Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Christoffer90
#1519394
Hej,

Har funderat på att skaffa mej en gammal 850/V70 turbo för att trimma och leka med.
Tänkte installera Maxxecu och renovera motorn och bygga en "stark" nedredel som tål lite extra kräm och fortsätta därifrån i mån av tid osv.
Tänkte då en nedredel som tål 400+ hk.

Någon kunning som vet skillnaden mellan T5 och 2.5t förutom cyl volym?

Det finns säkert många volvo trimmare här som har en bättre uppfattning än jag om vad kostnaden blir för motorrenovering.


Mvh.
Christoffer
av KalleJ
#1519396
Du vill ha en gammal T5-R med 2.3 blocket eller en 2.4t.
2.5T har mindre gods mellan cylindrarna risk för sprickor vid högre effektuttag.
Men beror ju på vilka årsmodeller du syftar på också.

https://www.turboperformanceclub.com/ lär ha den infon du söker.

Edit:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Volvo_V70 ... %80%932000
2.5T och 2.4T har samma block verkar det som.

Nya 2.5T motorn som har tunnare gods.
Senast redigerad av 4 KalleJ, redigerad totalt 0 gång.
av SubMarine
#1519427
T5 motorn på 2.3 liter brukar vara standardreceptet för högt effektuttag. Den har även något lägre kompression än 2.4T/2.5T vilket är gynnsamt vid höga laddtryck.
#1519469
Inte samma mellan T5 och 2.4T/2.5T. Större borr i den senare med lite tunnare cylinderväggar som följd. Finns en del trix med att shimsa spalten mellan cylindrarna för att motverka sprickbildning.
#1520446
jag har inte räknat på det ännu.
Skulle vilja ha en grov uppskattning på vad motorrenoveringen blir att kosta.
Maxxecu ligger väl kring 12000 spänn har jag för mig.

hade inte tänkt påkosta chassiet något extra än det nödvändigaste.

Mvh.
#1520476
25-30.000 får man räkna med för en vettig bottendel om man gör allt jobb utom bearbetning av blocket själv. Priset varierar såklart med exakt komponentval, om man kan hitta delar billigt och hur mycket jobb det är med blocket. En annan viktigt faktor ärt också hur mycket marginal man vill ha i hållbarhet. Svänghjul/koppling kan också variera rätt friskt i pris. Sen lär man ha ett bränslesystem som orkar med. Beroende på vad tänkt ha i tanken och hur mycket effekt man i teorin vill kunna ta ut så får man ju dimensioner efter det. Så en 6-7000 får man ju räkna med för pump + spridare. Större intercooler är ju också nåt man lär räkna med. Sen lär man ju ha grenrör, turbo och avgassystem och där rinner också tusenlapparna iväg.

Nu har jag inte räknat in någon modifiering eller ens en renovering av toppen. Eller andra kammar för den delen. Har man planer på så mycket effekt att sånt blir aktuellt så kan det blir riktigt dyrt.

Ska man köra med annan motorstyrning så lär man ju komma ihåg att man brukar få köpa kontakter och nån givare också. Sen ska det ju mappas också och det är inte gratis så en 20.000 totalt där är ingen omöjlighet alls.

Och sen när man har mappat och börjar åka så inser man att det är inte så kul med odiffat... Och så är ju original bromsar på 850 i klenaste laget redan från början. Och vid det här läget om ingen gjort det med bilen man utgår ifrån redan så får man räkna in fjädrar/dämpare också.

I slutänden är det som så att fart kostar pengar, så hur fort har du råd att åka? 25.000? 50.000? 150.000? För budgeten avgör vad man bör sikta på.

Liten uppdatering, stressade lite i lördags […]

Skulle med 99.9% säkerhet säga att bile[…]

Det som hände tidigare står beskrive[…]

Hej! Jag har tid för omprogramering på […]