Sida 1 av 1

Äsch, något i kylsystemet frös, kylvätskan kokade

Postat: fre 16 dec 2022, 18:53
av vafförärdetpådetteviset
Har pga glömska klantat till det hela på ett sätt som jag aldrig har lyckats med förut.

Hade tidigare problem med läckande expansionskärl, monterade nytt i våras, fyllde på glykol men bara till -12, mätte med refraktometer. Hade brist på glykol då jag tydligen hade använt mer glykol än jag trodde till båtekonserveringen. Glömde sen bort det hela. Allt frid och fröjd ändå tills idag, var -21 under natten, -15 nu på dagen, kollade olja, kylarvätska mm före start, såg att expansionskärlet innehöll issörja, stack ner fingret, rörde runt och tänkte att "det löser sig när motorn blivit varm". Korkat. Startade men märkte att defrostern bara sprutade iskall luft, rutorna immade igen, fick stanna och skrapa/torka, körde vidare en bit men allt immade på nytt. Det hade börjat mörkna ute och jag bestämde mig för att åka hem och kika på det hemma. Slog om från defroster till kupeläge, märkte sedan att motortempen steg snabbt, körde åt sidan, stängde av, kylfläkten gick, kylarvätskan kokade och trycktes ur locket. Motortempen steg som mest till 1-2 steg under det röda. Skruvade långsamt långsamt av kylarlocket, väntade tills det inte kokade längre och sen 5 min till, fyllde långsamt och etappvis på med ny kylarvätska med rätt glykolblandning. Startade. Verkade inte vara några problem så jag körde försiktigt de återstående 500m hem.

Testade sedan men bara på tomgång, bilen startar lätt, går fint på tomgång, motortempen verkar stabilisera sig ungefär kl 3, kanske något över. Kylarfläkten verkar starta nästan på en gång, men det verkar inte som kylvätskan kokar. Men inte 17 kommer det någon varmluft i kupen, oavsett läge på defroster etc. Blåser bara iskallt.

Tänkte testa att köra en liten bit imorgon men tar tacksamt emot råd innan. Någon teori om vad som hände? Ispropp i kylsystemet? Eller i värmepaketet? Finns det någon elementär felsökning jag bör göra innan jag kör iväg? Ska givetvis kolla kylarvätskan (nivå, fryspunkt, etc) innan jag kör iväg men finns det något annat? Får jag inte igång kupevärmen går det inte att använda bilen, samma sak givetvis om eländet kokar på nytt. Det väntas bli -15 imorgon men sen ska det bli varmare. Kommer tyvärr inte åt garaget just nu. Det har varit lite sport att hålla igång den gamla bilen men såhär mitt i smällkalla vintern är det inte så kul längre när den strular. Kanske blir det till att köpa något lite nyare.

V70 I 2.4T -00 23000 mil, kamrem, vattenpump och allt annat väsentligt bytt för kanske 1000 mil sen.

Re: Äsch, något i kylsystemet frös, kylvätskan kokade

Postat: fre 16 dec 2022, 19:31
av Erik Å
Du har nog värmepaketet igenpluggat med issörja, du råkar inte ha en värmefläkt som du kan ställa in i kupén nån timme?
För att spola igenom kylaren måste man stå rätt länge på tomgång så att termostaten öppnar. Märks på att kylaren blir varm även nertill..
Du behöver tappa ur någon liter kylvätska och fylla på med koncentrerad glykol eftersom du redan har för mycket vatten inblandat..
Jag har ingen utrustning för att mäta fryspunkt, brukar ta en skvätt ur exp-kärlet, hälla i en plastmugg och ställa i frysen. Håller sig provet helt flytande i -20 så klarar man lite till innan issörjan blir för tjock. Kallare än -25 är sällsynt i Östergötland :-D Annat var det i mina gamla hemtrakter långt uppe i norr 🥶

Re: Äsch, något i kylsystemet frös, kylvätskan kokade

Postat: fre 16 dec 2022, 19:31
av lennarte
Varmgarage är nog det säkraste sättet att tina en frusen motor. Fortsätta att köra och tro det "släpper" kan förstöra allt.

Re: Äsch, något i kylsystemet frös, kylvätskan kokade

Postat: fre 16 dec 2022, 20:32
av vafförärdetpådetteviset
Tack snälla för snabba svar.

Tror jag testar med värmefläkt isf, och/eller rent av väntar tills det blir lite varmare som det ska bli imorgon eftermiddag.

Det löjliga är att jag faktiskt har ett varmgarage, men där står gamla röda 945an på sommardäck just nu. Och ytterligare en gammal bil, även den på sommardäck, står ivägen. Har inte hunnit med de bilarna riktigt i höst pga sjukdomsfall i släkten.

Gillar den pragmatiska approachen att testa fryspunkten mha frysen :-)

Re: Äsch, något i kylsystemet frös, kylvätskan kokade

Postat: mån 19 dec 2022, 16:13
av vafförärdetpådetteviset
Jaha, väntade tills det blev plusgrader och startade utan problem. Allt verkar fungera, inkl kupevärmen. Tycker kanske att elfläkten går oväntat mycket, upp till 2 min efter körning, och att motortempen stiger marginellt högre på mätaren jämfört med tidigare. Men inget glykolläck och varmt i bilen så jag släpper det hela. Har totalt fyllt på 1l glykol och 1/2l vatten, så jag hoppas att det tar ner kylsystemets blandning till acceptabla nivåer.