Sida 1 av 1

Synkring?

Postat: ons 09 maj 2007, 16:32
av Staef
Hej, Jag har fått ett jobbigt problem med min 850(854) 225hk turbo årsmod. -95. Den har gått strax över 20k mil.

När jag ska lägga i tredje växeln så rosslar det fruktansvärt. Ungefär samma ljud som när man försöker lägga i backväxeln när bilen rullar frammåt. De andra växlarna har blivit tröga att få i.

Snackade med min volvo verkstad idag och de sa att växellådan behöver bytas. De hade hittat en begagnad som gått 13k mil. De sa att även koppling bör bytas och att allt skulle gå på 15 tusen svenska kronor.

Kan jag få höra lite tankar och funderingar kring hela grejen?

Tack på förhand!

Postat: ons 09 maj 2007, 19:32
av Staef
Ingen som har något råd? :(

Postat: ons 09 maj 2007, 22:03
av Sparkz
Låter vettigt beroende på vad lådan kostar. Räkna med runt 4-5000 i arbete, koppling 2000.
Kanske inte är så dumt att passa på att byta packboxen på vevaxeln samtidigt...

Re: Synkring?

Postat: fre 11 maj 2007, 21:12
av *pettson*
Staef skrev:Hej, Jag har fått ett jobbigt problem med min 850(854) 225hk turbo årsmod. -95. Den har gått strax över 20k mil.

När jag ska lägga i tredje växeln så rosslar det fruktansvärt. Ungefär samma ljud som när man försöker lägga i backväxeln när bilen rullar frammåt. De andra växlarna har blivit tröga att få i.

Snackade med min volvo verkstad idag och de sa att växellådan behöver bytas. De hade hittat en begagnad som gått 13k mil. De sa att även koppling bör bytas och att allt skulle gå på 15 tusen svenska kronor.

Kan jag få höra lite tankar och funderingar kring hela grejen?

Tack på förhand!
troligen har en synkring gått för dej. Och delar går inte att få tag i på normal väg.
Ett tips är att du INTE monterar samma låda. Inte heller en begagnad för ett antal onödiga tusenlappar..
Grejen är den att du istället kikar på skrotar och liknande själv. Du ska leta efter en V70 2001 års modell och med utväxlingen 4.00 (M56H 4.00)
Det är din utväxling om nu inget hänt på 95.
Den nyare lådan är så uppdaterad du kan få den, och den går att få med LÅGT miltal. Jag själv gav 4000kr för min låda av den årsmodellen. Den har gått 2000 dokumenterade mil.
Du kommer att få göra TVÅ modifieringar på närmaste verkstad. Det löser dom lätt som en plätt. (alternativt en modifiering). OM du har hastighetsmätaren kopplad på lådan (tidig 95) så kopplar du den på ABS systemet precis som sen 95 eller senare.
Sen återstår att göra en skarv mellan nya 70 seriens integrerade urtramplager/slav och originalröret. Detta görs med en rörbit med rätt kopplingar i varje ända som träs in i slangen som är till lådan.. Sen är det att smacka dit med en vanlig koppling på en mindre verkstad, naturligtvis med ett packboxbyte innan. Detta kommer INTE att kosta dej ens så mycket som volvo vill ha för att sätta dit denna 13000 mila lådan.
Om du inte hittar nån låda så kontaktar du mej så ska jag kolla med mina kontakter. Om du inte hittar nån vettig som orkar eller förstår att göra detta jobbet jag beskrev så kontaktar du mej så löser vi det. OCH det kostar INTE 15000....

Re: Synkring?

Postat: sön 13 maj 2007, 14:49
av Busta_Hymen
*pettson* skrev:troligen har en synkring gått för dej. Och delar går inte att få tag i på normal väg.
Ett tips är att du INTE monterar samma låda. Inte heller en begagnad för ett antal onödiga tusenlappar..
Grejen är den att du istället kikar på skrotar och liknande själv. Du ska leta efter en V70 2001 års modell och med utväxlingen 4.00 (M56H 4.00)
Det är din utväxling om nu inget hänt på 95.
Den nyare lådan är så uppdaterad du kan få den, och den går att få med LÅGT miltal. Jag själv gav 4000kr för min låda av den årsmodellen. Den har gått 2000 dokumenterade mil.
Du kommer att få göra TVÅ modifieringar på närmaste verkstad. Det löser dom lätt som en plätt. (alternativt en modifiering). OM du har hastighetsmätaren kopplad på lådan (tidig 95) så kopplar du den på ABS systemet precis som sen 95 eller senare.
Sen återstår att göra en skarv mellan nya 70 seriens integrerade urtramplager/slav och originalröret. Detta görs med en rörbit med rätt kopplingar i varje ända som träs in i slangen som är till lådan.. Sen är det att smacka dit med en vanlig koppling på en mindre verkstad, naturligtvis med ett packboxbyte innan. Detta kommer INTE att kosta dej ens så mycket som volvo vill ha för att sätta dit denna 13000 mila lådan.
Om du inte hittar nån låda så kontaktar du mej så ska jag kolla med mina kontakter. Om du inte hittar nån vettig som orkar eller förstår att göra detta jobbet jag beskrev så kontaktar du mej så löser vi det. OCH det kostar INTE 15000....

Funkar detta även på en GLT -92? Låter ju kanon!

Re: Synkring?

Postat: sön 13 maj 2007, 18:41
av *pettson*
Busta_Hymen skrev:
*pettson* skrev:troligen har en synkring gått för dej. Och delar går inte att få tag i på normal väg.
Ett tips är att du INTE monterar samma låda. Inte heller en begagnad för ett antal onödiga tusenlappar..
Grejen är den att du istället kikar på skrotar och liknande själv. Du ska leta efter en V70 2001 års modell och med utväxlingen 4.00 (M56H 4.00)
Det är din utväxling om nu inget hänt på 95.
Den nyare lådan är så uppdaterad du kan få den, och den går att få med LÅGT miltal. Jag själv gav 4000kr för min låda av den årsmodellen. Den har gått 2000 dokumenterade mil.
Du kommer att få göra TVÅ modifieringar på närmaste verkstad. Det löser dom lätt som en plätt. (alternativt en modifiering). OM du har hastighetsmätaren kopplad på lådan (tidig 95) så kopplar du den på ABS systemet precis som sen 95 eller senare.
Sen återstår att göra en skarv mellan nya 70 seriens integrerade urtramplager/slav och originalröret. Detta görs med en rörbit med rätt kopplingar i varje ända som träs in i slangen som är till lådan.. Sen är det att smacka dit med en vanlig koppling på en mindre verkstad, naturligtvis med ett packboxbyte innan. Detta kommer INTE att kosta dej ens så mycket som volvo vill ha för att sätta dit denna 13000 mila lådan.
Om du inte hittar nån låda så kontaktar du mej så ska jag kolla med mina kontakter. Om du inte hittar nån vettig som orkar eller förstår att göra detta jobbet jag beskrev så kontaktar du mej så löser vi det. OCH det kostar INTE 15000....

Funkar detta även på en GLT -92? Låter ju kanon!
Fungerar alldeles kalas även på denna. Lådan du monterar ska ju ha samma utväxling osv.