det inte slangarna som läcker så får du väl fortsätta leta runt fuel rail; tryckregulatorn, o-ringarna runt insprutarna osv..
Ett läckage där skulle ju kunna påverkas av att motorn blir varm.
#1526074
Erik Å skrev: lör 07 jan 2023, 16:35 Ingen aning. Är det inte slangarna som läcker så får du väl fortsätta leta runt fuel rail; tryckregulatorn, o-ringarna runt insprutarna osv.. Ett läckage där skulle ju kunna påverkas av att motorn blir varm.
Okej får börja kika sen, tack så mycket
#1526076
Plingplong skrev: Okej! Får börja kolla det. Har du nån aning varför det läcker mindre när jag kör i högre hastighet?
Motorn kräver högre mängd bränsle = mer vacuum, vilket rent krasst betyder att bilen suger i sig all bensin(.. och luft, iom. att det är ett läckage) i högre belastningar.
När bilen går på tomgång/låglast överskrider bränsletrycket vacuumtrycket, så då åker bensinen ut den lättaste vägen(vilket normalt sett är returen), dvs där du nu har läckage.
Och när bilen är avstängd finns det ingenting som påverkar trycket, varken "tryckande" eller "dragande", så bensinen har fritt att rinna ut i första bästa öppning.

Extremt simpelt förklarat.
#1526084
Lucif3r skrev: lör 07 jan 2023, 16:41
Plingplong skrev: Okej! Får börja kolla det. Har du nån aning varför det läcker mindre när jag kör i högre hastighet?
Motorn kräver högre mängd bränsle = mer vacuum, vilket rent krasst betyder att bilen suger i sig all bensin(.. och luft, iom. att det är ett läckage) i högre belastningar.
När bilen går på tomgång/låglast överskrider bränsletrycket vacuumtrycket, så då åker bensinen ut den lättaste vägen(vilket normalt sett är returen), dvs där du nu har läckage.
Och när bilen är avstängd finns det ingenting som påverkar trycket, varken "tryckande" eller "dragande", så bensinen har fritt att rinna ut i första bästa öppning.

Extremt simpelt förklarat.
Okej då förstår jag! Tack så mycket!

Är det nån mer som har nån ide vad jag ska börja med så skriv det. Rätt oerfaren inom detta området
#1526314
Erik Å skrev: lör 07 jan 2023, 16:35 Ingen aning. Är det inte slangarna som läcker så får du väl fortsätta leta runt fuel rail; tryckregulatorn, o-ringarna runt insprutarna osv..
Ett läckage där skulle ju kunna påverkas av att motorn blir varm.
Var sitter tryckregulatorn?
Lövets Tesla M3 LR AWD

Nu är jag ju en sådan här gammal […]

Hur i hela friden ska man bära sig åt f[…]

Stigande tomgång.

B230fb, 940 91.a. Inga felkoder och ingen lampa.

En ny motor i snitt var 15000 mil... Det blir int[…]