Sida 1 av 2

Packboxar B5244S2 kam- och vevaxel

Postat: lör 26 nov 2022, 11:16
av Erik Å
Jag håller på att bryta ihop :-/
Ska byta kamrem snart och tänkte beställa hem packboxarna för kamaxlarna, någon av dem läcker lite.
Bil: V70 -00 (de allra sista mk 1 97-00 som byggdes fick ärva "nya" drivlinan från S80) B5244S2

Problemet är att man får fram olika storlek på tätningen till insugskammen (som har VVT) beroende på vilken websida man tittar på

Avgaskammen, som saknar vvt, verkar ha 6842273, 35 x 47mm. Enkelt :-)
Men på insug finns två olika motstridiga bud:
Kamaxel med VVT enligt t.ex. Vparts, 9458309, 51 x 65mm
Kamaxel med VVT enligt Scandix, 9440651, 45 x 65mm.
Övriga webb-butiker förslår slumpvis den ena eller den andra. Volvopartswebstore föreslår båda två :bored:
Ska man anta att Vparts vet bättre än Volvo själva, jag lutar nästan mot det :-D

Kan det helt vara så att efter -00 fick (samma motor i övrigt) vvt på både insug och avgas och kamaxlarna där har olika diameter 45 / 51mm. Och webbshopparna lyckas inte hålla isär årgångarna ordentligt..
Eller förresten tänker jag fel, toppen är ju uppenbarligen förberedd för VVT på båda kamaxlarna. Turboversionen av samma årgång hade tydligen VVT på avgas men icke på insug. Då borde väl toppen rimligtvis vara anpassad för de större kamaxeldiametrarna på både insug och avgas.. eller?

Och så skulle jag vilja beställa hem vevaxeltätningen bara utifall, den verkar vara samma som den lilla kamaxeltätningen 6842273, 35 x 47mm?

Re: Packboxar B5244S2 kam- och vevaxel

Postat: lör 26 nov 2022, 12:24
av Benoni
Hei, jeg har hatt samme problem med å finne ut hva som er riktig tetningsring til familiens V70 og XC 70 (2001, 2002, 2006 mod) Fant ut følgende:

65x51: m/VVT P/N 9458309
65x45: u/VVT P/N 9440651
47x35: Crankshaft/Veivaksel P/N 6842273

VVT Hub får aksial slakk (spel på svensk?) etter lang kjørelengde og fører til oljelekkasje.

Re: Packboxar B5244S2 kam- och vevaxel

Postat: lör 26 nov 2022, 12:38
av Erik Å
Okej, tack! Så det är en av varje tätningsstorlek då :-)
Har sett att vparts har en renoveringssats för vvt-hub, någon som har testat att renovera?
Min har ju bara gått 60k, borde väl inte vara sliten redan? :-D

Re: Packboxar B5244S2 kam- och vevaxel

Postat: lör 26 nov 2022, 14:44
av Benoni
Hei, nei dersom din VVT hub har gått bare 60 tusen km så er den sikkert OK. Problem med aksial slakk oppstår ved 300.000 km +/-. For å bytte tetningsring må jo VVT hub av kamakselen, så da trenger du en TX55 og momentnøkkel (Skal trekkes med 120 NM) Jeg brukte kamaksel-verktøyet fra Biltema for å låse kamakslene i riktig stilling. Verktøyet monteres i spor på motsatt ende av kamakslene. De avdekkes etter noe skrujobb . I verktøysettet følger det også med et verktøy for å låse svinghjulet i riktig posisjon. (Stikkes i et hull bak startmotoren. Er dekket av en propp som løsnes med torx)

Re: Packboxar B5244S2 kam- och vevaxel

Postat: lör 26 nov 2022, 15:16
av Erik Å
Den har gått 60k mil = 600 000 km :-D
Biltemas kamaxel-verktyg verkar dessvärre inte gå att köpa längre, man får nog tillverka ett själv

Re: Packboxar B5244S2 kam- och vevaxel

Postat: lör 26 nov 2022, 15:26
av Benoni
600.000km. Ahh.. det forklarer saken :-D Biltema- verktøyet kalles kamlåsingssett i Norge: Art.nr. 19-1000. koster 899,-

Re: Packboxar B5244S2 kam- och vevaxel

Postat: lör 26 nov 2022, 15:54
av Erik Å
Här i Sverige är verktyget spårlöst försvunnet :-/ I Norge och Danmark verkar det fortfarande finnas att köpa..
Ska gå in i varuhuset och fråga i morgon. Kanske går att få ett skickat från Danmark för att slippa tull/momsproblematiken?
viewtopic.php?f=16&t=171773

Det här ser misstänk likt ut..
https://www.amazon.se/BRILLIANT-TOOLS-B ... 97517&th=1

eller här https://www.skandix.de/en/spare-parts/a ... g/1049878/

Re: Packboxar B5244S2 kam- och vevaxel

Postat: lör 26 nov 2022, 16:02
av Erik Å
Benoni skrev: lör 26 nov 2022, 14:44 ..I verktøysettet følger det også med et verktøy for å låse svinghjulet i riktig posisjon. (Stikkes i et hull bak startmotoren. Er dekket av en propp som løsnes med torx)
Går det att få dit låspluggen utan att demontera startmotorn?

Re: Packboxar B5244S2 kam- och vevaxel

Postat: lör 26 nov 2022, 17:40
av Benoni
Låseverktøy for svinghjul fikk jeg på plass ved å løsne de 2 boltene som fester startmotoren. Jeg lot hovedledningen fra batteriet sitte på og fikk manøvrert startmotoren bort fra pluggen over hullet til låseverktøyet. Det er trangt men det går.

Sist jeg skiftet VVT hub på en V70 låste jeg ikke veivakselen, men fulgte nøye med på at den stod i stilling for øvre dødpunkt for sylinder nr 1, i henhold til merking på kamreimhjulet på veivakselen/merke på blokka. Det fungerte fint og gjorde arbeidet enklere.

Re: Packboxar B5244S2 kam- och vevaxel

Postat: lör 26 nov 2022, 18:20
av Erik Å
Okej, tack! Jag beställer nog låsverktyg-set på amazon, räknar kallt med att jag måste byta packbox på endera kamaxeln. Det fuktar lite olja på motorblocket bakom kamremmen men blir aldrig droppar på garagegolvet. Om jag trycksätter blocket via vevhusventilationen så pyser dock luft ut någonstans bakom kamremskåpan så det är därför jag misstänker sliten kamaxeltätning snarare än läckande vvt-hub. Kan ju vara bådadera i och för sig. 60 k, äh det är väl inget :P
Annars har jag bytt kamrem utan låsverktyg alla tre byten jag gjort hittills. Men nu till det fjärde kanske det är hög tid att skaffa verktyg :-D Sen är det lugnt fram till 750 000 km :party:
Är lite sugen på att prova backa avgaskammen typ 4 grader för att prioritera bränsleekonomi på låga varvtal, jag har ju ingen vvt där så timingen är en kompromiss mellan ekonomi och effekt. Soppan har ju liksom inte blivit billigare sen motorn konstruerades så jag kan tänka mig att förskjuta optimeringen en aning mer mot ekonomi.
Vad skulle kunna gå fel? (Famous last words..) :-D